Ha biztonságosabb, akkor miért nem háttal ülünk a repülőn?

Asiana baleset San Francisco 2013
SAN FRANCISCO, CA - JULY 12: Burned seats are visible in the wrecked fuselage of Asiana Airlines flght 214 as it sits in a storage area at San Francisco International Airport on July 12, 2013 in San Francisco, California. Nearly one week after Asiana Airlines flight 214 crash landed at San Francisco International Airport, the wrecked fuselage was moved from the runway. Two people died in the crash and hundreds were injured. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Manapság sok izgalmas tervvel lehet találkozni a repülőgépek utasterének átalakítása kapcsán, egy valami azonban tabunak számít, noha jelentősen növelné a biztonságot. Akkor miért nem utazunk háttal a repülőn?
Vágólapra másolva!

Azt talán kevéssé kell magyarázni, miért növelné jelentősen a repülésbiztonságot, ha az üléseket fordítva szerelnék fel a repülőgépeken. Egy kényszerleszálláskor vagy ütközéskor a biztonsági öv bár fontos szerepet tölt be – jóval kevesebb védelmet képes nyújtani, mint egy fejtámasszal ellátott háttámla, amely szétosztja az ütközéskor fellépő nyomást. Az Asiana Airlines 2013-as baleseténél például sok gerincsérülést meg lehetett volna előzni, ha az utasok háttal utaznak.

Az Asiana-gép kiégett utastere a San Francisó-i baleset után. Kattintson ide, és nézze meg a videót róla! Forrás: AFP/2013 Getty Images/Justin Sullivan

Bár időről időre felmerül javaslatként, a fordított ülések ötlete nem tudott teret nyerni a légitársaságoknál. Ennek csak az egyik oka az, hogy az utasok többsége nem szeret háttal utazni. A vonatokon jól megfigyelhető ez a jelenség, hiszen a menetirányba néző ülések hamarabb elhasználódnak.

Nem éri meg

A nagyobb visszatartó erőt azonban az jelenti, hogy a légitársaságoknak komoly költséggel járna a fordított ülésrendnél. Mégpedig azért, mert ilyenkor az ütközésnél magasabbra kerül a súlypont, és az ülésre nagyobb erő hat. Következésképp az üléseket és azok rögzítését is meg kellene erősíteni, ami

nagyobb teherrel és üzemanyag-fogyasztással járna,

ezt pedig a légitársaságok nem vállalják – mondta a Telegraphnak David Learmount, a FlightGlobal.com repülési szaklap szerkesztője. Hozzátette, hogy a hárompontos biztonsági öv is hasonló súlypontemelkedéssel járna, ezért azzal is ugyanez a probléma.

A biztonsági övet így is, úgy is érdemes bekapcsolni Forrás: Shutterstock/inewsfoto

Ha valaki ennek ellenére nagyobb biztonságra vágyik, az már most is talál hátranéző üléseket. Ehhez azonban mélyen a pénztárcájába kell nyúlnia, ugyanis ezek British Airways, az American Airlines, az Etihad és United business osztályán érhetők el. Persze ezek a légitársaságok sem a nagyobb biztonság, hanem jobb helykihasználás végett alkalmazzák azokat.

Szavazzon!

Ön szívesen utazna háttal a repülőn?