A 11. Armel megmutatta, milyen sokszínű a mai operajátszás

Vágólapra másolva!
A francia-belga koprodukcióban készült Calamity/Billy kapta a legjobb előadás díját a 11. Armel Opera Festival pénteki díjátadóján a budapesti Müpában. Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója elmondta, hogy az idei Armel öt napja megmutatta, milyen sokszínű a mai operajátszás.
Vágólapra másolva!

A francia-belga koprodukcióban készült Calamity/Billy kapta a legjobb előadás díját a 11. Armel Opera Festival pénteki díjátadóján a budapesti Müpában. A legjobb énekesnek járó elismerést Sarah Defrise belga szoprán kapta, szintén a Calamity/Billy-ből. A rangos fesztiválon és versenyen július 1. és 5. között öt kortárs operát mutattak be a budapesti Müpában és a bécsi MuTh Színházban.

A fesztivál bemutatóit előadói versennyel ötvözi, minden társulatban van egy versenyszereplő,

őket a bemutató előtt egy évvel, az Armel operaversenyen válogatják ki Párizsban és Budapesten. Az idei legjobb előadásnak járó díjat Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója adta át. Ben Johnson, Gavin Bryars és Michael Ondaatje művét, amely Calamity Jane és Billy Kid történetét meséli el, csütörtökön mutatták be a Müpában Jean Lacornerie rendezésében. Az izgalmas hangszerelésben, számos ütőhangszerre írt Calamity/Billy című mű előadása a francia Théatre de la Croix-Rousse (Lyon) és Théatre de La Renaissance (Oullins), valamint a belga Muziektheater Transparant (Antwerpen) közös produkciójában valósult meg. Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója elmondta, hogy

az idei Armel öt napja megmutatta, milyen sokszínű a mai operajátszás.

Sarah Defrise belga szoprán a legendás vadnyugati hőst, Calamity Jane-t alakította a Calamity/Billy című operában, és ezzel érdemelte ki a legjobb énekes díját, amelyet az Armel operafesztivál zsűrijének elnöke, Bernard Faivre d'Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke adott át. Sarah Defrise 24 évesen a Vallon Királyi Operaházban Clorindaként debütált, számos verseny győztese, ő volt a tavalyi Genti Fesztivál fiatal felfedezettje. Az Arte-Közönségdíjat az újvidéki Szerb Nemzeti Színház produkciójában készült Adok-Papok című vígopera érdemelte ki. A két életvidám falusi pap viszályának történetét elmesélő mű zeneszerzője Dejan Despic, a rendező Ivana Dragutinovic Maricic, a versenyszereplő Antonel Boldan román-francia tenor volt. A díjat Havas Ágnes, az Armel operafesztivál alapítója és igazgatója adta át. „Missziónk, hogy a kortárs operát népszerűsítjük tizenegy éve, és próbáljuk ezt a fajta élő operát színen tartani és hirdetni” – mondta Havas Ágnes, aki a közreműködő színházak, énekesek, stábok mellett köszönetet mondott a fesztivállal az indulástól együttműködő közmédiának, valamint a rendezvény előadásait idén kilencedszer közvetítő ARTE Concertnek.

Az Armel operafesztivál zsűrije az idén különdíjjal jutalmazta Eötvös Péter Lady Sarashina című operáját az előadásért és a zenei kompozícióért. A színház és a zene sajátos keverékét mutató opera a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában valósult meg, a librettót Lady Sarashina 11. századi naplója nyomán Mezei Mária, az angol szöveget Ivan Morris írta, a rendező és díszlettervező Almási-Tóth András volt. Az operát a Pannon Filharmonikusok közreműködésével, Vajda Gergely vezényletével adták elő szerdán a bécsi MuTh Színházban, a versenyszereplő Fülöp Máté bariton volt. A különdíjat Beth Morrison, a New York-i Prototype Festival alapító igazgatója adta át az alkotóknak.

Az idei Armel Operafesztiválon két további művet is előadtak:

a nyitóelőadáson július 1-jén a Müpában Glück Orfeo & Euridice című művét, a svéd NorrlandsOperan produkciójában, a francia szoprán, Jeanne Gérard versenyzett, valamint július 3-án Bécsben Vajda Gergely Az óriáscsecsemő című báboperáját a Kolibri Színház produkciójában, itt a szintén francia mezzoszoprán, Agathe de Courcy volt a versenyszereplő.