Haydn álma valósult meg Kismartonban

René Jacobs Musicista Musique 21 21e 21eme XXI XXIe XXIeme siecle Photographie Musicien Ventunesimo secolo Musician 21 21th XXI XXIth century Toulet 21 21o XXi XXIo secolo MUSIC Photography Musica HORIZONTAL
Rene Jacobs
Vágólapra másolva!
A kismartoni bemutatóval Joseph Haydn álma valósul meg. A komponista 1790-ben szerette volna barátja, Mozart darabját, a Figaro házasságát színre vinni a későbbi Haydn Teremben, de Fényes Miklós herceg halála megakadályozta ebben.
Vágólapra másolva!

A sziporkázó komédiát René Jacobs és a Freiburgi Barokk Zenekar szólaltatta meg a Philharmonia Chor Wien és olyan kitűnő énekesek közreműködésével, mint Arttu Kataja (Almaviva gróf), Sunhae Im, a szálakat a háttérben mozgató Susanne, Sophie Karthäuser (Almaviva grófné), a szenvedő grófnő és a fiatal kanadai basszbariton sztár Robert Gleadow, a lázadó és férfias Figaro szerepében.

Az operát pár éve hallottam Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar szintén remek előadásában. Ez érdekes alkalmat kínált a két interpretáció összehasonlítására.

Sophie Karthäuser Forrás: Origo

Az egyértelmű, hogy a színpadszerű megjelenítés ötletességében és színvonalában a Fischer-féle előadás jelentősen felülmúlta a mostanit.

A két karmester és zenekar produkciója között viszont szerintem nem nagyon lehet – és nem is érdemes – sorrendet felállítani: mindketten rendkívül magas színvonalú teljesítményt nyújtottak.

Emlékezetem szerint a budapesti előadáson az opera kissé meghúzott változatát adták elő, míg Kismartonban csonkítás nélkül szólalt meg Mozart remekműve.

Rene Jacobs Forrás: AFP/LEEMAGE

Úgy éreztem, hogy a most fellépő énekesek jobb teljesítményt nyújtottak, mint a budapesti előadás szólistái. Nekem különösen a Figarót alakító Robert Gleadow és a grófnőt megszemélyesítő Sophie Karthäuser éneklése tetszett, de szinte kifogástalan volt az összes szereplő.

A közönség óriási ovációval és vastapssal jutalmazta a kitűnő produkciót, amely valószínűleg Haydn elismerését is kivívta volna.