Túl kicsi és nem elég ambiciózus a magyar cégvilág

euró, export, konténer, kikötő
Vágólapra másolva!
A Közép-Kelet európai régióban Csehországban kiugróan magas a vállalat felvásárlási tranzakciók száma, de Lengyelországban is számottevően több, mint a magyar piacon - derült ki az Internet Hungary konferencia panelbeszélgetésén. Lehet, hogy idén rekordot dönt Magyarországon a felvásárlások száma és értéke, ettől függetlenül azonban jóval több tranzakció is lehetne - mondta Simonyi Tamás a KPMG szenior igazgatója a portfolio.hu szerint.
Vágólapra másolva!

Alapvetően az egész régió alulárazott, emellett kicsik a célpontként szóba jövő vállalatok. Ezért nem éri el a piac mérete Ausztriáét sem – pedig a piac több mint tízszer akkora, nyolcmillió fővel szemben 90-100 millió fős. A német piactól pedig a régió fényévekkel van lemaradva.

Magyarországon a 10-15 millió eurós üzlet nevezhető szokványos méretnek, a 30 millió eurós tranzakció már nagynak számít,

100 millió felett pedig már a célpont jellemzően valamilyen államhoz közel álló vállalat. Eközben Ausztriában a 60, Németországban pedig a 200 milliós felvásárlások teljesen szokványosak a családi vállalkozások esetében.

Magyarországon hiányzik az export iránti ambíció a kis- és középvállalkozásokból, pedig ez megnövelné a cégek értékét és ezzel azok értékesítésekor az átlagos cégtranzakciós árat is Forrás: AFP

Szalai Tamás a CEE Equity Partners befektetési igazgatója szerint az információ-felhasználás kultúrája nem alakult ki Magyarországon, a tulajdonosok nem osztják meg a potenciális vevőkkel azt a tudást, ami pedig értékkel bír, és

elhallgatják azokat, amik szerintük feszültség forrásai lennének, így például az adóelkerülési technikákat.

Emiatt egy magyar tranzakció átfutási ideje 4-6 hónap, a fejlettebb országokban 2-3 hónap.

A vállalati kultúrára jellemző, hogy a rendszerváltás környékén alakult, mára milliárdos árbevételű cégeknél szóba sem kerül az idegen tőke bevonása, ami lehetővé tenné a külföldi terjeszkedést.

Ehhez hiányzik az ambíció.

Így a multikon kívül alig van cég, amelyik exportra termelne. Ez pedig gátja a növekedésnek és a befektetők érdeklődését sem kelti fel.