Erre kell figyelni a kereskedőnek, ha árleszállítást tart

akció árcédula bevásárlókosár ÉLELMISZER étolaj felirat FOTÓ ÁLTALÁNOS hipermarket TÁRGY Budapest, 2012. február 13.
Egy vásárló megy a Tesco hipermarketben, Budapesten, az Arena Plazában.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Budapest, 2012. február 13. Egy vásárló megy a Tesco hipermarketben, Budapesten, az Arena Plazában. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Vágólapra másolva!
Az értékesítést gyakran próbálják a vállalkozások árleszállításokkal és más hasonló módokon élénkíteni. Ám néhány szempontot fontos észben tartani, hogy a meghirdetett akció ne minősülhessen tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak. Fontos, hogy a vonatkozó jogszabályok szerint járjunk el és ezáltal elkerülhető legyen egy esetleges bírság.
Vágólapra másolva!

Tisztességtelen egy kereskedelmi gyakorlat, ha az megtévesztő, vagyis ha az valótlan információt tartalmaz, vagy valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy megtévesztheti a fogyasztót bizonyos tényezők tekintetében.

Különösen lényeges tényező ebből a szempontból a termékért fizetendő ár.

Tisztességtelennek minősül az a kereskedelmi gyakorlat, amikor a fogyasztó valamilyen okból nem a közölt mértékű árkedvezményben részesül, így nem valósul meg az ígért megtakarítás.

Ilyen lehet, ha a vállalkozás nem az ígért áron értékesíti a terméket, vagy ha közölt „eredeti", magasabb árat korábban nem alkalmazta a vállalkozás. Új terméknél az akció utáni ártörténettel lehet igazolni ezt.

Az is tisztességtelen gyakorlat, ha a magasabb ár ugyan létezett,

de nem az akció előtt, illetve ha csak kivételesen, átmeneti jelleggel érvényesült, vagyis nem volt jellemző.

A tartósan alkalmazott akciós ár is jellemző árnak minősülhet, amire egy újabb akció során tekintettel kell lenni.

Több termék reklámozása (például „akár 30 százalékos kedvezmény") nem számít jogszerűtlennek, ahogy a vonzóbb árcsökkentéseket kiemelni sem. Azonban egy kedvezménnyel érintett terméknek vagy a szolgáltatásnak vagy a vállalkozás által kínált valamennyi termékhez, szolgáltatáshoz képest kell olcsóbbnak lennie, vagy - ha van ilyen - a megjelölt termékkörhöz, szolgáltatáskörhöz kell kapcsolódnia, és a ténylegesen megvásárolható termékkörnek el kell érnie az összes, a reklámmal érintett termék legalább 10 százalékát.

Az akciós értékesítésekre külön szabályok vonatkoznak, melyek megakadályozzák a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

„A készlet erejéig" figyelmeztetés nem mentesíti a vállalkozásokat az esetleges jogsértés alól, mert ha nem tudja a kínált áron a megfelelő időtartamig és mennyiségben szolgáltatni, sőt, ha ezzel már a reklám közzétételekor is tisztában volt a vállalkozás, de ezt a körülményt a fogyasztók előtt elhallgatta, az már jogszabálysértő lehet.

A vállalkozás készlethiány esetén helyettesítő árut is felkínálhat a fogyasztók számára, de a helyettesítő áru csak másodlagos szerepet játszhat és a helyettesíthetőséget nem az azonos akciós ár jelenti, hanem a termékek egyéb releváns tulajdonságai is.

A cikket dr. Kollár Kinga, a Gazdasági Versenyhivatal sajtószóvivője jegyzi a Kamaraonline.hu-n, ahol az érdeklődők részletesebb tájékoztatást is kaphatnak a fenti témáról.