A Finn-rali még el sem kezdődött igazán, máris óriási meglepetést hozott. Tommi Mäkinen, a négyszeres világbajnok, idén is esélyes Mitsubishi-pilóta ugyanis mindössze négy kilométert tett meg hazai földön, majd nekirohant egy fatuskónak, s becsapódott az árokba. Ezt felfüggesztése és egyik első kereke bánta, feladta. Richard Burns vezet Subaruval, szárnyal a Peugeot.

Fotó: Amber PR
Burns repül a pénteki elsőségért
A csapatok a tipikusan nehéz, gyors és csúszós finn utakon próbálták meg felvenni a versenyt a kegyetlen tereppel és persze egymással. A nézők nagy örömére látványos ugratások tarkították menetüket a gyorsasági szakaszokon át. Pénteken kilenc szakaszt kellett leküzdenie a 165 fős mezőnynek a 20 fokos, kellemes melegben.

A Peugeot-csapat már az első gyorsasági szakasztól kezdve dominált az első nap során. Míg az első szakaszon a tavalyi finn győztes, Marcus Grönholm csak a második helyen ment csapattársa, Harri Rovanperä mögött, addig a sorrend a második szakaszra megfordult. Már ekkor látni lehetett, hogy bejönnek a jóslatok, amelyek szerint az északi pilóták nagy előnyben lesznek. A két Peugeot-pilóta mögött a Fordos Jani Paasonen következett a harmadik helyen.

A finnek árnyékában Richard Burns volt az állandó outsider. Már a harmadik szakaszon problémái akadtak Kenneth Erikssonnak a Hyundai Accenttel, kormányzási problémákkal küszködve át is engedte a harcteret márkatársainak, az egyversenyes veterán Juha Kankkunennek és Alister McRae-nek. Kankkunen nem is volt rossz választás, egyedüli Hyundai-osként ért a pénteki célba a tizedik helyen.

A Mitsubishi háza táján is gondok serege jött elő. Nem elég, hogy Mäkinen kiesett, a Finn- és Új-Zéland- ralira szerződtetett ex-Seatos Toni Gardemeister is a mezőny végén kullogott.

A nap első három gyorsaságiján a Peugeot pilótái domináltak, a negyedik szakasz győzelmét Richard Burns gyűjthette be. Sőt, az összetettben is átvette a vezetést, miután Grönholmnak defektje volt. "Szerencsések vagyunk, hogy itt lehetünk a nap során fellépő problémák után. Sebességváltót cseréltünk, s jó hogy magam is szerelő vagyok ilyen eseteknél. Az autó még nagyon ideges a gyors utakon és nagy az alulkormányozottsága" - mondta Burns.

A Mitsubishitől sem Gardemeister, sem Freddy Loix nem tudta felvenni a tempót az éllovasokkal. Stig Blomqvist sem hozta be a napfényt a Skoda táborába, hiszen az ötödik gyorsasági szakasz előtt a 26. helyet foglalta el. "Minél több gyorsasági szakaszon vagyok túl, annál jobban érzem magam az autóban" - mondta, bár ez nem látszódott az eredményén.

Fotó: Amber PR
Grönholm másodikként porol
A negyedik gyorsot amúgy később kezdték, mivel egy nézőt megmart egy kígyó. Az ötödik gyorsasági-győzelem újra csak Marcus Grönholmmé lett, aki így nyilatkozott ekkor: "Nem tudok gyorsabban menni, de nagyon elégedett vagyok az időeredményemmel. Richard keményen mehet, ha ilyen időket tud elérni." A nap végére - sorozatos defektjei miatt - második helyre visszaszoruló svéd eképp fogalmazott "Elég jó napunk volt. Néhány helyen - főleg a gyorsokon - még nem vagyok 100%-ig magabiztos az autóval, de nem kockáztattunk túl sokat. Így az időeredmények kielégítőek. Elég jól sikerültek az itteni tesztjeink, és a sebességünk ezt alátámasztja. Még messze a vége, a verseny is szoros, így a legkisebb hiba is katasztrófába torkollhat. A defektek elég kellemetlenek voltak - főleg a második, mivel ez azt jelentette, hogy óvatosnak kellett lennem a nyolcadik gyorsasági szakaszon. Nagyon érdekes lesz a holnapi nap!"

Finn-rali, az élcsoport állása:
1. Burns (Subaru Impreza WRC) 1:06.12.1
2. Grönholm (Peugeot 206 WRC) +3,5 mp hátrány
3. Märtin (Subaru Impreza WRC) + 13,6 mp h
4. Auriol (Peugeot 206 WRC) + 28,9 mp h
5. Rovanperä (Peugeot 206 WRC) + 35,1 mp h
6. C. McRae (Ford Focus WRC) + 43 mp h
7. Solberg (Subaru Impreza WRC) + 49,8 mp h
8. Paasonen (Ford Focus WRC) + 51,1 mp h
9. Sainz (Ford Focus WRC) + 57,7 mp h
10. Kankkunen (Hyundai Accent WRC) + 1:11.2 p h

Korábban: