San Remo aszfaltbetyárjai

Vágólapra másolva!
A ralivébé utolsó négy versenyére felgyorsulnak az események. Míg ez idáig többhetes időkülönbséggel kerültek megrendezésre a futamok, mostantól kéthetente váltják egymást a helyszínek. A következő megmérettetés a San Remo-rali lesz. Az olaszok nagy autósport-rajongók, így szinte biztosan rengetegen szurkolnak majd a pálya mentén. Vajon ismét Peugeot-győzelemnek lehetnek szemtanúi?
Vágólapra másolva!

Az olasz világbajnoki futam éppen annyi változáson ment keresztül, mint a többi világbajnoki verseny. Az egyetlen biztos pont a rajt helye, amely a Riviérán található város, s amelyről a verseny is a nevét kapta. Olaszország tele van ralizásra alkalmas szakaszokkal, így a szervezők választhatnak a közép-itáliai Toszkána és Umbria murvás, valamint a nagyon nehéz liguriai hegyi aszfaltos utak között.

Az első ralit 1928-ban rendezték itt meg, de a San Remo-rali története igazából 1961-ben kezdődött. Az akkoriban a Virágok Ralijának nevezett verseny Európa élvonalbeli versenyei közé tartozott, majd 1973 óta automatikusan része lett a vébének.

A verseny két jellemzője a drámaiság és az ellentmondásosság. Björn Waldegard 1976-ban mindössze négy másodperces előnnyel nyerte meg a versenyt Lanciás csapattársa, Sandro Munari előtt, miután csapatutasítás lépett életbe, s utóbbit megkérték, hogy adja fel első helyét. Egy másik esetben, 1986-ban az eredményeket törölte a FIA, mivel a gyári Peugeot-k gyanús körülmények között estek ki.

Érdekessége a versenynek, hogy 1981-ben ez volt az első világbajnoki futam, amelyet egy nő (nem is akárki), Michele Mouton nyert meg egy Audi volánja mögött. Tavaly kapta a Mickey Egér-rali nevet a verseny, miután a gyorsasági szakaszok hurkot írnak le, a híres egér füleihez hasonlatosan. Ez a becenév inkább a formára, mintsem a minőségre utal.

A egyéni ponttábla élén nagyon kiélezett a verseny. Colin McRae, a Ford kiválósága ugyannyi ponttal (40) rendelkezik, mint a Mitsubishis Tommi Mäkinen. Ráadásul Richard Burns, Carlos Sainz és Harri Rovanperä szorosan az éllovas páros nyomában liheg.

A Mitsubishi nagy reményeket táplál legújabb fejlesztésű WRC-je iránt. Tommi Mäkinen ismeri a ralit, hiszen két győzelmet szerzett itt már korábban, s nagyon várja már a legújabb Lancer Evolution WRC bevetését. "Az autót nagyon jó érzés vezetni. Az egyensúlya kiváló és minden pozitív. Most már jó eredményre lesz szükségünk, s azt hiszem, ezzel az autóval minden esélyünk meglesz erre" - mondta a finn.

A legutóbbi aszfaltrali Spanyolországban nem jött be a Fordnak, s így nagyon keményen dolgozott abroncsszállítójával, hogy ez még egyszer ne ismétlődjék meg. Jó néhány tesztelést folytattak Delecourral és Sainzzal. McRae éppúgy, mint Mäkinen két alkalommal győzedelmeskedett San Remóban. "Tudom, hogy nagy előrelépést értünk el az aszfalton nyújtott teljesítmény tekintetében. Nagyon keményen dolgoztunk az elmúlt néhány hónapban, de azt nem tudjuk, hogy a többiek milyen fejlesztéseket végeztek" - mondta a skót.

Az Új-Zélandon elkönyvelt sikere után biztosan nagy reményekkel érkezik Richard Burns és a Subaru Olaszországba. Amennyiben ezt a sikert aszfalton is produkálni tudja, nagyot léphet előre a brit pilóta a ponttáblán. "San Remo sokkal gyorsabb, mint Korzika, s az út nagyon csúszós lehet, főleg a fák alatt, ahol sok a levél és kosz. Ez idén nagy probléma lehet. Magabiztos vagyok, de nagy verseny bontakozhat ki Tommi Mäkinennel és Colin McRae-vel. Azonban még négy verseny hátravan és csak kilenc ponttal vagyok tőlük lemaradva, így bármi megtörténhet" - mondta Burns. A csapat újra négy autóval áll rajthoz, Burns-szel, Solberggel, Martinnal és Araival a volán mögött.

A Peugeot teljes önbizalommal és menetfelszereléssel érkezett meg San Remóba. Finnországban győzött, s Új-Zélandon is elég jó eredményeket ért el. Nem is beszélve arról, hogy éppen egy évvel ezelőtt mindent elsöprő kettős győzelmet zsebelhetett be az olasz versenyen. Három autó áll rajthoz Didier Auriollal, Gilles Panizzival és Marcus Grönholmmal. Auriolt és Panizzit nevezték konstruktőri pontokra is. Három győzelmével az oroszlános csapat a konstruktőrök ponttáblájának negyedik helyén áll. És azon lesz, hogy a maradék négy versenyen, főleg a két aszfaltos ralin javítson helyzetén. "Hogy nem szereztünk annyi pontot, mint szerettünk volna Új-Zélandon, a szezon utolsó négy versenye még fontosabb lesz, mint azt korábban megjósoltuk" – nyilatkozta Jean-Pierre Nicolas, a Peugeot Sport rali-igazgatója. Hozzátette, hogy mindaddig nem adja fel a csapat a küzdelmet, míg matematikai esélye van a győzelemre.

A Skoda Motorsport soha nem látott létszámmal vesz részt a San Remo-ralin. Három teljes gyári autó áll majd rajthoz - a két állandó pilóta mellett ott lesz a cseh Roman Kresta is. Armin Schwarz nem túlzottan kedveli a rali új vonalvezetését: "Nem ilyen volt régen. Két évvel ezelőtt még megvolt az eredeti hangulat. Ez a tavalyi változások miatt teljesen eltűnt." A csapat egy hetet tesztelt a környéken, és Schwarz szerint eltalálta az autó egyensúlyát és megfelelő beállítását. Mivel azonban ezen a ralin a motor teljesítmény alapvető fontosságú, nehéz megjósolni a végeredményt.

Ami a Hyundait illeti, teszteléseket folytatott a csapat, hogy ne ismétlődhessen meg egynéhány, Katalóniában fellépő probléma. Az Accent WRC így többek között a Finnországban debütált továbbfejlesztett motorral áll rajthoz. Javítottak a vezethetőségen és a felfüggesztésen is.

Ezúttal a Citroen is részt vesz a versenyen, idén harmadszorra. Négy versenyt ütemezett be a francia csapat, s ez lesz az első, amely aszfaltos lesz - ami nagyon fekszik a Xsara WRC-nek. Philippe Bugalski és Jesus Puras száll majd harcba a dicsőségért.