Hernádi Közép-Európa bajnoka lett!

Az utolsó, mindent eldöntő dubrovniki autós hegyiversenyről mosolyogva térhetett haza Hernádi László. Az öröme érthető, hisz személyében új Közép-Európa bajnokot köszönthetünk.

Fotó: Amber PR
Fotó: Amber PR
Száguldás Horvátországban
Mesébe illő történet kerekedhetne az A csoportban (gyári tuningolású autók), hegyen induló magyar autóversenyző egész éves kalandjaiból, a versenyek örömeiből, a borús pillanatokból, az ideges, feszült percekből, ezért kezdhetnénk így is a visszatekintést: hol volt, hol nem volt...

Szerencsére azonban nem meséről van szó. A 33 éves "tatabányai legény" valóban kiállta a próbatételeket, melyeket egy-egy futam jelentett, ténylegesen leküzdötte az akadályokat, melyek legtöbbször műszaki jellegűek, s a fekete, kb. 340 lóerős BMW-vel kapcsolatosak voltak.

De kezdjük az elején az áprilistól októberig tartó csöppet sem unalmas történetet: A 2001. évi FIA közép-európai zóna trófeáért hét futamon mérték össze tudásukat az autóversenyzők.

Az első állomás Rechbergben volt 2001. április 28-29-én. Az időre nem lehetett panaszkodni, napsütésben, gyönyörű tájon, lengén öltözött lányokkal a korlátok mögött kezdődött meg az évad. Hernádinak feküdt is a pálya, de sajnos autója nem készült el időben, hisz a BMW gyárban gyártási, szállítási gondokkal küszködtek, így a félig kész autóval nem lehetett dobogóra állni. Itt tehát az ötödik helyen végzett László.

A második futam hazai pályán került megrendezésre, Pécsett június 3-án tartották meg a Nemzetközi Autós Hegyiversenyt. Az első felfutás után Hernádi László a második helyen állt, 2 perc 14,27 másodperc alatt teljesítette a kiírt távot. "A pálya önmagában nagyon jó, technikás" - nyilatkozta egyszer a magyar fiú. A második felfutást is száraz pályán kezdték meg, mígnem egy baleset miatt 30 percet kellett várni a rajtoltatás újbóli megkezdésére, s ezidő alatt eleredt az eső. Hernádiék ezért gumit váltottak, s a slicket esőgumira cserélték, de ez rossz döntésnek bizonyult, hisz a pálya felső szakasza még száraz volt. A két perc 26,64 másodperces második idővel ismételten csak az ötödik hely jutott.

Hernádi Lászlót Sárközi Ferenc (szerelő, mondhatni mindenes) kíséri versenyről-versenyre, s mivel a fiúk jó baráti viszonyban is vannak egymással, így lendületüket nem vesztették a két pechesebb futam után. Kitartóan indultak a további helyszínekre, bízván abban, hogy majd ott megmutatkozik a valódi tudás, talán eredménye lesz a sok-sok munkának. A siker nem váratott magára.

A harmadik futamon - mely Dobsinában, a szlovák hegyek között zajlott - érezte már Hernádi, hogy az élmezőnyben is van még keresnivalója. Ugyan az eső miatt félbe kellett szakítani a versenyt, azért itt már a dobogóra állhatott László, s a harmadik helyért járó kupával térhetett haza.

Tudvalevő azonban, hogy az autóversenyzés technikai sport, így gyakran nem a pilóta akaratán, tudásán múlik a futam sikere. Főképp olyankor, mikor az autó a műhelyben pihen, miközben a versenyen kéne lennie. Ez történt a 3200 cm3-s BMW-vel is a negyedik futamon.

Fotó: Amber PR
Fotó: Amber PR
Ölben a megérdemelt kupa
Megérkezett végre a tavasz óta várt A-s dugó, ezért az autót szétszedték, de mivel a motor mégsem készült el időre, a Vsetinben megrendezésre kerülő cseh versenyt ki kellett hagyni, így a következő (ötödik), Hernádiék számára érdekes verseny a bystricai volt, július 28-29-én. Az A-s motor eddigre elkészült, de a kecskeméti gokartpályán - a futam előtti utolsó bejáratáskor - rendellenességek mutatkoztak. Mivel viszont ekkor már nem volt idő az újbóli szétszedésre, így a vérző torkú motorral vágtak neki Szlovéniának. A körülmények ideálisak voltak ugyan, a csodás lányok itt sem hiányoztak, a napsütés is ragyogó volt, csak sajnos a motor nem volt tökéletes. Minden edzés során tapasztalható volt, hogy a levegőtorokban friss levegő helyett olaj található, mely az összes felfutást megnehezítette, mert az egész rendszert takarítani kellett. A fiúk tehát nem unatkoztak a felfutások között, nyakig olajosan várták az időeredményeket, hogy lássák érdemes volt-e indulni, küzdeni a sebzett motorral. A kitartásnak meglett az eredménye, hisz minden probléma ellenére Hernádi háromszor is kitűnő eredményt produkált: 2:11,274-es időt, 2:10351-et, valamint 2:22,633-at autózott, így a harmadik helyen végzett.

A bajnoki címről Hernádi László ekkor már nem csak álmodozhatott, hisz a pontversenyben fél pont volt a lemaradása az első helyen álló cseh Eduard Peterna mögött. (Rechbergben és Pécsett 8, Dobsinában 6, Bystricán 12 pontot könyvelhettünk Hernádi neve mellé.)

Az igazi "sikersorozat" valójában csak ekkor vette kezdetét. Végre nem kellett aggódni az autó műszaki állapota miatt, így a magyar fiú koncentráltan, felszabadultan versenyezhetett.

Krosnóban (hatodik futam) szeptember 15-16-án rendeztek kupasorozatot. A verseny érdekessége, hogy már a szombati napon is két versenyfelfutás volt, melyet vasárnap ismét két felfutás követett. A négy időeredményből egyet minuszolni kellett, így a három legjobb mért idő számított. Hernádi autójába a szlovén verseny után visszakerült a szériamotor, mely a lengyel pályán nem okozott hátrányt, hisz a technikás szakasz kedvezett mind László vezetési stílusának, mind pedig a széria motorú BMW-nek. A három legjobb idővel (2:54,547 ; 2:53,652 ; 2:57,156) ezen a futamon az első helyet biztosította magának a tatabányai fiú. A pontversenyben ekkor átvette a vezetést, hisz öt ponttal kapott többet a második helyezett Eduard Peternánál.

A mindent eldöntő utolsó verseny Dubrovnikban

A "közép-európai zóna hegyi trófea győztese" címért viszont még küzdeni kellett, hisz a 4,5 pontos különbség még behozható lett volna Peterna számára. Ezért volt olyan fontos a most hétvégén megtartott dubrovniki futam.

"920 kilométernyi vezetés után, fáradtan érkeztünk meg a hajókikötőbe, a későbbi depóhelyre" - mondta Hernádi. A pálya megtekintése viszont előbbre való volt, mint az alvás, így izgatottan nekivágtak a keresésnek. S milyen látvány fogadta őket? Sziklás partszakaszon, korlátok nélküli, néhány mesterséges lassítóval megtűzdelt, de különben egyenes pálya, mely nem kedvezett a technikás magyar pilótának. A fiúk egymás között csak így nevezték: "becsukom a szememet, ereszd el a hajamat, padlógázzal mint egy őrült". Hernádi, mivel tudta, hogy mi minden múlik ezen a szakaszon, ment is mint egy "őrült", így az 1 perc 46,72 másodperces legjobb ideje elég volt ahhoz, hogy a nagy ellenfél (Peterna) előtt végezzen. A mindent eldöntő futamon Hernádi Lászlónak nem remegett meg a keze, a pontverseny végeredménye tehát: 69:61,5 lett javára, így ő hozhatta haza a Közép-Európa bajnoki címet.

Visszatekintve - egy nappal a hazaérkezésed után - hogy látod az eseményeket?
Hernádi László (HL): Nagyon jó érzés tölt el, hogy megnyertem ezt a sorozatot, ráadásul az külön öröm, hogy egy olyan nagyon jó, korrekt versenyzőt előztem meg, akivel egész évben jó csatákat vívtunk.

Mit jelent számodra a Közép-Európa bajnoki cím?
HL: Ez az első olyan nagy cél, ami megvalósult a pályafutásom során, sokat küzdöttünk érte, de érdemes volt még a nehéz körülmények ellenére is, s ez majd tovább doppingol a jövő évben.

Mit értesz nehéz körülmények alatt?
HL: Nehéz ezt megfogalmazni. A BMW Motorsport túrakocsi fejlesztés terén nem áll a helyzet magaslatán, így csak a Cserkúti Műhely magas szintű műszaki tudására tudok támaszkodni. Gyári alkatrészek nélkül viszont komoly hátrányban vagyunk. Ennek ellenére szeretnék jövőre is minél több helyen ott lenni.

Felmerül a kérdés, hogy miért nem indultál a magyar bajnokságban, ha ilyen szép eredményekre vagy képes?
HL: Ennek az oka az, hogy a magyar versenynaptár kialakításánál nem egyeztetik a hazai versenyeket a nemzetközi időpontokkal. Ezt például tökéletesen sikerült megoldani a Cseh Bajnokságban. Itthon az összes bajnoki futam ütközik a nemzetközi futammal.

Ez azt jelenti, hogy jövőre is a Közép-Európa bajnoki futamon indulsz?
HL: Igen, ott mindenképp, de szeretnék indulni a hazai bajnokságban is. Persze ahhoz az kellene, hogy sikerüljön megoldást találni az általam előbb említett problémára.

Dubrovnikban versenyzett Pulic is (kivételesen nem saját kategóriájában), aki az A csoport Európa Bajnoka. Látván őt, nem fordult meg a fejedben, hogy indulj az Európa-bajnokságon jövőre?
HL: Ha a feltételek adottá válnának, akkor ez lehet a következő lépcsőfok, mert ezt eléggé nagy kihívásnak tartanám. De én olyan versenyző vagyok, aki lépésről-lépésre halad előre. Trabanttal kezdtem, édesanyám navigált mellettem, most boldog vagyok, hogy ilyen eredményt értem el. Persze ha lehetőségem adódna, nem hátrálnék meg az új kihívások elől sem, viszont egyenlőre reálisabb cél, hogy jövőre jobb autóval, több versenyen védjem meg a most elnyert Közép-Európa bajnoki címemet.

Adatok, eredmények:

A sorozat futamainak eredményei:
1. Rechberg: 1. Pulic (HR), 2. Liska (CZ), 3. Peterna (CZ), 4. Senkyr (CZ), 5. Hernádi (H)
2. Pécs: 1. Németh Péter, 2. Fekete László, 3. Brachna László, 4. Klink János, 5. Hernádi László
3. Dobsina : 1. Kois (SK), 2. Peterna (CZ), 3. Hernádi (H)
4. Vsetin: autó miatt Hernádi nem indult
5. Bystrica: 1. Durlen (HR), 2. Kogler (A), 3. Hernádi (H)
6. Krosno: 1. Hernádi (H), 2. Peterna (CZ), 3. Wydra (PL)
7. Dubrovnik: 1. Durlen (HR), 2. Hernádi (H), 3. Peterna (CZ)

Dubrovnik részletesen:
1. Boris Durlen (HR): 1.felfut.: 01:51:07, 2.felfut.: 01:52:03, 3.felfut.: hiányzik Össz: 05:38:831
2. László Hernádi (H): 1.felfut.: 01:52:66, 2.felfut.: 01:46:72, 3.felfut.: hiány Össz: 05:43:081
3. Eduard Peterna (CZ): 1.felfut.: 01:50:58, 2.felfut.: 01:47:91, 3.felfut.: hiány Össz: 05:55:580

Megjegyzés: a harmadik felfutás után a szervezők nem közöltek hivatalos eredménylistát, s az addig 3. helyen autózó hazai versenyző (Durlen) hirtelen megtáltosodott, leelőzte Hernádit és Peternát. Hernádi remek formában, hibamentesen teljesítette a 3. felfutást is, ezért nem tudni, hogy papíron miért romlott annyit az eredménye. Mivel a bajnokság szempontjából ez nem számított, Hernádi és csapata nem reklamált.

Összesítés a Közép-Európa bajnokságban:
1. Hernádi (H): 8 + 8 + 6 + 0 + 12 + 20 + 15 = 69 pont
2. Peterna (CZ): 12 + 0 + 7,5 + 15 + 0 + 15 + 12 = 61,5 pont
3. Durlen (HR): 0 + 0 + 0 + 0 + 20 + 0 + 20  = 40 pont

Korábban: