Az év eleji felfokozott várakozás - vajon az üstökösként berobbanó Kenny Roberts ugyanolyan fantasztikus évet teljesít-e? - hamar lelohadt. A félelmek beigazolódni látszottak, s Alex Criville-hez hasonlóan az amerikai sztár sem tudta megvédeni világbajnoki címét. Amint az várható volt, Valentino Rossi, az olasz szupersztár Mick Doohan szárnyai alatt kiteljesedett, győzött, immáron harmadszor. A negyedliteresek között is új világbajnokot, a japán Kato Daidzsirót köszönthettünk. Szemtanúi lehettünk Harada Tecuja nagy visszatérésének is, aki - ha egy kicsit szerencsésebb - akár bajnok is lehetett volna. Számunkra mégis az év meglepetése a magyar Talmácsi Gábor kitűnő szereplése volt. A következő évadra az Italjet gyári csapatában kapott helyet, így a jövője biztosítva látszik.

Szezonnyitó Japánban

Fotó: DPPI
Rossi 500
Rossi úgy kezdte a szezont, ahogy a tavalyit abbahagyta. Győzelemmel. Ráadásul neki jutott a megtiszteltetés, hogy megszerezze a Honda ötszázadik sikerét, s nem is akárhol, hanem a Honda tesztpályáján, Szuzukában. Nagy vetélytársa, Biaggi lett a harmadik, McCoy a második.

A negyedliteresek között Kato - elsöpörve az egész mezőnyt, végig dominánsan versenyezve - nyert (és a királykategória előtt szintén hondásként hozzásegítette Rossit a jubileumi sikerhez).

Talmácsi, a 125 köbcentis géposztályban rajthoz álló magyar fiú 23. lett.

Folytatás Welkomban

Rossi és Kato megállíthatatlan volt a Dél-Afrikai Nagydíjon. Megkérdőjelezhetetlenül bizonyították tehetségüket azáltal, hogy zsinórban másodszor szerezték meg az 500-as és a 250-es kategória első helyét. A Honda újra briliáns hétvégét könyvelhetett el. A királykategóriában Checa nem állt rajthoz, mivel a verseny előtt egy edzés során megsérült, s a Yamaha nem állított csatasorba helyette senkit. Rossi méltán nyújtott kiváló teljesítményt, hiszen remek hangulatban volt, miután egy hét pihenőre utazott a Seychelles-szigetekre azért, hogy távol legyen Olaszországtól és elkerülje az újságírókat, akik másról sem vallatták, mint a Biaggival való "kapcsolatáról".

Talmácsi ezúttal két hellyel jobb helyen ért célba a nyolcadliteresek között, 21. lett.

Spanyolország: három az igazság

Fotó: DPPI
Kato így ünnepelte győzelmét
A Spanyol Nagydíj színhelyén, a jerezi pályán megnyíltak az égi csatornák, miközben a csapatok és versenyzők megkezdték felkészülésüket az európai szezon nyitóversenyére. Rossi és Kato zsinórban harmadik győzelmét szerezte. Rossit nem tudták befogni, így "A Doktor" révén olasz siker született a királykategóriában. A hazai rajongók a feltámadt Criville harmadik helyével vigasztalódhattak.

A negyedliteresek között szoros és tragédiákkal tarkított küzdelemben Kato nagyon megdolgozott a győzelemért.

Talmácsi ezúttal már a 17. helyen ért célba.

Le Mans: Maximális Max

Biaggi megtörte Rossi győzelmi sorozatát a Francia Nagydíjon. Az elsőként rajtoló "Mad Max" egy időre átadta helyét Robertsnek, de visszatartotta csapattársa, Checa támadásait, aki repülőrajtot véve az első kanyarban már a második helyen állt. Rossi a kilencedik helyen motorozott, miután a startnál nagyon visszaesett. Kevesebb mint egy körrel később rá kellett jönnie, hogy lőttek sorozatban negyedik győzelmének. A címvédő Roberts már ekkor nagyon küszködött. Három hetedik helyezésével az amerikai szuzukis 27 pontot gyűjtött, s így a hetedik helyen állt a világbajnokságban - holtversenyben McCoyjal, Barrosszal és Ukawával.

Kato viszont történelmet írt (a 250 köbcentis géposztályban), az első olyan motorversenyző lett, aki a szezon kezdeti négy versenyét zsinórban megnyerte. Ez utoljára a legendás Mike Hailwoodnak sikerült 1966-ban az 500-as géposztályban. A japán "rakéta" azzal is beírta magát a históriás könyvekbe, hogy utolsó körében, amikor átvette a vezetést honfitársától, az apriliás Haradától, a verseny leggyorsabb körét futotta.

Franciaországban, a híres 24 órás verseny pályáján újabb egy helyezést javított Talmácsi, s ezúttal a 16. helyen futott célba.

Olaszország: kettős Honda-győzelem

A West Honda Pons két versenyzője lemásolta a Marlboro Yamaha duójának teljesítményét, hiszen ők is kettős győzelmet szereztek az eső áztatta Olasz Nagydíjon. Barros és Capirossi a majd' 62 ezres tömegnek megmutatta, hogy csodálatosan technikás versenyzéssel és szerencsével miképp lehet felkerülni a dobogóra. A futam száraz időben kezdődött, aztán hamarosan esni kezdett. A két részletben megtartott GP második, esős felében törtek előre a Honda Pons-versenyzők. A lélegzetelállító mutatványok után a két menet összesített időeredménye folytán Barros lett az első, Capirossi a második, Biaggi a harmadik. Criville, aki kiegyensúlyozottan vezetett, negyedik lett. Az esőmenő Roberts bukott, éppúgy, mint a helyi kedvenc Capirossi.

Fotó: DPPI
Harada néha csak megverte Katót
Az MS Aprilia versenyzője, Harada nyerte a negyedliteresek versenyét Mugellóban, azután, hogy két fő ellenfele közel egy perc különbséggel kiesett a nedves pályán. Az elején hatalmas eső zúdult az aszfaltra, nagyon óvatosan kellett hajtaniuk. A 29 indulóból 19-nek sikerült célba érnie.

Talmácsi ezúttal már a 14. helyen ért célba. Látványos fejlődésének szemtanúi lehettünk, és méltán lehettünk büszkék arra, hogy milyen szépen állt helyt a magyar versenyző a világbajnoki mezőnyben.

Katalán GP: bravúros Rossi-győzelem

Rossi egy újabb győzelemmel és újabb világbajnoki pontokkal növelte előnyét, miután kitűnő formában remek teljesítményt nyújtott a lelkes közönség előtt a Katalán Nagydíj királykategóriájában. Annak ellenére, hogy borzalmasan rosszul sikerült a rajtja, majd az első kanyarnál arra kényszerült, hogy széles ívben vegye azt be és a 15. helyre szorult vissza, hamarosan visszaverekedte magát az élmezőnybe, végül több mint két és fél másodperces előnnyel megszerezte a győzelmet. Ilyen eredményt vártak az olasz rajongók Mugellóban, két héttel korábban, hiszen a dobogó mindhárom fokára olasz állhatott fel. A második helyezett Biaggi, a harmadik pedig a fekete hondás Capirossi lett.

Kétségtelenné vált Kato győzelme a negyedliteresek géposztályában, azután, hogy az edzéseken mindig a legjobb időt futotta. Harada a tőle telhető legtöbbet megtette annak érdekében, hogy legyőzze Katót, de nem tudta megállítani honfitársát abban, hogy idei ötödik elsőségét is begyűjtse.

Talmácsi ezúttal a 17. helyre hozta be Hondáját.

Hollandia: Biaggi, az esőmenő

Látványos békülésüket követően Biaggi és Rossi nagy harcot vívott egymással a Holland Nagydíj szombati rendhagyó versenyén, mígnem az égieknek köszönhetően az első helyet a Rossitól nem sokkal azelőtt átvevő Biaggi nyert. Ugyanis elkezdett esni, s a rendezőség a 15 megtett körrel érvényesen fújhatta le a versenyt. A rajtelső Capirossi futott célba a harmadik helyen, s így a Katalán Nagydíj után ismét az olasz trió végzett a dobogón. A harmadik körben csúnya bukás történt: a két yamahás, Abe és Checa esett. Abe volt az áldozat, hiszen Checa hátulról sodorta el a japánt. Criville szintén megtapasztalhatta a holland beton keménységét.

McWilliams pályafutása első győzelmét szerezte meg a száraz időben lezajlott negyedliteres futamban. Ő az első brit nyertes Webster oldalkocsis 1998-as, és McConnachie 1986-os motoros diadala óta. McWilliams 16,371 másodperccel előzte meg a második helyen célba érő spanyol Alzamorát. A harmadik helyen utóbbi honfitársa, De Gea ért célba.

Talmácsin kifogott a versenynaptár talán legnehezebb pályája, az asseni. Ezúttal pont nélkül - 15 kör megtétele után - térhetett haza a magyar.

Nagy-Britannia: Kato szülinapi sikere

Rossi, miután első 500-as győzelmét a Donington Parkban szerezte meg, újra hihetetlen teljesítményt tett le az asztalra. A 11. helyről rajtolva hatalmas tempóra kapcsolva nyerte meg a versenyt. Hiába várt a nagy publikum kiélezett küzdelmet közte és Biaggi között, csalódnia kellett, Rossi ugyanis simán kielőzte római riválisát. Biaggi lett végül a második, Barros a harmadik.

Kato hatodik győzelmét tehette zsebre Nagy-Britanniában. A 25. születésnapját ünneplő motoros a legszebb módon ünnepelt, s a leggyorsabb köridőt futva nyert. A második Rolfo, a harmadik pedig Melandri lett.

Talmácsi Gábor szép teljesítménnyel tizedik lett az autó- és motorsportok szülőhazájában.

Nyári szünet előtt Németországban

A mezőny elutazott Németországba, hogy a 3704 m hosszú Sachsenringen, ezen az "új" pályán vívjon meg a nyári szünet előtt. A Forma-1-es pilótákhoz hasonlóan ugyanis egyhónapos "szabadságra" készülődtek a verseny után, mielőtt augusztus végén újra ringbe szálltak a sokak által kedvelt csehországi pályán (Brno).

A rajtelső Biaggi rajt-cél győzelmet szerzett a Német Nagydíjon, s idei harmadik győzelmével tíz pontnyi különbségre felzárkózott a világbajnokságban vezető Rossi mögé. Mad Max nyugodt és kiegyensúlyozott formában tartotta meg helyét a második helyen következő csapattársa, Checa, és a harmadik helyen célba érő Nakano előtt.

Melandri az utolsó előtti kanyarban csodálatos manőverrel kielőzte Katót a negyedliteresek küzdelmében, és megszerezte első 250 köbcentis győzelmét. Az olasz tini és apriliás márkatársa, Harada együtt motoroztak a japán hondással 29 körön át. Közben Alzamora és McWilliams bukott és ráhagyta a versenyzést a trióra. Kato lett a második, Harada pedig a harmadik.

Talmácsi a 18. helyen ért célba a 125 köbcentis kategóriában. Ez már csak azért is kitűnő helyezés, mivel Gábor után ért célba például Ui.

Brno: munkára fel!

Fotó: DPPI
Rossi akcióban a nézők kegyeiért
Ezúttal Rossi került ki győztesen a Biaggival folytatott harcból, és megnyerte a Cseh Nagydíj királykategóriájának trófeáját. Biaggi a nagy csatározás közben kicsúszott a pályáról, s bár visszatért a versenybe, csak a tizedik helyen ért célba. Rég nem látott arccal találkozhattunk a dobogón, s ez nem volt más, mint az 1999-es világbajnok Criville, aki másodikként zárt.

Harada szezonbeli második győzelmét gyűjthette be a negyedliteresek között, így 32 pontra csökkentette Kato világbajnoki előnyét. Melandri közben bebiztosította a kettős Aprilia-győzelmet, s így csak a harmadik helyre fért fel a Honda.

Talmácsi a kitűnő kilencedik helyet csípte meg, hét pontot kapott.

Portugália: Rossi győzött, Biaggi bukott

Rossi győzött a Portugál Nagydíjon, és ezzel egy lépéssel közelebb került a királykategória bajnoki címéhez. Nagy riválisa, Biaggi a brnói futamhoz hasonlóan bukott, és bár visszatért, csak ötödik lett. Második helyen Capirossi, harmadikon pedig a meglepetésember McCoy ért célba.

Kato két verseny után újra győzni tudott a negyedliteresek között. Kényelmes sikerével pedig 44 pontra növelte előnyét. A hondás versenyző után nem legnagyobb ellenfele, Harada, hanem annak apriliás márkatársa, Melandri következett.

Talmácsi a kiváló 12. helyen ért célba a 125 köbcentis kategóriában, és  felugrott a vébé 19. helyére.

Búcsú Európától

A sorozat spanyolországi kedveltségét mutatja, hogy a mezőny Jerez és Barcelona után harmadszor is visszatért az ibériai félszigetre, ezúttal Valenciába. Nagyon veszélyes és nehéz körülmények között kezdte meg rajtját a királykategória mezőnye, valaki elesett, valaki lemaradt - meglepetésre Gibernau nyert. A 28 éves katalán pályafutása első győzelmét zsebelhette be a Ricardo Tormo pályán. Ez volt a Suzuki első idei sikere, s először nem állt olasz a dobogón. Gibernau győzelmével kisütött a nap, s főképpen a spanyol rajongók számára: négy dobogós helyezést gyűjtött be ez a nagy, motorszerető nemzet. Gibernau amerikai csapattársa, a címvédő Roberts is dobogós helyezést ért el, ő lett a harmadik a brazil Barros mögött.

Kato ismételten győzött a negyedliteresek között, és így már 49 pontos előnyre tett szert Haradával szemben. Kato rögtön a verseny elején átvette a vezetést, miután Fonsi Nieto "kisegítette" a pályáról Melandrit. Ezután elkezdett esni az eső, és ennek első áldozata mindjárt a magyar Rizmayer Gábor volt. Többen is buktak a vizes pályán, leintették a futamot. Bár Rizmayer nem folytatta a versenyt a második részben, mivel nem tudták ilyen gyorsan összerakni motorját, elmondhatjuk, hogy míg versenyben volt, nagyszerűen helytállt.

Talmácsi a 11. helyről rajtolt, és ott is ért célba a 125 köbcentis kategóriában.

Irány a felkelő nap országa!

A Csendes-óceáni Nagydíjtól (Japán) kezdve felgyorsultak az események. Egy hónapon belül ugyanis lezajlott a maradék négy tengerentúli verseny, és november elején véget ért a szezon. Bár Motegiben még nem dőlt el egyik világbajnoki cím sorsa sem, mindenki azon volt, hogy a lehető legtöbb pontot gyűjtse be. Rossi idei nyolcadik győzelmét szerezte, s ezzel 67 pontos előnyre tett szert nagy riválisával, a versenyen (a hatodik körben) eleső Biaggival szemben. A második és harmadik helyeket a kitűnően teljesítő West Honda Pons-versenyzők szerezték meg. Biaggi bukásával a világbajnoki cím galaktikus távolságba került tőle, ekkor ugyanis már csak nyolc pontra volt szüksége Rossinak ahhoz, hogy megszerezze harmadik vb-címét, ezúttal a királykategóriában.

Fotó: SZTÁR Sport
Talmácsi remekül, sokat fejlődve motorozott
A negyedliteresek között most Harada oldalára állt a szerencse. Nagyon boldog volt, hiszen idei harmadik győzelmét zsebelhette be a Motegi Twin Ringen. Kato bukott, mert előtte Melandri is, az éllovas 33 versenyéből ekkor esett először. Harada 24 pontra csökkentette hátrányát.

Talmácsi a kilencedik helyről rajtolt, élete legjobb helyezését elérve hatodik lett a 125 köbcentis kategóriában. Eggyel előrébb is rukkolt, a vb 18. helyére.

Ausztrália: Rossi megkoronázása

Rossi győzelemmel szerezte meg első 500 köbcentis világbajnoki címét az Ausztrál Nagydíjon, Philip Islanden. A 22 éves olasz a második versenyző Phil Read mellett, aki mindhárom géposztályban (125, 250, 500) világbajnok tudott lenni a páratlan években. A második Biaggi lett, aki az utolsó kanyarig küzdött az első helyért, s hogy az olasz dobogó teljes legyen, Capirossi végzett harmadikként.

Kato - Rossihoz hasonlóan - szintén kilencedik sikerét gyűjthette be a negyedliteresek géposztályában. Harada, aki két héttel korábban győzedelmeskedett, most kénytelen volt beérni a második hellyel. Képtelen volt megállítani Katót, aki ezzel 29 pontra növelte előnyét, és így jó esélye nyílt arra, hogy már Sepangban révbe érjen.

Talmácsi csak a 28. helyet szerezte meg.

Malajzia: Kato világbajnok

Fotó: DPPI
Poggiali, Rossi, Kato - a 2001-es szezon világbajnokai
Rossi viharos győzelmet aratott a Maláj Nagydíjon. Ez volt tizedik szezonbeli sikere, s ezzel jó úton haladt a rekorddöntés felé. A negyedliteresek között Katoh nyert, világbajnoki címet is. Nem lehetett jó napja az idősebb Robertsnek, hiszen mindkét fia elesett. Kurtis, aki apja Proton KR3-jával, szabadkártyás versenyzőként állt rajthoz, még a verseny elején - később bátyja, Kenny is követte.

Talmácsi a nyolcadliteres géposztályban ezúttal a 20. helyet szerezte meg.

Szezonzárás Rióban

Rossinak újra sikerült, tizenegyedik győzelmét is elkönyvelhette. Nagy meglepetésre ezért a győzelemért Checával kellett megküzdenie. A versenyt két részletben tartották meg, s bár utóbbi nyerte meg a második felét, de Rossi összetettben két tized másodperccel jobb volt. Tarolt a Marlboro Yamaha, hiszen a harmadik Biaggi lett.

Kato keményen megküzdött tizenegyedik diadaláért. Amellyel rekordot döntött, hiszen a legtöbb győzelmet és a legtöbb pontot szerezte egy szezonon belül a negyedliteres géposztályban. Kétség nem fért hozzá, ez volt az évad legszorosabb futama ebben a kategóriában.

Talmácsi a nyolcadliteres géposztályban kiállt a versenyből. A magyar fiú végül is 18. lett a világbajnokságban 34 ponttal.

MotoGP

Fotó: DPPI
Mutatóban a Honda új gépe
Az idei évvel lezárult egy korszak a gyorsasági motoros nagydíjak történetében, s egy vadonatúj fejezet nyílik 2002-ben. A királykategóriát jövőre MotoGP-nek fogják hívni, az alsóbb géposztályok a motorok hengerűrtartalma - 250 kcm és 125 kcm - alapján kapják nevüket.

A sorozat népszerűsége eléggé elmaradt a Superbike népszerűségétől, különösen Nagy-Britanniában. Ennek ellensúlyozására a szervezők kitalálták, hogy a jövő évtől a kétütemű motorok mellett négyüteműekkel is versenyezhetnek majd. Így sok konstruktőr, például a Honda és a Yamaha vad fejlesztésekbe kezdett, és ennek eredményeként bemutatta új gépét. Másrészt egy legendás konstruktőr, a Ducati visszatérését jelentette be, igaz, csak a 2003-as szezontól. Újak érkezése is várható: ősszel mutatta be a Forma-1-es csapatáról ismert Sauber-Petronas a GP1 négyütemű, háromhengeres, 998 kcm-es motorját, amellyel, ahogy a neve is mutatja, a legfelső osztályban indul majd.

Ajánlat:

motorgrandprix.com

Korábban: