Világbajnoki ralihajrá négy aranyvárományossal

Vágólapra másolva!
A 2001-es vb-sorozat - s egyelőre pályafutása - utolsó versenyét, a Brit-ralit kezdi meg Tommi Mäkinen a Mitsubishi piros színeiben, amelyen az idei negyedik futamgyőzelméért és ötödik világbajnoki címéért száll harcba. A tét óriási, és az izgalmakat megsokszorozza, hogy négy versenyző - Mäkinen mellett Colin McRae (Ford), Richard Burns (Subaru) és Carlos Sainz (Ford) - is versenyben van a vb-elsőségért.
Vágólapra másolva!

Tizenhárom futam lement, az utolsó következik, a Brit-rali. Vagy RAC, ahogy régről ismerik a sportág szerelmesei, a hagyományos, a mindent eldöntő. És amit mostanság kizárólag hazaiak nyernek, s mivel a négy aranyvárományos közül kettő szigetországi, vélhetően a McRae-Burns duóból kerül ki a győző. De sem Makinent, sem Sainzot nem szabad leírni, és akkor csapatban a Ford-Peugeot párharcról még nem is szóltunk - vasárnapra minden eldől.

McRae, Sainz, Ford

Fotó: DPPI
McRae: ha nem ő, hát Mäkinen nyerjen, Burns semmiképp

A vezetési stílusa, szerencsére többnyire csak autótörő rémes balesetei után McCrash becenévre hallgató brit háromszor már győzni tudott a walesi versenyen, az utóbbi három évben azonban legfőbb vetélytársa, Burns nyert. A szezonzáró előtt szóban már összemérték erejüket - McRae kijelentette, ha nem ő, hát Mäkinen diadalmaskodjon, Burns semmiképp.

A skót (vagy inkább autója) rémesen kezdte a szezont. A Focus versenyről versenyre csak bukdácsolt, és már arról suttogtak, McRae mester szedi a sátorfáját. S lám! Mégis itt van, nem is akárhol. Köszönhető ez annak a kitűnő teljesítménynek, amit az Argentin-rali óta produkált, ugyanis pontjait kivétel nélkül a negyedik futam után gyűjtötte, három elsőséggel fűszerezve.

"Ez a legkeményebb szituáció, amiben valaha is voltam, s azt hiszem, Richard is hasonló cipőben jár. Az egyetlen előnyöm, hogy egy hajszálnyival több tapasztalatom van. Az utóbbi évek legnagyobb harcára van kilátás. A semmiből fejlesztettük vb-esélyessé a Focust, ezért ha nyerünk, jóval elégedettebb leszek, mint 1995-ben - mondta az akkor még Subaru-pilótaként diadalmaskodó McRae. "Ha nyerek, megnyerjük az összetettet is, s ez nagyon felpörget. Néha így a legjobb rajthoz állni."

Persze nem feledkezhetünk meg Sainzról sem, akinek szintén van sansza a győzelemre, de rutinos róka lévén a realitások talaján marad. "Az esélyem minimális, de amíg van, addig küzdök. A fő cél, hogy a gyárat sikerre vigyük, és minden segítséget megadjak Colinnak. Egy pici csalódottság van bennem, mert a csapat a második helyről vág neki a versenynek, pedig állhatnánk jobban is. Csak biztosra szabad mennünk, nem hibázhatunk" - árulta el Sainz a taktikát.

Mäkinen készen, háttérben

Fotó: Mitsubishi
Mäkinen az esélyesek legesélytelenebbike

"Rengeteg függ az időjárástól, egy dologban viszont biztos vagyok, hogy nagyon csúszik majd a pálya. Mindenkin óriási a teher, de mindent megteszünk, hisz' annak ellenére, hogy összetett vb-t nem nyerhetünk, a Mitsubishinek is fontos a Brit-rali."

A fogadóirodákban az esélyesek közül minden bizonnyal a 37 éves, négyszeres világbajnok (1996-99) finn Tommi Mäkinenre tesznek kevesebben, ugyanis a finn még soha nem állhatott a dobogó tetejére a Brit-ralin. Ennek ellenére az említett célok eléréséért valószínű, hogy nagyon odateszi magát, mert a lehető legszebben szeretne búcsúzni a Mitsubishitől. Jövőre ugyanis megválik a gyémántosoktól, és a Subaru pilótájaként fog hasítani, ki tudja, hányadik világbajnoki trófeájáért.

"Nem tudom, miért nem érünk el soha kiemelkedő eredményt Angliában. Szeretem a gyorsokat, és azt hiszem, egész jó tempóban szoktunk menni. Most, hogy a Lancer WRC már tényleg jó állapotban van, talán van esélyünk"- tűnődött Mäkinen, aki mellett a 32 éves Kaj Lindstrom személyében ismét új navigátor ül majd.

Duplázna a Peugeot

Fotó: DPPI
Peugeot-hajrá a csapataranyért

Az első nyolc futamon mindössze 26 pont jutott a Peugeot-nak, s már-már elúszni látszott a világelsőség, amikor is a Finn-ralin megtáltosodtak, és a rákövetkező öt versenyen megháromszorozták pontjaikat, minek eredményeként négy egységgel a Ford előtt állnak.

"Annak ellenére, hogy a szezon elején Svédországban és Spanyolországban is nyerni tudtunk, nem álltunk jól a pontversenyben"- emlékezett vissza Jean-Pierre Nicolas csapatfőnök. "Hétszer kicsúsztunk, három alkalommal pedig megbízhatósági problémákkal küszködtünk az új 206 WRC-vel. Hasonlóan a tavalyi szezonhoz, ismét az idény végén dolgoztuk le a hátrányunkat, s remélem, újból nyerünk. A tény, hogy mi vezetünk a bajnokságban, nagyon nagy terhet ró a pilótákra, de önbizalommal telve vághatunk neki a ralinak. Viszont nem esünk át a ló másik oldalára."

Grönholm idén a Finn- és az Ausztrál-ralin diadalmaskodott, s most - ötödik nekifutásra - igyekszik megszerezni első walesi diadalát is. "Tavaly volt esélyem a győzelemre, de nem akartam kockáztatni, mert a második helyezés is elegendő volt a világbajnoki címhez. Idén is nagy küzdelem várható, mert a két brit versenyző, Burns és McRae áll harcban az egyéni bajnoki címért, és nagyon mennek hazai pályán. Remélem, hogy jól jön ki a lépés, főleg a legutóbbi győzelmem, az Ausztrál-rali után."

Burns: negyedszer az elsőért?

Fotó: DPPI
Brit idill kontra mocskos Impreza - tavaly (is) Burns volt a walesi menő

A 30 éves angol nem vitte túlzásba a pontgyűjtögetést az első nyolc viadalon, egész pontosan csekély tizenötig jutott. Az utolsó öt futamon viszont egy győzelmének és két második helyének köszönhetően negyvenre ugrott pontjainak száma, és a világbajnokságban vezető Colin McRae-től is csak két egységnyire van lemaradva.

Fotó: DPPI
Burns negyedszerre befuthat

Kovács Iván

Ajánlat:

Korábban: