Burns befutott

Vágólapra másolva!
Úgy látszik, a jó raliversenyző egyik legfontosabb kritériuma, hogy a versenyző papája minimum akkora farmmal rendelkezzen, hogy a csemeték nyugodtan randalírozhassanak a család kiöregedett járgányain. A Solbergekhez, és a McRaekhez hasonlóan így történt ez a Burnsöknél is. A 8 éves Richard apja Triumph 2000-esét nyúzta napestig, s bár a kormány mögül csak az uradalom ismerős fakoronái szerint tudott tájékozódni, állandóan azzal nyaggatta apját, hogy vezetni akar. Amikor 11 esztendősen csatlakozott egy fiatalkorúaknak létrehozott autóklubhoz, a játék komolyabbá vált.
Vágólapra másolva!

RICHARD BURNS

született: 1971. január 17., Reading
családi állapot: nőtlen
hobbi: mountain-bike, motorozás, zenehallgatás, jet-ski
honlap: richardburns.com
első rali: 1988
első vb-futam: 1990
vb-start: 63
1991: Peugeot GTI-bajnok
1992: Peugeot GTI-bajnok
1993: Brit bajnok, N csoport
1994: Brit bajnok
1995: Vb-kilencedik
1996: Vb-kilencedik
1997: Vb-hetedik
1998: Vb-hatodik
1999: Vb-második
2000: Vb-második
2001: Világbajnok

A következő évben Williams megajándékozta Richardot egy Peugeot 205-össel, és benevezte a nemzeti 205 GTI bajnokságba, ahol az ifjú Burns élt is a lehetőséggel. Sorra nyerte a versenyeket, és itt alakította ki azt a megbízható stílust, ami később védjegyévé vált. Miután nem volt több megnyerhető Peugeot-futam a sorozatban, a kétszeres 205 GTI-bajnok Richard egy futam erejéig Williamset helyettesítette a Mintex nemzeti bajnokságban, egy N csoportos Subaru Legacy volánja mögött. Amikor Burns másodikként ért célba, Williams gálánsan felajánlotta, hogy pártfogoltja versenyezze végig a hátralévő futamokat. Mit volt mit tenni, a fiatalember hálából megnyerte a Mintex bajnokságot.

Ez a teljesítmény felkeltette a Subaru Prodrive szakembereinek figyelmét is, akik Alister McRaevel egyetemben Burns-t is meghívták iskolájukba. A csapat verhetetlennek bizonyult, káprázatos sikereket érve el Skóciában, Walesben és Angliában egyaránt, és Burns minden idők legfiatalabb brit ralibajnokaként fejezte be a '93-as szezont. Külföldön is megcsillantotta tudását, amikor a Thai-ralin másodikként ért célba.

Az 1994-es és '95-ös esztendő egyre több világbajnoki futamot magába foglalva, továbbra is a tapasztalatszerzést szolgálta, immáron az új Subaru Impreza volánja mögött. Sikereit látva a Mitsubishi Ralliart a világbajnok Tommi Mäkinen mellé leigazolta Burnst. Az Ázsia-bajnokság '96-os sorozatában másodikként végzett, és az 1997-es esztendőben annak ellenére, hogy második számú versenyzőként feladata Mäkinen támogatása volt, hetedik lett a pilóták világbajnokságán. Tapasztalata és a megbízhatósága végül meghozta gyümölcsét. A Mitsubishi az egész 1998-as világbajnoki évadra őt nevezte, s nem bánta meg, mert a Szafari-rali után a hazai Brit-ralinn is ő volt a leggyorsabb.

Egy évvel később, 1999-ben a tékozló fiú visszatért a Subaruhoz. A WRC '99 technológiája és Richard sokrétű tudása igencsak versenyképessé tette a csapatot. Az idény döcögősen indult, de később három második helyezése és a Görögországban, Ausztráliában és Angliában szerzett győzelmei meghozták számára eddigi legnagyobb diadalát, másodikként végzett a pilóták világbajnokságában.

Kétezerben négyszer - Kenya, Portugália, Argentína, Nagy Britannia - állhatott fel a dobogó tetejére, két ízben a második helyezésig vitte, de briliáns teljesítménye ellenére ismét "csak" a második helyig jutott a világbajnoki küzdelmekben.

Fotó: DPPI
Burns okkal mosolyog, feljutott a csúcsra

A XXI. század végre meghozta a sikert az ekkor már 30 éves Burnsnek. "Harmadszorra nem hibázhatok!" - jelentette ki a 2001-es vb-sorozat utolsó versenyén, a Brit-ralin, s így is tett. Igaz, az előző három év gyakorlatát megszakítva nem nyerte meg a futamot, hanem harmadik lett, s végül pályafutása egyik leggyengébb teljesítményével zárta a szezont, mégis a mezőny kiegyensúlyozottságának köszönhetően az angol ralisport első világbajnoka lett.

Az Új-Zéland-ralin megszerzett egyetlen futamgyőzelme, és négy második helyezése mindössze 44 pontot hozott a konyhára, de ez is elég volt a három futamgyőzelmes, 42 pontos Colin McRae és a szintén három futamgyőzelmes, 41 pontos Tommi Mäkinen ellen.

Miután áthaladtak az utolsó időmérő ponton, elégedetten csapták össze tenyerüket navigátorával, Robert Reiddel. A Subaruval sikerült a csúcsra jutni, meglátjuk, mit hoz a jövő a Peugeot-val. Ugyanis jövőre talán minden idők legerősebb ralicsapata készülődik a francia gárdánál. Richard Burns (világbajnok, 2001), Marcus Grönholm (világbajnok, 2000), Harri Rovanperä és Gilles Panizzi négyesfogatának minden esélye megvan arra, hogy 2000 és 2001 után ismét a csúcsra juttassa az oroszlánokat, s Burns neve is ott díszelegjen majd az évkönyvekben. A különbség az, hogy már címvédőként.

Kovács Iván

Ajánlat:

A rali-világbajnokság végeredménye