Pénteken rajtol a Párizs-Dakar

A legembertelenebb autóversenynek tartott Párizs-Dakar 24. kiadása vág neki tízezer kilométeres, 17 napos perzselő útjának az észak-franciaországi Arrasból, hogy január 13-án Szenegál fővárosában célba érjen. Már aki célba ér, hiszen a megpróbáltatásokat általában a mezőny kétharmada "nem éli túl". Csak bízhatunk benne, hogy a Szalay Balázs, Palik László alkotta magyar egység a szerencsés egyharmad között lesz, annál is inkább, mert minden idők legfelkészültebb hazai különítménye vág neki a 2002-es sivatagi show-nak.

"Névre" is most a legerősebb a csapat, nemcsak azért, mert a megbízhatósági autóversenyek csúcsán már negyedszer rajtoló "specialista", Szalay Balázs mellé ezúttal a Hungaroring Sport Rt. elnök-vezérigazgatója, Palik László ül, de tapasztalatukkal olyan szakemberek segítettek a háttérben, mint Ferjáncz Attila, Oroszlán Tibor, az ötszörös terepralibajnok Gál István és az ország egyik legkiválóbb szerelője, Léhi Sándor.

A magyar egységet első ízben kíséri saját szervizautó: a Szalay Express Dakar Team által bérelt, a Párizs-Dakart már ötször teljesített Mercedes nemcsak az alkatrészeket viszi Palikék után, hanem benevezett a kamionok versenyébe.

A saját szervizkamion annak az építkezésnek az eredménye, amit az 1995-ben alapított Szalay Express Dakar Team a korábbi három indulás tapasztalataként véghez vitt. A 36 éves Szalay Balázs először 1996 januárjában, alapító társával, a Texasban élő Papp Ferenccel vágott neki a Granadából Dakarba tartó versenynek, de csak a hatodik szakaszig jutott. Második nekifutásra, az 1998-as jubileumi, 20. Párizs-Dakaron az amerikai Curt Le Duc ült Balázs mellé, s a nyolcadik szakasz jelentette a végállomást. Bár az 1999-es viadalra az angol pilóta, Darrin Scilton csatlakozott volna Szalayhoz, váratlan műszaki problémák miatt a rajthoz sem jutottak el.

A 2000-es, hagyományokat felrúgó verseny aztán a magyar autósport számára is történelmi áttörést hozott. A szilveszter helyett vízkeresztkor, ráadásul nem Párizsból, hanem Dakarból rajtoló, s az északról délre futó vonalvezetés helyett Afrika nyugati partjától kelet felé vágtázó mezőny 59. helyén célba futott Kairóban az első magyar egység is! Szalay társa gyerekkori barátja, Jakab Tamás volt, s az Egyesült Államokban épített Chevrolet Blazert Gál István és Léhi Sándor is töviről-hegyire ismerte. A négyes munkáját egy spanyol szervizcsapat segítette, de a sikeres út legnagyobb tanulsága az volt, hogy az autón, a technikán, az alkatrészeken túl a saját szervizkamion biztosítása a legfontosabb.

Így megint egy év kihagyás után, a december 28-tól január 13-ig Franciaországon, Spanyolországon, Marokkón, Mauritánián, Szenegálon át kanyargó, 9436 km-es úttalan útra Gál István és Léhi Sándor vezető szerelők mellett Darazsi Zsolt, Léner Tibor, Őri Péter is elkíséri a 270-es rajtszámú Chevroletet kormányzó Szalayt és Palikot a 430-as rajtszámú kamionnal. A 400 járműből álló mezőny (versenyzőként 170 motor, 119 autó, 34 kamion) a Párizstól északra fekvő Arrasból rajtol, a Loire-völgyén át halad Madridig, majd Gibraltárig, ahonnan áthajóz Marokkóba. De már a rabati "éles" sivatagi rajtig is több gyorsasági szakaszon kell átvergődnie.

Noha Szalay egyetért azzal, hogy minden idők legfelkészültebb magyar csapata indul, sietett leszögezni: a gyáriakkal most sem vehetik fel a versenyt. "Bár az Elektrolux, a Campona, a Motorola, a MOL, a Brokernet támogatásával sok tízmillió forintot költöttünk a Chevroletre, a zsigereimben van három Párizs-Dakar tapasztalata, több szerelőnk megjárta a versenyt, módjukban állt felmérni a gyári szervizautók kínálatát, végre követ minket saját kamion, de ezzel együtt is a véletlenek szerencsés összjátékán múlik, hogy célba érjünk. Ha pedig az álmaimban szereplő első húszban végeznénk, cigánykerekeket vetnék örömömben" - vallotta Balázs. Aki az első szakaszokon többet vezet majd, mint új társa, Palik László. A Hungaroring Sport Rt. első embere, aki a célbafutás napján, január 13-án - reményei szerint Dakarban - ünnepli 40. születésnapját, egy percig sem gondolkodott Szalay telefonos megkeresésén.

"Évtizedes, titkos álmom volt, hogy egyszer én is végigmenjek a versenyen. Lassan két évtizede élek a technikai sportok bűvöletében, ez a puding próbájának is tekinthető. Mondhatnánk: annyit pofáztam már róla, hogy visszakérdezhetnek, csak a szája nagy, vagy képes tevőlegesen cselekedni? Ami azt illeti, én is kíváncsi vagyok rá, hogy meg tudom e csinálni" - így Palik, de mégsem fél a váratlan kihívásoktól.

Fél éve a stábbal készült, minden nap szerelt a műhelyben, az itinerolvasástól a műholdas navigációs rendszer kezeléséig rengeteget tanult. A pár indult az országos tereprali-bajnokság utolsó futamán is: "A legnehezebb szerintem a türelemjáték, a beosztás lesz. Hogy bírjuk a hosszú távú terhelést. Végig kell vergődni tízezer kilométert. Ami folyamatos és megállíthatatlan optimumszámítás. Minden napra beosztani az erőt, az alkatrészt, a benzint, úgy, hogy holnapra is jusson."

Németh Andrea

Ajánlat:

Párizs-Dakar 2001-2002

Korábban:

Dakar-rali, Szalay Express