Palik beleszeretett a sivatagba

Vágólapra másolva!
Palik László és új navigátora, Szellem Zoltán ismét nekivág a sivatagnak - a jövő héten rajtoló Marokkó-ralin, a Világkupa negyedik futamán vesz részt a magyar egység.
Vágólapra másolva!

Fotó: RTLKLUB

És nem csüggedt akkor sem, amikor az utolsó előtti napon, megannyi küszködés, homokvihar, sivatagban töltött éjszaka és technikai gond után a verseny feladására kényszerült. Nem csüggedt, hanem összeszorította a fogát (szinte már természetesnek érezte, hogy közötte homok csikorog), és még jobban akarta a sikert. A sikert, amit pillanatnyilag a célba érkezés jelent számára, no meg a saját kategóriájában, a dízel autók közötti jó eredmény. A jövő héten rajtoló Marokkó-ralin, a Világkupa negyedik viadalán újra bizonyíthatja elszántságát és újra megküzdhet immár állandóvá vált ellenfelével, a sivataggal...

- A tunéziai tapasztalatokat felhasználva megerősítettük a Toyota szerkezeti elemeit. Az autó így sokkal masszívabb, sokkal teherbíróbb lett. Az előző sivatagi viadal végére az egyhetes terhelés miatt az autó egész eleje lógott. Amikor hazajöttünk, kidolgoztunk egy tervet arra vonatkozóan, hogy miként tud megfelelni a kocsi az ilyen típusú igénybevételnek - mennyit bír, meddig lehet "ütni".

- Melyek a főbb változtatások?
- A terepjáró egész eleje műanyagból van, és a váltó osztómű tartó részeit, valamint az alvázat is sok helyen megerősítettük.

- Milyen szerepet játszik ez a viadal a januárban esedékes 25. Dakar-ralira való felkészülésben?
- A marokkói Világkupa-futam - csakúgy, mint a tunéziai volt és az őszi egyiptomi lesz - nagyon fontos számunkra a Dakar szempontjából. Ezek a maratoni sivatagi versenyek ugyanis pontosan ugyanolyan terhelést jelentenek az autó és a versenyzők számára, mint a Dakar - kivéve persze az időintervallumot, amely, ugye, a VK-futamokon rövidebb.

- Milyen eredménnyel lenne elégedett?
- Nagyon kíváncsi vagyok rá, hogy a saját kategóriánk mezőnyében hol foglalunk helyet. Érdekes, hogy a nevezési lista szerint rajtunk kívül még öt páros indul pontosan ugyanilyen autóval, és köztük lesz a korábban az F1-ben és a GT-sorozatban is szereplő Paul Belmondo is. Lesz tehát összehasonlítási lehetőségünk, és talán néhány újítást is elleshetünk.

- Úgy, mint a Dakaron a központi kerékfelfújó automatikát?
- Pontosan. Ennek a szerkezetnek a segítségével menet közben is le tudjuk engedni és fel tudjuk fújni a gumikat, ami azért is lényeges, mert így nem veszítünk időt. S ha már a gumiknál tartunk, mindenképpen meg kell említenünk azok jelentőségét. Mi a BF Goodrich abroncsait használjuk, csakúgy, mint a Világkupa élmezőnye, ezen belül is az All Terrain típust, amely minden terepviszonyra alkalmas. Ez azért fontos, mert a több száz kilométeres szelektív szakaszokon sokféle tereppel meg kell küzdenünk a köves, sziklás talajtól a homokdűnékig.

- Kiheverték már a legutóbbi, tunéziai viadal megpróbáltatásait? Azt, hogy egy éjszakát a sivatagban töltöttek, tomboló homokviharban?
- Az ember úgy van ezzel, hogy két nappal a verseny után már túl van a kellemetlen emlékeken, hárommal később pedig már szeretne visszamenni. Mi is így éreztünk. Nemcsak kihevertük a megpróbáltatásokat, hanem már alig várjuk, hogy újra ott legyünk a sivatagban. A kamion csütörtökön reggel Marokkó felé vette az irányt, mi pedig a navigátorommal, Szellem Zoltánnal vasárnap repülünk a csapat után.

- Tudja, hogy milyen útviszonyokra számíthat?
- Nem ismeretlen számomra a környék, hiszen a Dakar-rali útvonala is arra vitt. A pályák titkosak, de az előzetes információk szerint kő és sivatag váltja egymást. Az egyetlen különbség, hogy az eltelt hónapok alatt Marokkóban is beköszöntött a nyár és a hőmérséklet várhatóan hatvan fok lesz, ami a versenyautóban legalább tízzel több, és ha ehhez még hozzávesszük a tűzálló ruhát... Nos, nem lesz könnyű elviselni a hőséget.

- Fel lehet erre készülni?
- Megpróbáltuk. Én például tíz kilóval vagyok könnyebb, mint a Dakaron, és Szellem Zoltán is sokat fogyott. A nemalvásra persze nem lehet felkészülni, talán csak úgy, ha kipihenten érkezünk meg Marokkóba.

Ajánlat:

Kis magyar Dakar-történelem (2002.01.07.)

Fórum: