Megvan Damon Hill

Vajon mi köti össze a Schumacher fivéreket, Baumgartner Zsoltot vagy éppen a ralivébé nagynevű pilótáit? Egyetlen szó a válasz, egy sportág neve: gokart. Köztudott, hogy a profik többsége karrierjét gokartozással kezdte, nem véletlenül, hiszen ez az autóversenyzésnek a hétköznapi ember számára legkönnyebben elérhető formája, különösen a bérgokart-pályák elterjedése óta.

A legkisebbek
A gokartsport 1956-os amerikai elindulása óta az autósport egyik legkedveltebb ágává vált. Hazánkban a hatvanas évek elejétől rohamos fejlődésnek indult a profi versenyzés: hazai népszerűségének csúcspontján egy-egy versenyre tízezernél is több néző volt kíváncsi, sőt volt idő, hogy a Magyar Televízió háromórás élő adásban közvetítette a futamokat.

A rendszerváltással járó újfajta üzleti szemlélet természetesen az autósportra is rányomta bélyegét. A csapatok és versenyzők kénytelenek saját erőből vagy éppen szponzorok segítségével kigazdálkodni a versenyzéshez szükséges összegeket, nem változott azonban a versenyhétvégék hangulata, a futamok izgalma és a technikai fejlődés nyomon követése: ma a magyar bajnoki futamokon ugyanolyan modern és gyors gépeket láthatunk, mint bármelyik nemzetközi versenyen.

Hazánkban a profi gokartsport rendezvényeit 1979 óta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) rendezi, a szabályok forrása a CIK (La Commission Internationale de Kartink) fél évszázados rendszere. Más sportágakhoz hasonlóan itt is I. osztályú (nemzetközi), II. osztályú (nemzeti), valamint utánpótlás-bajnokságot hirdetnek meg, amelyek géposztályonként tagolódnak tovább.

2003-ban a magyar bajnokságban hét géposztályban indulhatnak a versenyzők. A géposztályok között általában a motor vagy a váz tekintetében vannak lényeges különbségek. Legkötöttebb feltételei a nemzetközi kategóriáknak vannak, hiszen ezeknek a gépeknek nemzetközi porondon is helyt kell állniuk. A külföldi versenyzési lehetőség nem csupán vágyálom, hanem minden indulót érintő valóság, hiszen a magyar gokartbajnokság az idei évtől "open", azaz a környező (ún. zóna) országok versenyzői is indulhatnak benne. Két futam a szlovák bajnoksággal közös lesz, amelyből az egyiket - májusban - Dunaszerdahelyen tartják majd.

Aki nemzetközi szinten is szeretné kipróbálni magát, az  - 15 év felett - az Intercontinental-A (Formula-A-nak is nevezik), vagy az Intercontinental-C (Formula-C) osztályokban teheti ezt meg, a 13-15 év közöttiek pedig az Intercontinental-A Junior kategóriában indulhatnak. Technikailag ezek a gépek minden porcikájukban homologizáltak, azaz a CIK által meghatározott szabványok alapján gyártott alkatrészeket tartalmaznak - az ICA és ICA Junior kategóriában max. 100 köbcentis váltó nélküli, az ICC-ben max. 125 köbcentis váltóval ellátott motort.

Az ICA Junior kategória - a pilóták fiatal korára való tekintettel - különféle biztonsági megoldásokat is tartalmaz, ilyen például a motort leállító kapcsoló, a karburátorszűkítő és az elektronikus indítórendszer. Mivel a gokartok tulajdonságait szigorú szabályok korlátozzák, itt a legjobban összemérhető a különböző márkájú alvázak, motorok és gumiabroncsok közötti különbség, valamint a versenyzői képességek.

A nemzeti kategóriák géposztályainak fenntartási költségei valamivel alacsonyabbak, ezért közkedveltek a gokartozni vágyók között. A TOP100 kategóriában - mivel kevésbé fontos a külföldi szabványokkal való összevetés - már nem feltétlenül kötelező a CIK által homologizált motor és alváz használata, hanem megfelelő az ún. regisztrált alkatrészek beszerelése is. Ezáltal ebben a kategóriában sokkal nagyobb teret kapnak a különféle technikai megoldások, valamint azok kombinációi.

Sok kezdő gokartos számára jelent problémát a gép szervizelésének elsajátítása, valamint ennek, no meg a gép megvásárlásának anyagi vonzata. Az ő számukra jelent megoldás a K-100 kategória, amelyben teljes mértékben azonos alkatrészekből összeállított, egyszerűen és olcsón szerelhető gokartokkal lehet elindulni. Ezek a járgányok valamivel lassabbak társaiknál, azonban bármely 16 év feletti pilótajelölt számára elérhető versenyzési lehetőséget és közel azonos élményt biztosítanak.

Technikailag a K100-hoz sok szempontból hasonló a Nemzeti A osztály, ahol azonban a váz típusa nem, csak a motoré és a porlasztóé előre meghatározott.

A legkisebbek kategóriája a Kadett-B, amelyben a 7-13 év közötti gyerekek mérhetik össze tudásukat. Ezek a motorok csupán 61 köbcentisek, és a biztonság érdekében kizárólag a hozzájuk tartozó eredeti alkatrészekkel használhatóak. A vagányabb 8-13 évesek a Kadett A kategóriában indulhatnak, ahol már 81 köbcentis erőforrás hajtja a gépeket.

2003-ban a magyar gokartbajnokság 14 bajnoki fordulóból áll, amelyeket hét versenyhétvégén három hazai és egy szlovákiai színhelyen rendeznek meg. Magyarországon jelenleg három, profi versenyzésre alkalmas gokartpálya létezik: Kecskeméten, Keszthelyen és a Sárvárhoz közel fekvő Ostffyasszonyfán. Most épül Debrecen közelében, Máriapócson egy újabb pálya.

A hétvégék programja a Forma-1 korábbi rendszeréhez hasonlóan épül fel: pénteken szabadedzések, szombaton időmérők, vasárnap pedig futamok, azzal a különbséggel, hogy szombaton minden kategóriában két-két időmérő edzést, vasárnap pedig két futamot rendeznek meg.

Versenynaptár:
április 5-6.: Pannóniaring (Ostffyasszonyfa)
április 26-27.: Kecskemét
május 10-11.: Dunaszerdahely
junius 28-29.: Pannóniaring (Ostffyasszonyfa)
augusztus 3.: Keszthely
augusztus 30-31.: Kecskemét
szeptember 20-21.: Máriapócs

Előző
Következő