Loeb történelmet írt, Benik helytállt

Sebastien Loeb megcsinálta. A Citroën 29 éves franciája tudniillik az első, aki nem helyi menő vagy finn, és győzni tudott a havas Svéd ralin. Második a trónfosztott, finn Marcus Grönholm (Peugeot), harmadik a világbajnok, norvég Petter Solberg (Subaru) lett. Loeb a nyitó Montén is nyert, szóval nagy előnnyel vezet összetettben. Kis magyar siker: a megannyi probléma ellenére Benik Balázsék (Ford) is célba értek.

Nézegessen gyönyörű tájképeket meg autókat!

Hat gyors maradt vasárnapra, az elsőt, a tizennégyest (Sagen 1, 14,17 km) Sainz nyerte Tuohino előtt. Szóval a negyedik helyért küzdő két ember igyekezett leginkább (Sanyibá előzött is, közte kilenc tized). Loeb már tartalékol, "csak" hatodik, de így is növeli előnyét, hiszen Grönholm nagyon akart, talán túlságosan is, hibázott, kapott vagy fél percet. Már Solbergtől kell tartania, védenie az ezüstöt.

A szombati blama, tetemes időveszteség után már csak edzegető, tesztelgető Duval háromhengeres Forddal jött le a szakaszról - hetedikként... Benikék a 26. helyen zártak 47 mp plusszal.

A tizenötös (Ramen 1, 23,35 km) számunkra, pontosabban Balázséknak nagyon nem sikerült, utolsók (51.) lettek 5:45 p hátránnyal. Abszolútban visszacsúsztak a 33. helyre. A szakaszgyőzelem a brillírozó Tuohinóé lett, a finn fordos ismét Sainz elé került (most közte 1,6 mp oda), szép teljesítmény. A többiek zúztak rendesen, Grönholm és Solberg vív, Loeb nem kockáztat. Minek is, előnye több mint egy perc.

A tizenhatoson (Hara 1, 10,78 km) Grönholm bizonyította, kutyabaja a 307-esnek, a többiek szép sorban, Benik a 31. helyen ("Magic Marcus" idejéhez képest + 57.2 mp). Tuohino és Sainz között két egész tized a finn javára, ez igen. Ja, és a szombati bakit követően a végletekig elkeseredett Märtin már hetedik, kielőzte a 206-os Peugeot-jával azért nem gyengén döngető, helyi menő Carlssont. Följebb már nem nagyon juthat, csak ha kiesnek előle, degalább a két pontot is meg kell becsülni, meg hát.

Röpke időjárás-jelentés: mínuszok, több hó.

Topvélemények a hajrában

Loeb: "Minden oké. Ha nem hibázom és az autóm is bírja, nem lehet gond. Grönholm kicsúszása után sokkal nyugodtabban tudunk menni."

Grönholm: "Magam mögött kell tartanom Pettert (Soberg), ez az egyetlen feladatom."

Solberg ezzel együtt nagyon is pályázik a második helyre: "Igen, megpróbálom, meg tudom csinálni" - így az örök optimista aktuális világbajnok.

Forrás: EPA
Sajnáljuk bizony Märtint és magunkat: ha szombaton nem szállt volna el, az utolsó méterekig nyílt lett volna a meccs. Grönholmmal ugyanez a helyzet, dehát erről (is) van szó: aki nem hibázik, vagy a legkevesebbet, az győz.
A tizenhetesen (Sagen 2, 14,17 km) Sainz és Tuohino tizedre azonos idővel nyert, félelmetes. Elképesztő, sőt hihetetlen. Nagyon akarnak, az egyik ezért, a másik azért rettenet motivált, fantasztikus, no. A többieknél, az egyéb, kisebb csatákban semmi különös.

Benik: 26. hely, okés, abszolútban 31.

Nagy kérdés sokaknál: a sok, friss hó miatt, de mivel már másodjára futják ugyanazokat a gyorsokat, hó- vagy jégre alkalmas, szöges gumival menjenek-e?

A tizennyolcason (Ramen 2, 23,35 km) Grönholm volt a leggyorsabb - a 307-es fékproblémái ellenére. Sainz Xsarájával is gondok adódtak, vesztett vagy 13 mp-cet Tuohinóval szemben, eldőlni látszik a csatájuk a negyedik helyért. Solberg se fogja már meg Grönholmot. Loeb biztonságiból második helyet autózott... Zsír. Duval árokjárt.

Benikék a 29. helyen, abszolútban is (50-ből), már csak egyet kell kibírni.

Az utsó, a tizenkilences (Hara 2, 10,78 km) megint Grönholmé lett, gratula, persze itt már (ezek szerint rajta kívül) mindenki csak arra összpontosított, hogy ne essen el. Loeb nyert, pályafutása hatodik győzelme, mondani sem kell, de akkor is: történelmi. Blabla. Második Grönholm, harmadik Solberg, pontok még Tuohinónak (bravó!!), Sainznak, Petter fivérének, Henning Solbergnek is, Märtinnek (szegényke) és Carlssonnak. Hirvonen 9. helye 2 csapatpont a Subarunak. Ennyi, vége, viszlát!

Illetve dehogyis, hiszen Benikék is a célban (29. hely az 50-ből), szép volt.

N csoport - PWRC

A DTM-ből ismert svéd Mattias Ekström (Mitusbishi) megőrizte előnyét honfitársaival szemben (amúgy abszolútban 12. lett), a vébéseknél a finn Paasonen (OMV, Mitsubishi) nyert Colin öccse, a brit Alister McRae (Subaru) és a spanyol Dani Sola (Mitsubishi) előtt.

Örömszavak

"Remek érzés" - így Loeb, aki egyébiránt a harmadik az elitben (1973-tól napjainkig) azzal a bravúrral, hogy az évad első két futamán győzedelmeskedett. "Fontos számomra, hogy minél jobb legyek murván, s mivel ez a havas-jeges Svéd rali inkább ahhoz hasonló, kiváltképp értékes, hiszen korábban még csak aszfalton nyertem."

Természetesen Guy Frequelin, a Citroën csapatfőnöke is elégedetten sommázott: "Büszkék vagyunk Sebre, éppen úgy csinálta, ahogy Monacóban, s ahogy kellett. Az elején csak kicsit nyomta, a közepén már keményen, a harmadik napon pedig őrizte az előnyt."

A szombaton még sokáig élen álló, végül hetedik Märtin csalódottságának adott hangot: "Sajnálom, hogy nem tudtam győzni, a Ford nagyszerű gépet adott nekem. Aztán pedig még keményebb munkával tette lehetővé a csapat, hogy folytassam a bukás után."

Konklúzsön

Ha valaki úgy töri meg az északiak hegemóniáját "idegenben", ahogy tette azt Loeb és a Citroën, hogy ugye skandinávok bevetése nélkül, hát leglejjebb a kalappal. Mert a másik xsarás Sainz volt, tehát francia meg spanyol, míg az összes többi csapatban legalább egy északi, finn vagy svéd rajthoz állt (az uralmát bukó Peugeot-nál Grönholm, a Subarunál Solberg is, Hirvonen is, a Fordnál Tuohino, és hát valamennyire Märtin, a leszereplő Mitsubishinél Sohlberg).

Amilyen ütemben Loeb fejlődik, tanul, s amilyen kiegyesúlyozottan, megbízhatóan és nem mellékesen szédületesen gyorsan vezet, nos igen nehéz lesz megverni. Hiszen már messze nem csupán aszfalton, de murván és most hóban is bizonyított, sőt oktatott - tavalyi abszolút második helye után idén - merjük már most kimondani - a 29 éves francia extornász az elsőszámú favorit.

De ne írjuk le sem Grönholmot, sem Solberget, Märtint vagy Sainzot, hiba lenne. Gyárilag a Citroën címvédése hm, szóval várható, ám remek dolog, hogy ennyire jó a Ford is, a Peugeot-ról és a Subaruról nem is beszélve. Azaz igen, kiszállt a Hyundai, félig-meddig visszavonult a Skoda, de újra itt van és színesíti a mezőnyt a Mitsubishi, és nagy a meccs, kiváló a meccs.

Íme a vb állása, itt is, tessék nézni!

Magyarilag

Benikék Balázsék harmadik (tavaly szép siker Törökországban, villámlátogatás Ausztráliában) vb-versenyükön nem vallottak szégyent. Beértek a célba, nem lettek tökutolsók, sőt, s bár hibáztak is, főleg az autó rendetlenkedése miatt nem tudtak szebb eredményt produkálni. De nem kevés tapasztalattal gazdagodtak, s ha minden igaz és összejön, idén még láthatjuk őket, szurkolhatunk nekik több elitfutamon is.

Következik az újonc Mexikói rali, murva, március 12-14.

53. Svéd rali, végeredmény, élcsoport:
1. Loeb, Elena (francia, Citroën Xsara) 3:26:17.7 ó (114,8 km/ó)
2. Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 307) + 46.4 mp
3. P. Solberg, Mills (norvég, brit, Subaru Impreza) + 1:21.5 p
4. Tuohino, Aho (finn, Ford Focus) + 1:42.1 p
5. Sainz, Marti (spanyol, Citroën Xsara) + 2:17.0 p
6. H. Solberg, Menkerud (norvég, Peugeot 206) + 4:17.6 p
7. Märtin, Park (észt, brit, Ford Focus) + 5:38.3 p
8. Carlsson, Andersson (svéd, Peugeot 206) + 5:50.4 p
9. Hirvonen, Lehtinen (finn, Subaru Impreza) + 9:18.2 p
10. A. Eriksson, Svensson (svéd, Ford Focus) + 12:37.4 p
... 29. Benik, Doromby (magyar, Ford Focus) + 29:43.0 p
... 45. Duval, Prevot (belga, Ford Focus) + 53:08.9 p

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK