Új Focus, új Xsara Új-Zélandon

Vágólapra másolva!
Csütörtöktől vasárnapig a vb-sorozat negyedik versenyén, a messzi Új-Zélandon randevúzik a ralielit - mind a szakma, mind a közönség elsősorban a megújult Ford Focusra és a Citroën Xsarára kíváncsi. Märtin vagy Loeb? Esetleg Solberg vagy Grönholm? És akkor a négyszeres első Sainzot még nem is említettük... Széles utak, finom murva, hatalmas tempó - szokás szerint óriási csata várható.
Vágólapra másolva!

34. Új-Zélandi rali - 23 szakaszon 395,5 km, 1398,6 km össztáv. Nem is pénteken, de még csütörtökön 2 szuperspeciál (4,2 km), aztán másnap 7 gyorsasági (137,72 km), szombaton 8 (138,84 km), vasárnapi zárásként pedig 6 (114,74 km). A leghosszabb mért szakasz 48,21, a legrövidebb (az összesen négy szuperspeciált leszámítva) 11,15 km-es.

Új-Zéland és a mi kis hazánk közt időben tíz óra van "oda", azaz ha csütörtökön helyi idő szerint este fél nyolckor rajtol az első gyors, akkor mi itten még ebéd előtt megtudjuk, mi is történt jól, és így tovább. Ennek megfelelően cél, pezsgőzés "magyarul": valamikor vasárnap hajnalban, Aucklandben. A már említett gigagyors egyébként Possum Bourne nevét viseli - annak a helyi menőnek, aki tavaly szenvedett halálos balesetet.

Mexikó után hát megint murva, gyors, mint a finn meg az ausztrál verseny. Gyors visszapillantó az eddigi három meccsére a szezonnak: a nyitó Montén és - történelmi tettet végehajtva - Svédországban is Loeb győzött a világbajnok Citroën volánja mögött, hogy aztán az újonc Mexikói ralin is vezessen - kieséséig. Märtin nyert a káprázatosan teljesítő Forddal, más kérdés, hogy az egyéni vb-cím védője, Solberg volt a leggyorsabb az új Subaruval.

De vissza Új-Zélandra: mostanság a Peugeot, pontosabban Grönholm a 206-ossal szokik itt nyerni, dehát azóta már a 307-essel nyomulnak az oroszlánosok, s az új csodafegyver még "csak" jó, ám nem igazán sült el. Talán majd most, ha valamikor. Bezzeg az új Focus, amely tavaly éppen ezen a futamon mutatkozott be, s mostanra újfent ráncfellvarták. Könnyített kasztni, fejlesztett aerodinamika, jobb súlyeloszlás, erősebb blokk, blabla.

És a C4-es bemutatkozása, bevetése előtt a Xsarán is frissítettek (kívülről nem nagyon észrevehető módon), Citroënék sem bíznak semmit a véletlenre. Szóval ez az a verseny, ahol minden gyár a legújabb, már kész gépét veti be, hurrá. Mindenki tesztelt sokat, bizakodik ezerrel, meglátjuk. És még egyszer: MINDENKI 2004-ES FEJLESZTÉSŰ AUTÓBAN!!!!!!!!!!!!

Mint mindig és mindenhol, ezúttal is fontos szerepe van az időjárásnak, hogy esik-e vagy sem - ami biztos, hogy ott most ősz van, s egy nedves futam a pirellis Subarunak, Solbergnek kedvezhet. A meterorológusok szerint mindenesetre csapadék várható a napokban, s ez azért sem mellékes, mert szárazon "takarítania" kéne az elsőként rajtolóknak, ugye.

Nézzük gyorsan a főszereplőket, íme a gyári WRC-sek:

Ford: Märtin, Duval
Citroën: Loeb, Sainz
Peugeot: Grönholm, Rovanperä
Subaru: P. Solberg, Hirvonen
Mitsubishi: Panizzi, Sohlberg

Semmi meglepő - a Peugeot-nál Rovanperä továbbra is élvezi a bizalmat, de már meg kéne hálálnia, ha végleg ki akarja túrni Loixot. Sohlberg első murvás WRC-versenyén indul Mitsubishivel. Privát WRC-vel H. Solberg, Carlsson (Peugeot 206), Warmbold és Viita (Ford Focus) megyen - szóval nagyon kevesen. Hiába, nem olcsó mulatság, no de egy közhely legyen elég.

Böngészgetve a közelmúlt legjobbjait, persze hamar feltűnik: McRae és Burns is bizony ott lehetne a rajtnűl, de nem lesz ott. Előbbi legalább Le Mans-ra készül, utóbbi viszont még csak lábadozik, örülhet (és mi is), ha jövőre visszatérhet.

A legeredményesebb "új-zélandi" eddig mindenki Sanyibája - Sainz mester a napokban volt 42 éves, szülinapjára egy ötödik arany lenne a legszebb ajándék neki, magának vagy mi. Amennyiben összejönne, megelőzné McRae-t, és csak az övé lenne a legtöbb futamgyőzelem (jelenleg 25-25-tel állnak).

Új-zélandi győztesek a közelmúltban:
2003: Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206)
2002: Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206)
2001: Burns, Reid (brit, Subaru Impreza)
2000: Grönholm, Rautiainen (finn, Peugeot 206)
1999: Mäkinen, Männisenmäki (finn, Mitsubishi Lancer)
1998: Sainz, Moya (spanyol, Toyota Corolla)
1997: Eriksson, Parmander (svéd, Subaru Impreza)
1996: Burns, Reid (brit, Mitsubishi Lancer)
1995: McRae, Ringer (brit, Subaru Impreza)
1994: McRae, Ringer (brit, Subaru Impreza)
1993: McRae, Ringer (brit, Subaru Legacy)
1992: Sainz, Moya (spanyol, Toyota Celica)
1991: Sainz, Moya (spanyol, Toyota Celica)
1990: Sainz, Moya (spanyol, Toyota Celica)

És ha már britekről volt szó, ne feledkezzünk meg arról sem, hogy nemrég eldőlt: megúszta a Brit rali. Oké, eddig is szerepelt a versenynaptárban, de csúnya kis "fekete ponttal", tudniillik a tavalyelőtti viadalon több pilótát gyorshajtáson kaptak a közutakon a rendőrök. A most már szeptemberi futam rendezői ígéretet tettek arra, hogy keményen betartatják a közlekedési szabályokat. Ámen.

Végezetül, de nem utolsósorban: az elit árnyékában megint megmérkőzik a vébés N csoport, azaz a PCWRC illusztris mezőnye. A korábbi két versenyen mitsusok győztek (Svédországban Paasonen, Mexikóban Sola), most sem várható más (cuzammen 37 N-es, ebből 20 vébés, amúgy meg 21 Lancer Evo). Így.