Drámai hajrában Solberg győzött Új-Zélandon

Vágólapra másolva!
Nem mindennapi körülmények és izgalmak közepette a világbajnoki cím védője, Petter Solberg győzött a 34. Új-zélandi ralin, a vb negyedik futamán. A Subaru norvég ásza mögött a finn Marcus Grönholm (Peugeot) és az észt Markko Märtin (Ford) végzett dobogós helyen. Összetettben szépen sűrűsödött a mezőny: egyéniben Märtin, csapatban a Ford várja az élről a folytatást.
Vágólapra másolva!

A harmadik vagy (még a csütörtök esti szuperspeciálokat is beleszámítva) negyedik, lényeg, hogy záró napra hat gyors maradt, meg hét gyári és két privát WRC-s legénység. Ugye műszaki okokból rögtön az elején kiesett mindkét mitsubishis (Panizzi és Sohlberg), pénteken Petter fivére, Henning Solberg (Peugeot 206) és Viita (Ford) búcsúzott, nem önszántából. Vezetett a világbajnoki cím birtokosa, Mr. Hollywood nem sokkal a kétszeres bolygólegjobb (2000, 2002), Új-Zélandon már három alkalommal nyertes Grönholm és a trónkövetelő Märtin, már jócskán a végre magára találó Rovanperä, a pontversenyben "jobb gólkülönbséggel" élen álló Loeb és a többiek előtt, szóval Subaru, Peugeot, Ford és Citroën volt a sorrend, jó kis mix, nem rossz csata.

És eljött a vasárnap (eső nélkül, száraz időben, dzsuvás, csúszós utakkal), annak meg az első gyorsaságiját, a 18-ast Grönholm nyerte, mögötte Solberg és Märtin. Semmi komoly változás. 19-es: Solberg, Grönholm, Loeb. Helyzet változatlan. No, a 20-ason aztán borult a bili: Solberg hibázott, fél percet vesztett, Grönholm átvette a vezetést kemény egyetlen másodperccel. Amúgy Loeb volt a leggyorsabb Märtin és Magic Marcus előtt, jutalmul kielőzte Rovanperät a negyedik pozícióért vívott küzdelemben. És még: erről a szakaszról Duval háromkerekű Focusszal vánszorgott ki, bukott több mint 18 percet, visszacsúszott a levesbe. És még: a vébés N csoportban addig éllovas spanyol Sola (Mitsubishi) is kiesett, sőt autójába beletrafált a brit McShea (Subaru) - az osztrák Stohl (Mitsubishi) került a PCWRC vezető helyére.

A 21-es ehhez képest "unalmas" volt: Grönholm nyert, tizedekkel verve Märtint, Solberget és Loeböt. Duval folytatni tudta (gyári pontért érdemes, meg amúgy is, WRC-vel autóversenyezni jó dolog). A 22-esen aztán Solberg újfent az élre állt, hiszen most Grönholm rontott, s adott le vagy 15 másodpercet. A norvég mögött Märtin, Loeb volt a sorrend. Abszolútban 1. Solberg, 2. Grönholm és Märtin egyaránt 16.3 mp hátránnyal, hujjujjuj.

Utsó, 23-as gyors. Grönholm nyert (Solberg és Märtin előtt), de Solberg győzött, a kutyafáját, de gyönyörű meccs volt már megint! Grönholm iszonyatosan nyomta, embertelenül nyerni akart, adott egy tízest Szolinak, de ez sem volt elég, mindenesetre le a kalappal jól.

Solberg hatodik, idei első trófeája. Már legutóbb, Mexikóban is bizonyított a 2004-es Impreza, a szerencse akkor még nem állt melléjük. Egyúttal megszakadt a Peuegot és Grönholm új-zélandi sikerszériája, de a 307-es és Magic Marcus is több mint versenyképes, tény. Ahogy Märtinnel és a legújabb, a korábbinál még jobb Forddal is számolni kell, egyéniben élen az észt és a kékoválos konstruktőr, bravó.

A citroënesek most nem nagyon villogtak, "csak" hoztak egy elfogadható eredményt. A szezon első két versenyén győztes Loeb mondjuk a hajrára elkapta a fonalat, megtalálta a helyes beállításokat, az összhangot az új Xsarával, biztosan értékesek a szerzett pontjai. Sainz tán annak örülhet, hogy Grönholm nem győzött, s maradt övé a legtöbb új-zélandi diadal - Sanyibá korábban itt négyszer pezsgőzhetett.

A nagyok árnyékában ismét elcsípett néhány, pontosabban két pontot a még mindig zöldfülű, Burns-pótló Hirvonen (Subaru), Duval magának nem, csupán a Fordnak szorgoskodott össze egyet. A svéd Carlsson hazája ralija után megint befért a nyolcas elitbe, remek. Minden bizonnyal látjuk őt még gyári oroszlánosként, hamarosan, azaz 307-essel, nem az öregecske, persze még így is sirály 206-ossal.

Ha a "tabellára" tekintünk: egyéniben és gyárilag is nyílt a mérkőzés, fantasztikus harc várható a továbbiakban is. Märtin 26, Loeb 25, Grönholm 24, Solberg 23 pont, zsír. Konstruktőrileg meg lőtáválban a nagy négyes, csak a visszatérése tiszteletére sajnos még blamáló Mitsubishi van csúnyán lemaradva.

Legközelebb, egy hónap múlva a "gyilkos" Ciprusi rali gyön, újra csak murva, de a nehezebbik, a lassabbik fajtából. Viszlát!

Ja, utóirat: az N csoportban (már a vébésben) ismerősünk, Stohl győzött privát, EVO 7-es Lancerével, gratula (egyébként a helyi menő Herridge lett a szériakirály). A harmadik versenyen (Monacóban ők nem mentek, de a juniorok) a harmadik futamgyőztes (Svédországban Paasonen, Mexikóban Sola diadalmaskodott), nemcsak a WRC-seké a világ. Összetettben Solának 16, Paasonennek és Arainak 15-15, Alister McRea-nek 14, Stohlnak 10 pontja van, ők az élboly.

És még: Solberg lett a rali sztárja, ő kapta Nicky Gristtől az Inmarsat szokásos díját. Mr. Hollywood köszönte szépen, és nemes gesztusként még leszögezte: a tavaly elhunyt Possum Bourne-ért győzött. Amúgy meg fantasztikus verseny volt, elégedett persze, miért is ne lenne az, de Grönholm, Märtin - majd' mindenki pozitívan nyilatkozott. Az egyik kivétel Sainz mester volt, aki szerint még több munkára van szükség, s most három lassabb futam jön, az fekszik néki.