Carramba! - Seat Altea 2.0 TDI Stylance

2004.09.13. 0:23

Kötelező gyakorlat

Mivel egyterőről, családi autóról van szó, ne menjünk el szó nélkül az utas- és a csomagtér átrendezhetősége, alakíthatósága mellett sem. Aki az ülésmozgatási hókuszpókuszért rajong, s az autószalonokban hosszú percekig döntöget támlát, tologat ülést, bővít csomagtartót, az az Alteában kicsit csalódni fog. A spanyol kisbusz tervezői egyszerű elemekkel, sallangmentesen oldották meg ezt a feladatot: látható, hogy a manapság alapvetőként elvárt funkciókat teljesíteniük kellett, de nem az volt a lényeg, hogy lepipálják a Zafirát vagy a hétüléses Tourant. Az Altea tehát ötüléses és négy felnőtt számára kényelmes. Az ülések nem szerelhetők ki, még az ülőlap sem hatjható előre a támla ledöntése előtt. Viszont legalább nem kell vele bajlódnunk, hiszen a támla döntésekor előzékenyen előremozdul, s végül is a megnagyobbított raktér padlója sík lesz, ez pedig fontos dolog.

Egyveleg

A tartalomból:
Bemutató: Ford Focus II.
Menetpróba: Maserati Quattroporte
Teszt: Aprilia Pegaso 650 i.e.
Időszerű: Parkolási büntetések behajtása
Szerencsés helyzetben van a Seat. Része a VW kiterjedt csapatának, így szabadon hozzáfér a németes precizitással végzett mérnöki munka és a fejlesztések gyümölcseihez. Ugyanakkor fő formatervezője az olasz Walter da Silva, aki az Alfánál korábban már bizonyította, hogy nem tud mellényúlni, így az Altea nem más, mint egy látványos köntösbe bújtatott Volkswagen. A VW-hozomány része volt tesztautónk kétliteres dízelmotorja is, amely 140 lóerőt és hatalmas nyomatékot tett hozzá a vezetési élményhez. Mivel az Alteát már kipróbáltuk a spanyolországi bemutatón, itthon pedig hosszabb ideig nyüstölhettük, biztosak vagyunk benne, hogy ez a paletta legjobb motorja. A teljesítmény, a nyomaték, a tartalékok, a gázreakciók és a fogyasztás tükrében ennek a gépnek nincs vetélytársa az Altea motorjai között. Az 1,9 literes, 105 lóeros TDI is jó szívvel ajánlható persze (s nem rossz az 1,6 literes, benzines alapmotor sem), ám a nagyobb dízel 315 ezer forintos felára bőven megéri azt a többletet, amit ezzel a géppel kapunk. Például miénk a nyugodt autózás lehetősége, hiszen a kis fordulaton is nagy nyomaték miatt ritkábban kell váltani - bár némiképp ez ellen hat a motorhoz adott hatfokozatú, kézi sebességváltó sűrűbb fokozatelosztása. Magunkénak tudhatunk ugyanakkor egy átlagon felüli dinamizmussal hajtható kisbuszt is, hiszen az Altea tíz másodperc alatti 100-as gyorsítóképessége már igen lendületes vágtákat sejtet. A legjobb azonban az, hogy akár így, akár úgy hajtjuk a Seatot, nem fogyaszt sokat: mi szélső értékekként 5,7 és 8,2 litert mértünk, az átlag pedig alulról súrolta a hetet.