Az első harminc év - Porsche Turbo

Vágólapra másolva!
Mostanában sokat ünnepel a Porsche, tavaly negyvenéves volt a legismertebb modelljük, a 911-es, idén pedig a 911 Turbo harmincéves pályafutása miatt bontanak pezsgőt. A fejlődés szemmel látható, az első típus 260 lóerővel és 250-es végtempóval bírt, a jelenleginél 450 lóval és 307 km/óra végsebességgel kell számolni.
Vágólapra másolva!

Az 1974-ben megjelent Turbo az autóversenyzésnek köszönheti létrejöttét, megszületése azért is történt, mert a széria közeli turbós autóval csak úgy tudtak a versenypályára menni, hogyha négyszáz darab utcai autót legyártottak. A fogadtatásról csak annyit, hogy ezer darab került utcára első körben a méretes hátsó szárnnyal rendelkező járműből. Mielőtt ecsetelnénk a különféle modelleket, praktikus visszatekinteni a versenyes vérvonalra. A pályákon öregbítették a márka hírnevét a turbós autók, a 917/10, 917/30 típusok a rég megszűnt CanAm (Kanada-Amerika) versenyein vettek részt, és persze a híres Le Mans-i 24 órás futamon. Amerikában ezer lóerő körüli teljesítménnyel voltak győztesek a Porschék, a francia egynaposon pedig az 5,4 literes, tizenkét hengeres turbós szörnyeteg 1100 lóerővel volt legyőzhetetlen. Ez nem mostanában volt, 1972-73-as idényben futottak ezek a fenevadak.

A pályán kipróbált technikát 1974 őszén, a Párizsi Autószalonon mutatták be a Turbo képében. Mostanság 260 pacit egy kétliteres szívómotorból is kipréselnek, akkoriban ez a lóerőszám meglehetősen jó volt, főleg úgy, hogy 250 km/órás végsebességet biztosított a gépnek. A motorja a szárnyas autónak az M930/50 néven futott, és 0,8 baros töltőnyomással rendelkezett. Az első Turbo sorozat 1974-89-ig volt kapható kisebb változtatásokkal, az eltelt időszak alatt majdnem 21 ezer darabot készítettek belőle. A legelső verzió még háromliteres boxermotorú volt, a feltöltő beszerelése plusz 25 kiló súly növekedést okozott, így 207 kilót nyomott a mérlegen a hathengeres. A háromliterest, 2876 darab után 1977-ben váltotta a M930/60-as típus, amely levegő-visszahűtőt és 3,3 literes blokkot kapott. Az izgalmakat és a vásárlási kedvet növelte a 300 lóerős teljesítmény.

Forrás: [origo]

Ehhez a korszakhoz köthető az egyik legjobban kommunikáló reklám, amely a föld fölött jó negyven centire repülő 911 Turbót ábrázol hátulról. Alatta a szöveg utal a német rakétatechnikusok sikerességére. Közben nem csak a vevők között aratott a Porsche, hanem versenypályákon is. A 911 utánérzésének számító 935-ös, Moby Dick becenevű kivitele, 1978-ban 3,2 literes, vízhűtéses hengerfejű, 24 szelepes turbómotorjával 366 km/órás sebességre volt képes, mert 845 lovas volt. Az 1976-os 935-ös "csak" 336-ot ment, de 8,2 másodperc alatt gyorsult kétszázra...