Az infláció két és félszeresével emelkednek az autópályadíjak

2004.10.28. 14:46

Átlagosan 15 százalékkal emelkednek az autópályadíjak 2005 január 1-jével, amelyet a gyorsforgalmi úthálózat mintegy 9 százalékos bővülése, valamint az éves infláció 6 százalékos mértéke indokol - derül ki a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) csütörtöki közleményéből.

A személygépkocsikra vonatkozó D1-es 4 napos matrica ára január 1. és április 30. között 1120 forint, május 1. és szeptember 30. között 1460 forint, október 1. és december 31. között szintén 1120 forint lesz. A tíznapos matrica ára 2300 forint, a 31 naposé 3900 forint, míg az éves 35 000 forint lesz jövőre.

A GKM közleménye szerint a 3,5-7,5 tonna közötti járművekre vonatkozó D2-es 10 napos matrica ára 6300 forint, a 31 napos 11 500 forint, míg az éves 101 000 forint lesz. A 7,5-12,5 tonnás járművekre érvényes D3-as 10 napos matrica 9800 forintba, a 31 naposé 16 700 forintba, az évesé pedig 150 000 forintba kerül jövőre. Újdonság, hogy jövőre - hazánk európai uniós jogharmonizációs kötelezettsége miatt - bevezetik a D4-es kategóriát, amelybe a 12 tonna feletti nehéz gépjárművek tartoznak. A D4-es egynapos matrica ára 2000 forint, a 10 naposé 12 500 forint, a 31 naposé 21 300 forint és az évesé 190 000 forint lesz.

Ismét visszaigényelhető lesz az áfa

Jövőre a tehergépjármű kategóriákban - a hivatásforgalom számára - ismét visszaigényelhető lesz az autópályadíjak általános forgalmi adója. Ez azt eredményezi, hogy a D2 és a D3 kategóriák esetén az úthasználók számára a matrica áremelkedések ellenére költségcsökkentés következik be. A buszokat a tömegüknek megfelelően sorolják kategóriákba, de elismerve a tömegközlekedés fontosságát, a rendelet pozitív megkülönböztetésként eggyel alacsonyabb besorolást engedélyez ezeknek a járműveknek.

A bővülő gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetése és fenntartása egyre nagyobb terheket ró az Állami Autópálya Kezelő Rt.-re, és 2005-től a központi költségvetés sem nyújt támogatást az autópálya-hálózat díjmentes szakaszainak kezelésére. Emiatt kényszerül a szaktárca "a használó fizet" elv szigorú érvényesítésére, amelynek értelmében az autópályák által nyújtott magasabb szolgáltatási színvonalat a használók fizetik meg. Mivel az így befolyt díjbevételek maradéktalanul a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetési és fenntartási, valamint időszakos felújítási költségeit fedezik, a GKM bízik benne, hogy az intézkedést az autóstársadalom megértéssel fogadja - áll a szaktárca honlapján közzétett tájékoztatóban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK