Minden kiderült az új hármas BMW-ről

2004.10.28. 11:54
Nemrégiben felkerültek az internetre és az autós újságok címlapjára az új hármas BMW képei és főbb adatai, a hivatalos premier előtt. Ez lehetett direkt kiszivárogtatás, de véletlen is: a gyár a napokban vetett véget a találgatásoknak, és a tavasszal forgalomba kerülő autó főbb adatait nyilvánosságra hozta.

A bajor autókészítőnél odáig fajultak a dolgok, hogy a hármas sorozat, amely olyan  legendás modelleket vonultatott fel elődként, mint a cápaorrú 2002-es, nem a legkisebb BMW. A korábbi legkisebb Compact helyét, az Audi A3- és Alfa 147-konkurens 1-es osztály vette át. Az újdonság alaposan belehúzott, egy sor technikai csemegével próbál az élre törni és földbe döngölni az ellenfeleket.

A biztonság terén fékkészenlétnek fordítható az egyik új szerkezet neve, amelynek működési elve a következő: amikor a vezető hirtelen lelép a gázpedálról, akkor a fék picit "ráfog", így gyorsítva a reakcióidőt. A visszagurulásgátló emelkedőn történő elinduláskor óvja a vezető életét, főként csúszós időben. Egy idevágó megjegyzés: a Subaru legtöbb modelljében ez szériatartozék időtlen idők óta...

Az aktív kormánymű viszont a BMW ötös és hatos sorozatában volt elérhető eddig, sehol máshol. Ez a megoldás most az új hármasba is bekerült. Előnye a jobb manőverezőképesség alacsony sebességnél, nagy tempónál pedig a közvetlenebb irányítás, stabilitás. A hathengeres változatok opciói között lehet majd megtalálni, különlegessége, hogy vészhelyzetben együttműködik a DSC+ elnevezésű új menetstabilizáló programmal. Szintén a biztonság témájához tartozik az érzékelők fejlődésének köszönhetően megvalósított "párologtató". Ha a féktárcsa vizes, a fékezés hatásfoka kisebb, ha ezt észreveszik az érzékelők, akkor finoman ráfognak a betétek és a fejlődő hő hatására eltűnik a vízréteg.

Csemegéket máshol is találni. Az első futóműnél sok helyen alumíniumot alkalmaztak súlycsökkentés végett, meglepő, de ez még a zajcsökkenésben is szerepet játszott. Hátul az egyes sorozatban bemutatkozott öt lengőkaros független futómű található. Megmaradt természetesen az orrmotor/hátsóhajtás kombináció, az eredménye a megszokott 50/50 százalékos súlyelosztás. A több helyen megerősített tartóknak köszönhetően a karosszéria szilárdsága 25 százalékkal jobb lett az elődnél. Ezzel a vezethetőség, iránytartás, biztonság tovább javult, de a tömeg nem nőtt.

Nem maradt növekedés nélkül az új hármas. A hátsó lábteret nagyban befolyásoló tengelytáv 2760 milliméterével 35 mm-rel nagyobb az elődnél. A hossz sem maradt érintetlen, az 4520 mm 49-cel szárnyalja túl a jelenleg kapható autót. A legkomolyabb hízás szélességben történt, majd tíz centit, 7,8-at vastagodott az új hármas, az alapban hat légzsákkal szerelt utastér így biztosan kényelmes lesz. A belső az egyesnél, ötösnél megszokott irányvonalat követi, középen tenyérnyi méretű képernyő és a vezetőt körülölelő "munkahely". A iDrive és a váltó előtti kezelőszerve kihagyhatatlan. Csak hatsebességes váltókkal érhető el a BMW, alapként kézikapcsolásúval, az extra listáról pedig az automata választható.

A karosszéria a hetesnél elkezdett irányvonalat viszi tovább, kiválóan illeszkedik a márkaarculatba. A láng forma nem tobzódik, mint a fiatalos egyesen, konzervatív a vonalvezetés. A jelenlegi hármasból majdnem egy az egyben átmenekítették a hátsó lámpákat.

A motortér kínál meglepetéseket, amelyek előtt kalapot kell emelni és lehet borítékolni az Év motorja díjat. Egyelőre a háromliteres, soros hathengeressel szerelt 330i a csúcsmodell. A szériagyártású motorok között még nem készült magnézium elemekkel dúsított blokk, a BMW az alumíniumnál harminc százalékkal könnyebb anyagot szelepfedélnél is használja. A változó szelepvezérléssel és a Valvetronic technika vegyítésével készülő háromliteres 258 lóerős, nyomatéka 300 Nm, végsebessége a gyárilag szabályzott 250 km/óra, gyorsulása százra 6,3 másodperc.

bmw170
Teljesítményben alatta a 163 lóerősre felhúzott 320d található, amely teljesíti a Euro IV-es környezetvédelmi előírást is. Nyomatékban verhetetlen a 340 Nm-t produkáló négyhengeres, amely 225 km/óráig tudja gyorsítani a százra 8,3 alatt "szökkenő" kocsit, miközben 5,7 litert eszik. Az utolsó a sorban a 320i. A legkisebb 150 lóerővel, 200 Nm nyomatékkal, kilenc másodperces százra gyorsulássaé és 220 km/órás végsebességgel kápráztatja el a vezetőjét. A tavaszi megjelenésnél később lesz elérhető a 325i, amit lehet tudni róla, hogy 215 lóerőt és 280 Nm-t tud.

BA

KAPCSOLÓDÓ CIKK