Autógyártás és fejlesztés a szomszédban

2004.11.02. 7:30
A Magna Steyr az a cég, amelynek a neve meglehetősen keveset szerepel az autós szaklapokban: néha itt-ott, egy-egy típusnál megemlítik, de a szűk szakmát kivéve kevesen ismerik értékeit. A Magna és a Steyr-Puch a frigyük előtt is az "eszükből", szaktudásukból éltek, de együtt már jóval nagyobb erőt képviselnek.

Az osztrákok "aranybányája" nem messze a magyar határtól, Grazban működik, itt van a központi telephelye a fejlesztőóriásnak. A vállalat osztrák felének a története 1864-re nyúlik vissza. Az egyik jelentős váltás 1935-ben következett be, amikor is Steyr-Daimler-Puch AG néven, Bécsben bejegyezték az új céget. Az osztrák vállalat az autótörténelembe olyan kocsikkal írta be magát, mint a csöppnyi Puch 500 vagy a terepjárók egyik ismeretlen királya, a Steyr-Puch Halfinger és a Pinzgauer. Az utóbbinak a készítése manapság Angliában történik, de a jól sikerült konstrukció harminc évvel születése után is piacképes. Kevesen tudják, hogy Arnold Schwarzeneggernek a Hummerjei mellett Pinzgauerje is van. 


A történet másik vonalához szintén köthetőek a sógorok. 1954-ben alapította a Multimatic nevű céget Frank Stronach, aki 1973-ban Magna névre keresztelte át a kanadai vállalkozást. A Magna az egyik legnagyobb autóipari beszállító, amely a Steyrhez hasonlóan önálló fejlesztéseket is végez. Az amerikai óriás 1998-ben kérte meg a kezét az osztrák menyasszonynak és három év múlva jött a ma használatos Magna Steyr logó és név.


Az óriást úgy lehet a legjobban elképzelni, mint egy technológiai központot, agytrösztöt. A tevékenységei elég szerteágazóak, mivel alapban a Steyr név forog a fegyver, tank, kerékpár, motorkerékpár készítéstől kezdve elég sok helyen. Gazdaságilag külön ág az autós. A Magna Steyr széleskörűségére és hi-tech dolgaira jó példa, hogy az Európai Űrügynökség (ESA) megbízásból az Ariane 5 hordozórakéta folyékony hidrogént áramoltató csőrendszerét ők fejlesztették és készítették. A vállalat tizennégy telephellyel rendelkezett 2003-ban, amelyekben összesen tízezer munkatárs serénykedett. Hazánk kiváló mérnökgárdájára és szürkeállományára is igényt tartanak az osztrákok, fejlesztőintézetet alapítottak Győrben.


Autós téren évszázados tapasztalattal rendelkeznek a járművek összeszerelésében, fejlesztésében. A darabszám a minimális évi ezertől egészen magasra szökkenhet. Az egy darabos prototípus-építésben is jártasak, de erről később. A lényeg, hogy most a következő autók készülnek bérmunkában náluk: a Mercedes G és az ML, de az E-osztály összkerékhajtású verzióját is Grazban építik. Hasonlóan a sógoroknál születnek az európai piacra szánt Jeep Grand Cherokee terepjárók és Chrysler Voyager minibuszok. Idén indult útjára a BMW legkisebb szabadidőautójának, az X3-nak a készítése.


A Magna Steyr egy ellenállhatatlan ajánlattal elcsábította a korábban a Valmetnél gyártott Saab kabriót, a Porschéket is készítő finnektől. A darabszámok szépen felfutottak, 1994-ben 30, a rá következő esztendőben 101 autó hagyta el naponta a gyártósort. A legkomolyabb rekordot 2004. május harmadikán érték el, ekkor lépték át az ezer autó/nap álomhatárt.


Ezek után következik a még jobban az ismeretlenségbe burkolt szakterület, a prototípus-készítés és a szériagyártásra fejlesztés. Ezen a téren az Audi TT, A3, Allroad quattro típusok találhatóak, de VW Tuareg is idetartozik. A Renault Scenic RX4 még az ismertebb fejlesztőmunka.

A 4x4-es hajtások készítését már említettük, a Land Rover Freelander rendszere Ausztriából kerül Angliába. A régi darabok között olyan legendás autók 4x4-es rendszerét álmodta meg a Steyr, mint a VW Golf Country, a Lancia Delta HF vagy az első Lancia Y. Nem beszélve a Panda első generációjáról és valószínűsíthető, hogy az új Pandát is a Magna Steyr tette "százlábúvá". Ezen kívül az Opel Vectra első generációs kivitelének ügyes hajtástechnikáját is ők tervezték, akár az Alfa Romeo 164-ét. Az újak közül a BMW X3 elektronikával megtűzdelt középső differenciálját érdemes megemlíteni. A terepjárós vonal magasztalását a Mercedes G sok évtizedes sikerszériájával kell zárni. A 4x4-es megoldásokat nem csak a személyautókhoz, terepjárókhoz kínálnak, hanem  teherautókhoz is, mert - micsoda véletlen! - ebben szintén nagy hagyományaik vannak.


A Magna Steyrnek a Steyr oldala elég meggyőző, ehhez társul a cég amerikai részlege, amely igen jó kapcsolatokat ápol a General Motorsszal, a világ legnagyobb autógyárával. Összességében kb. 81 ezer munkatársat foglalkoztat a Magna International, a gyártáson kívül 49 mérnöki és fejlesztőcentrumot üzemeltet a világ 22 országában. A témát az teszi igazán aktuálissá, hogy a Chrysler 300C típus gyártása is Ausztriába kerül, innen látják majd el az Észak-Amerikán kívüli piacokat.       

BA