A londoni utcaképhez hozzátartoznak a piros emeletes buszok és a fekete színű taxik. A taxira különösen büszkék az angolok, mert nemcsak a szigetországban, hanem a világ számos országában futnak a hagyományos formájú személyszállítók. Az autók korszerű formában viszik tovább az 1950-es években megrajzolt, jellegzetes arcot.

A sztori szálai 1919-ig nyúlnak vissza, Robert "Bobby" Jones nem kisebb dologra vállalkozott, mint a karosszériák építésére. Ez abban az időben slágertevékenységnek számított, mert az autógyárak többsége csak mozgó vázakat készített, a vevő pedig elvitte az önjáró technikát a kedvenc műhelyébe és "felöltöztette". Mr. Jones különféle felépítményeket készített taxikhoz és egyéb autókhoz a Goodemans elnevezésű vállalkozásában, Coventryben. A második világháború üzletet is hozott a Goodemansnek, a radaros autók és más hadi célokra használt járművek révén.

Abszolút taxisnak a világégés utántól tekinthetőek, akkoriban együtt dolgoztak az 1906 óta csakis taxikat készítő Mann & Overtonnal. A Mann & Overton 1948-ban hozta ki az Austin vázra épülő, Goodemans karosszériával készülő, taxinak tervezett FX3-at. Az elkövetkezendő évtizedek az angol autóiparra jellemző tulajdonosváltással teltek, ez a taxis fronton kevésbé volt heves, mindössze néhány átalakulást élt meg a cég. Az utolsó komolyabb mozgás húsz éve volt, akkor jött létre a mai is működő London Taxis International (LTI).


A bevált forma alatt az első komoly változás 1989-ben történt, akkor a sok éve alkalmazott Land Rover motort eltávolították, helyét Nissan dízel vette át. A japán erőforrás pedig alacsony fogyasztásával, csendességével belopta magát a fuvarozók szívébe.

A jelenleg futó típus 1997-ben került sorozatgyártásra, a karosszéria külalakja az 1959-ben bevezetett FX4-nek a másolata. A magas üléshelyzet és a nagy ablakok jó kilátást biztosítanak a forgalomban. A fülke maximálisan vezetőbarát, automata és kézzel kapcsolható váltó között lehet választani. Az utastérben 1999-től érhető el a felhajtó, amelynek segítségével kerekes székes utast is lehet szállítani. A hátsó részen hárompontos övek, minőségi kárpit, nagy tér található, ahol kényelmesen elférnek az utasok. Háromféle felszereltség között lehet választani, az arany, ezüst és bronz szintek a 29.900 és 31.800 fontos (kb. 10,2-11 millió Ft) árak között mozognak. A fülke jól állja a városi közlekedés kisebb-nagyobb súrlódásait, ráadásul ha kalapáccsal vagy baseball ütővel állnak neki csépelni a fülkét, akkor sem esik nagyobb baja. Kiemelkedő tulajdonsága, hogy a fordulási átmérője járdaszegélyek között mindössze 7,62 méter!  


Technikájában folyamatosan korszerűsödött a jellegzetes formájú autó, ma a Ford Transitokban, Mondeókban használt 2,4 literes turbódízel található elöl. A 88,5 lóerőt és 200 Nm-t teljesítő, hengerenként négyszelepes négyhengeres már két éve megfelel az Euro III-as környezetvédelmi előírásoknak. Az üresen 1800 kilós autó átlagfogyasztása 6,5-7,6 liter.

A taxigyártás, összekötve marketinggel, piackutatással, eladással jó üzlet, a Coventryben lévő üzemből tavaly több, mint háromezer taxi gördült ki. A szalagon történő munkálatok legnagyobb része kézzel történik, a tavalyi termelés legnagyobb része hazai pályán maradt, a fennmaradó félezer külföldön öregbíti az LTI hírnevét. A személyszállítók készítése több mint négyszáz embernek ad munkát. A London Taxis International az angol tulajdonban lévő autógyárak között a harmadik legnagyobb, erre nagyon büszkék a cégnél.


A népszerűsítésben a klasszikus módszereket alkalmazzák, nemrégiben a TXII típusból kihoztak száz darab limitált példányt Driver néven, 25 ezer fontos (8,6 millió Ft) áron, amiből fele-fele arányban készül kézi és automata váltós kivitel. Szintén a típus promóciójához tartozik, hogy a nemrégiben lezajlott Londoni Divathéten a legszebb modelleket fuvarozták a black cab becenevű kocsikkal.

A szigetországban harminc körül van azoknak a városoknak a száma, ahol a különlegességekkel hozzák-viszik az utasokat. Külföldön huszonhat ország számos városában lehet leinteni a nem csak feketében kapható kocsikat, a főbb piacokat az Egyesült Államok, Izrael, Japán, Thaiföld, Kína, Németország, Spanyolország képviseli.

BA