Hárommilliótól indul a Renault Modus

2004.11.09. 15:27

Kedden sajtótájékoztatóra voltak hivatalosak a média képviselői, amelyen megtapogathatták, kipróbálhatták a Renault új kisautóját, a Modust. Kiderült az ár is, a belépő modell hatvanezer forint híján hárommillióba kerül majd.

Kiderült a nagy titok, immár mindenki tudhatja, mennyit kérnek az új Renault-ért, a Modusért. A sajtótájékoztatót messze-messze, a város szélén rendezték, minthogy azonban ez a részlet mellékes, inkább tekintsük át az elhangzottakat. A legfontosabb infó, hogy a Modus alapára hárommillió forint alatt maradt, igaz, mindössze hatvanezer forinttal.

Amolyan felütésként Serge Yoccoz, a Renault Hungária vezérigazgatója azzal kezdett, a következő két év a kisautók jegyében telik majd el, ebben a szegmensben pedig - kiváló tulajdonságai miatt - nagy népszerűségre számíthat az újonc. Értesültünk a távlati tervekről is, ezek szerint 2005 őszén érkezik az új Clio, 2007-ben a Twingo utódja, így a Renault teljes lefedettségre tesz szert a kisautó-piacon.

Rögtön ezután Stéphane Rénie marketing-igazgató kapott szót, aki először is cáfolta azokat az "álhíreket", amelyek szerint a Modus az alsó-közép kategóriába tartozik, vagy hogy felváltja a Cliót/Twingót. Megtudhattuk viszont, hogy a francia mérnökök tágas utasteret csomagoltak kompakt kasztniba, amelyen két centiméterrel nyúlik túl a Clio. Főbb versenytársként az Opel Merivát, a Honda Jazzt, a Mitsubishi Coltot, a Ford Fusiont és a Mercedes A-osztályt jelölték meg, a mérce a Meriva: Yoccoz szerint évente 1200 darab körül adnak el belőle, a Modusszal első lépésként szeretnék megközelíteni ezt a számot.


Méghozzá egy bátornak nevezhető reklámkampánnyal, amely azokat a felnőtteket (hangsúlyozottan őket) célozza meg, akik "nem adják fel gyermeki énjüket". A magam részéről pont benne is lennék a célcsoportban, hiszen a helyszínen osztogatott kérdőív olyan kérdéseire, mint hogy "szoktál rágóval buborékot fújni?", vagy "firkálsz koszos autókra?", esetleg "nézel rajzfilmeket?", és "szeretsz mezítláb mászkálni?" a "gyakran" lehetőséget ikszeltem be, persze csak a "Felnőni - Miért is?" szlogen jegyében.

Az új modell előforgalmazása december-januárban indul, a megrendeléseket már nyugodtan le lehet majd adni a szalonokban. A tényleges bevezető kampány viszont csak jövőre, februárban rajtol (előtte erős internetes jelenléttel kell számolni), az érdeklődők a 12-13-i nyílt hétvégén ismerkedhetnek meg a Modusszal. Amely egyébként az első kisautó az európai piacon öt csillagos törésteszttel (a Renault-hagyományokat figyelembe véve az lett volna meglepetés, ha nem ez a végeredmény...), s amelyhez (természetesen feláras extraként) dupla fényerejű xenon-kanyarfényszóró, valamint keréknyomás-ellenőrző rendszer is rendelhető.


A Modus a háromrészes hátsó TRIPTIC ülések révén sokféleképpen variálható, s a praktikusság jegyében a Renault kifejlesztett egy olyan rendszert is, amelynek segítségével a pótkereket a csomagtér alatt lehet rögzíteni. Ennek köszönhetően növelni lehetett a csomagtartó méretét: az ülések teljesen hátratolt helyzetében 198, lehajtva 621 literes. Rendelhető egy kerékpárszállító tartozék is a Modushoz, segítségével egyszerűen és könnyen oldható meg a bicajok szállítása (nem a tetőn kell vacakolni, az autó hátuljához illeszthető).


Az alapár tehát 2 940 000 forint, ezért 1,2-es, 75 LE-s erőforrás jár, no meg - többek között - ABS és vészfékrásegítő rendszer (satunál a vészvillogók automatikusan bekapcsolnak), vezető és utasoldali, valamint elöl két oldallégzsák, az előbb említett TRIPTIC hátsó ülések, központi zár távirányítással, sebességfüggő szervokormány, magasságban állítható kormányoszlop, elektromos ablakemelők elöl, fedélzeti számítógép és full digitális kijelző. Az elektronika nagy része egyébként a Scénic II-ből érkezett, kipróbált darabok.


Az Authentique felszereltségnél lesz egyébként egy olcsóbb is, amely márciustól lesz elérhető: az Accessért 2 799 000 forintot kérnek majd, cserébe nem lesz benne átalakítható hátsó üléssor, s motorja is csak 65 lovas lesz. Nem sorolnám fel részletesen, az egyes felszereletségi szintek mit tudnak, érintőlegesen legyen elég annyi, az alapnál százezer forinttal drágább Voila speciális széria modelljeiben kék a belső tér, elrejtettek még néhány tároló rekeszt (egyébként is akad jó pár), s színre fújták a lökhárítót. A Dynamique-hoz (3 290 000 forint) már függönylégzsákok, elektromos visszapillantók, bőrkormány és matt króm külső és belső kilincsek is járnak, míg az elit Privilége-hez (3 960 000 forint, már 1,4-es, 98 LE-s motorral) adnak tempomatot, kanyarodófényszórót, fényérzekelős világításautomatikát, esőérzékelő ablaktörlőt, s puha anyagú, világos bézs árnyalatú műszerfalat.

Az 1,2-es és 1,4-es benzines motor mellett a bevezetéskor kapható lesz még 1,6-os, 113 LE-s is (manuális vagy automata váltóval), a palettát két 1,5-ös olajos (65 és 80 LE) dobja fel. A gyengébbik 3 290 000 forintért kapható alapfelszereltséggel, az erősebb plusz 160 ezerbe kerül.


A puding próbája az evés, az autóé a vezetés. Előbb az 1,2-es alapmodellt vittem el egy körre, hát, ezt ne vegye meg, aki szeret odalépni a gázra. Mert ugyan lehet tövig nyomkodni a pedált, csak éppen hosszú másodpercekig nem történik semmi. A váltó is kicsit darabos, nem csúszkál szépen a fokozatok között, s mintha maga a kar is egy árnyalatnyival hátrébb lenne, mint kellene. Elsőre a kilátás is furcsának tűnt, a szokottnál másképp kell beállítani például a középső tükröt, ha látni akarjuk a mögöttünk haladó forgalmat. Az első oldalablakok a hátsókhoz hasonlóan "osztottak", ez kicsit a külső visszapillantók használatakor zavar be.

Az elektromos szervóval gyerekjáték volt a kormányzás, az autó különben is kezelhetőnek bizonyult. A kanyarokat jól bírta, a futómű nem tűnt rossznak, bár ezt háromszor negyed óra alatt nehéz felmérni. Az 1,6-os Privilége változat fürgébb, mint kistestvére, de a 400 köbcenti plusztól valahogy többet vártam: talán csalódás volt picit. Nem úgy az izmosabb olajos, az rendben volt nagyon, minden egyes "padlónál" szépen betapasztott a kényelmes ülésbe. Fogyasztása is valami elképesztő (a fedélzeti komputerről minden adat lekérhető), ugyan nem tudom, kik és hol használták előttem, de az öt és fél literes étvágy (valószínűleg városi túlsúllyal) zseniálisnak mondható (papíron 4,6 a vegyes használatú átlaga). Csupán összehasonlításképpen: az 1,6-os benzines hasonló adata 8,8 liter volt.


Tetszett még az ablaktörlő automatikája is, a Renault okos programot kreált: a mosófolyadék (szó szerint) kipermetéze után természetesen azonnal elindulnak a lapátok, dolgukat azonban csak egy néhány másodperces után szünet utáni újabb törléssel fejezik be. Korábban (és más autók volánja mögött ülve) mindig idegesített, hogy a szélvédő tetejéről lecsorgó lé miatt legalább egyszer manuálisan is be kellett kapcsolnom az ablaktörlőt, a Modusban ezzel szerencsére nem kell foglalkozni.

-tyg-

KAPCSOLÓDÓ CIKK