Katonadolog - Harci díszbe öltöztetett Trabant

2004.11.10. 10:45

A Trabant gyártási ideje alatt született néhány érdekes változat, gondoljunk csak a NDK hadserege által használt "terepjáróra", a Trampra. Ezen kívül a felhasználói alkotások között is akadnak szép darabok, például az Unimog alvázra épített kivitel. A magyarok kreativitása elég jó, ezt a témában alkotott jármű ékesen bizonyítja.

A szanszkrit eredetű guru szó az indiai szikh felekezet vallási vezetőjét takarja, manapság azonban egy másik jelentését használjuk (nagy szakértő, témában jártas). Trabant-guruként könyvelték el Szolnokon és környékén Pintér Jenőt, aki a képeken látható járművet alkotta. Pintér úr az 1970-es években saját építésű Trabanttal ralizott, mára az autóépítési szenvedély maradt a sportolásból; a versenyzős vonulatot kisebbik fia vitte tovább. Pintér úr tulajdonosa volt egy gyári nyitott Trabinak, ettől a csodától azonban megvált. Ezt gyors megbánás és szívfájdalom követte, de az új tulajdonos nem akarta visszaadni a nyitott járművet. A saját gép építésének ez volt a mozgatórugója.

Az alapot egy közönséges, kék színű Trabant limuzin képezte. A munka első lépése az volt, hogy az összes műanyag (duroplaszt) elem lekerült a fémvázról. Ezt követően a tető került "kés alá". A fejtörés ezután jött, mert a gyárilag sem túl szilárd és csavarodásmentes fémtechnikát meg kellett erősíteni a használhatósághoz. A szilárdítás két módon történt, a jól látható része a verseny-Trabiból átkerült bukókeret. A versenygépben használatos csőtől azonban pár dologban különbözik a beépített: a leglényegesebb differencia, hogy az első és hátsó keretet összeköti középen egy cső. Hagyományos ajtó nem lévén, erősíteni kellett az oldalsó részt, amit a félig behegesztett és lemezelt ajtóval oldott meg Pintér. A láthatatlan erősítést a padlóra hegesztett fém keret jelenti, emiatt a láb nem pihen olyan kényelmesen, mint lehetne.

Forrás: [origo]
Az ülések a ma divatos angol kifejezéssel élve custom made kivitelűek, azaz egyedi gyártásúak. Az elsők a széria Trabi "székeiből" vannak, a rugók és minden felesleges egyéb eltávolítása után szivacs és bőr bevonatot kaptak. Hátul szintén egyszerűre lett véve a figura, azzal megtoldva, hogy még fejtámla is készült a két üléshez. A lábukat a hátul ülők egy rovátkákkal ellátott, csúszásmentes fémlemezen pihentethetik. Különleges megoldású a külső tükör, amely a bukócsőre van rögzítve.

Forrás: [origo]
A külsőn is végigvonul a custom made irányzat, a hátsó részre függesztett pótkerék terepjárós hangulatot kölcsönöz a járműnek. A hátfal érdekessége, hogy két, Trabant hátsó oldalablak keretből készült, lemezerősítéssel a hátulján. A lökhárítókat akár az ARB vagy más nagy cég is készíthette volna, mert felfüggesztése - komoly erősítésének köszönhetően - a ráállást is kibírja. Az egészre a katonai fényezés teszi fel a koronát. 

A motortérben is találni érdekes megoldásokat, az eredetiben 26 lóerős hatszázas
Forrás: [origo]
kétütemű 42-45 lóerőssé cseperedett. A háromcsatornás henger és a sárkányrepülőről érkezett kipufogó révén sikerült a combosítás. Szerencsére nem maradt a garázs foglya a jármű és rendszámot kapott, a hivatalossá tételben egy fiatal mérnök segített, aki a diplomamunkáját csinálta a Trabiból. Ennek köszönhetően pontos szilárdsági számítások, tervrajzok, dokumentáció készült, így a mindennapi használhatóság mellett sorozatban gyárthatóvá is vált.

Forrás: [origo]
A végére maradt a rövid menetpróba. Aki szeret feltűnősködni, annak maximálisan ajánlható a gép, mert egy nyitott sárga Porschével sem lehetne jobban kitűnni a tömegből: a forgalomban az összes figyelem a nyitott gépre irányul. A behegesztett fél ajtó miatt a beszállás némileg hasonlatos az Opel Speedsterbe való beüléshez, kiesés ellen a biztonsági öv és a katonai autóknál bevált lánc véd. A szélvédettség elöl meglepően jó, még a magas embereknek is. A novemberi hidegebb időben az utas fázik a legjobban, mert kapaszkodó híján a szélvédő sarkában  támasztja ki magát, és a kéz hamar szétfagy. A Trabi meglepően fürge, a motor a bemelegítése után nagyon pörgős és a lehetőségekhez képest gyorsan benne van a 80-100-as tempóban. A fürgeséget és a feltűnést ki is használja a tulaj fia, aki néhány szlalomversenyt már megnyert a katonai géppel.

BA

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK