800 tonnás húzóerő - Mercedes Unimog

2004.11.15. 13:03

A Mercedes Unimogot mindig dolgozni látjuk, a tél és az első havazások beköszöntével a látványa szinte állandó az utakon, autópályákon. A sokoldalú járműről kevesen tudják, hogy létezik "kétéltű" változata, amely sínen is tud közlekedni.

A sínen is otthonosan mozgó Unimog üzleti érdekek következtében jött létre: a cél a piac ezen kis szeletének lefedése volt, rendező pályaudvarok, iparvágánnyal rendelkező vállalatok lehetnek vásárlói a járműnek. Több dolog miatt előnyös a Merci az eddig használt tolatómozdonyokkal szemben: az egyik a tapadási együtthatóban keresendő, száraz időben 0,95-es értékkel bír a "gumi a fémen" párosítás. Ez a szám háromszor jobb, mint a "fém a fémen" kettősé. Meggyőző adat, hogy a tíz tonna össztömegű Unimog akár nyolcszáz tonnás vasúti szerelvényt is képes elhúzni. A pozitívumok között szerepel még, hogy a kijelölt célterületet az Unimog nemcsak a síneken, hanem terepen, közúton is meg tudja közelíteni.

Fűnyírás, tisztítás, földmunkák, katasztrófaelhárítással kapcsolatos tevékenységek is végezhetők az autóval. A vasúti, csak síneken használható vontatóval szembeni további előny, hogy az Unimog közönséges üzemanyagkúton tankolható, semmiféle különleges, drága kiszolgáló berendezés nem szükséges hozzá.

A számtalan formában kapható stuttgarti gép több, mint fél évszázada szolgálja a köztisztaságiakat, közútkezelőket, gazdálkodókat. Neve az univerzális motoros készülék szavak összevonásából ered, évekkel ezelőtt kis, közepes és nehéz sorozatra volt felosztva a választék. Négy éve a kicsik az UGN típusnév alá kerültek, ott az U300-U400 és az U500 jelekkel különböztetik meg őket.

A két- vagy háromszemélyes fülkének nemcsak modern kinézete és belseje van, hanem anyagában is halad a korral. Szálerősítésű műanyagból készült, így a szilárdság, a minimális tömeg és a korrózióállóság együtt jár. A Variopilot rendszer megrendelésével a kormányt könnyedén átcsúsztatható a (nálunk) megszokott bal oldalról jobbra és fordítva.

A hajtás és futóművek terén nagyon jó az Unimog, ismerkedjünk hát meg néhány technikai megoldással. A portáltengely egy olyan merev tengelyt takar, amelynek végein található egy plusz áttétel.

Ennek köszönhetően a féltengelyek magasan, védett helyen helyezkednek el. A váltóműve a 150-280 lóerős motorokkal készülő UGN sorozatnak igen kiváló, nyolc előremeneti és hat hátrameneti fokozattal rendelkezik alapban, ezekkel 6,6 és 85 km/óra sebesség között lehet "játszani". Létezik a munkavégzéshez kúszó fokozat, ez 8+8-as kiosztással 1,2 és 14,9 km/óra közötti tempóra való. Ezen felül a csigával is versenyre kelhet a Mercedes, mert a leglassabb áttételcsomagot választva 0,12 és 1,5 km/óra sebesség tartható az említett állásban.

A sebességváltó, a hajtástechnika, a zárható középső és hátsó differenciálzár nem kivagyiságból lett beépítve. A negyvencentis szabadmagassággal kombinálva az Unimog szinte bárhol elfér. A munkavégzéshez szükséges hómarót, mosókefét, fűkaszát és számtalan eszközt,az elöl, hátul, oldalt található, különféle kihajtások segítségével mozgatják meg. A kis sorozat közúton 85 km/órás végsebességre képes, sínen kereken ötvenre. A korábban közepes és nehéz sorozat címke alatt árult autók 2002-től az UHN betűjelzés alatt szerepelnek. Itt már elektromos és sűrített levegős rásegítéssel működő váltó, még erősebb motorok, komolyabb teherbírások olvashatók az adatlapokon.

Az UHN szériába tartozó kocsikkal a hadseregek kötelékében, világjáró lakóautók alapjaként vagy a Párizs-Dakar ralin, a versenyre benevezett, mozgó  szervizautóként lehet találkozni. Előfordul az energiaszektorban, bányászatban és olyan ágazatokban is, ahol minden időjárási és terepkörülmény között kötelező szállítani.  

Egy meglepő adat az Unimog-történet végére: az Amerikai Egyesült Államokba és Kanadába eddig csak szürkeimport útján jutott be a híres munkagép. A hivatalos start 2003. január 13-án történt, de a jenkik nem élvezhetik a választékbőséget: csak az U500-at lehet kapni náluk 230 és 280 lóerős kivitelben.   

BA