Foglalkozása autóvadász - Sánta László a Vendégszobában

Vágólapra másolva!
Vendégünk volt Sánta László, a Zsaru-CAR civil autókereső rendszert üzemeltető autóvadász. A lopott autók megtalálására specializálódott szakembertől olvasóink megtudhatták, hogy mely márkákat viszik leginkább, illetve azt, hogy mivel lehet megnehezíteni a tolvajok dolgát.
Vágólapra másolva!

- Had kérdezzem meg: mi az, hogy autóvadász? (dekay)
- Az az, aki lopott és körözött gépjárművet keres és talál. Ez díjtalan lakossági szolgáltatásként működik. A Zsaru-CAR program 2000-ben jött létre, alapítói a rendőrség hivatalos hetilapja, a Zsaru magazin, a Trans Holding Group Kft. és az autótulajdonosok érdekvédelmi egyesülete. A www.thg.hu oldalon lehet olvasni bővebben a Zsaru-CAR-ról.

- Mi ez az autókereső rendszer? (cool)
- Ez egy vizuális rendszámfelismerő, műholdas nyomkövető, helyzetmeghatározó, a rendszámfelismerő már hangfelismeréssel is működik, és ehhez van egy gépkocsi és kezelőszemélyzet.

- Ön szerint mivel érdemes védeni egy 2 millió forint alatti kocsit? (NosiGrizelo)
- Legegyszerűbb védelmi rendszer, ami adott esetben egy mikrokapcsoló, de más hatékonyabb védelmi rendszerek már magasabb árkategóriába tartoznak, ki-ki pénztárcája alapján dönti el, milyen védelemmel látja el a mobil értékét. Sajnos azt kell mondanom, hogy ellophatatlan autó nincs.

- A főváros mely körzeteiben találja a legtöbb lopott autót?
- Ez változó, hiszen a bűnözői szokások is változnak. Volt egy időszak, amikor a III. kerület, volt amikor a XI. kerület, de ezt így nem lehet meghatározni, végül is egész Budapestet egy adott időn belül le kell csekkolni. Négy év tapasztalata már azt mutatja, hogy egyre kevesebb autót tesznek le lakótelepeken pihentetni, inkább zárt helyre, gyárterületekre és az agglomerációba viszik egyből.

- Nem fenyegették meg autótolvajok?
- Volt már fenyegetés, telefonon, én úgy gondolom, hogy minden munkának megvan a maga veszélye és a maga szépsége. Egy benzinkutas, postás vagy egy tetőfedő is ma már veszélyes munkának mondható, de ugyanakkor megvan a munkának a szépsége, amikor egy ellopott autót megtalálunk és azt a boldog tulajdonosának át tudjuk adni. Ez talán kompenzálja azt a veszélyérzetet. Addig tartottam én nagyon veszélyesnek e tevékenységet, amikor még egyedül, "magányos farkasként" dolgoztam 2000-2002 között, de azóta köszönhető a BMK által kiírt pályázatnak, egyre több követőm van, tehát most már országosan 26 autóvadász tevékenykedik. Ennek köszönhetően a velem szemben történő fenyegetés valóra váltása már nem hozna eredményt, hiszen a "klónjaim" szaporodnak.

- Az Ön autóját próbálták már ellopni? (tooky)
- Szerencsére még nem, de a régi vadászautómat, egy 1.4-es Opel Astrát már feltörték és a berendezéseit megrongálták.

- Vannak munkatársai? (NosiGrizelo)
- Van már öt autóvadász társam, akiket csak sorszámozott klónoknak nevezek, a többiek civiliek, polgárőrök, akik az autóvadászatban is próbálnak sikereket elérni. Erre van is lehetőség, hiszen idén volt az első Generali autóvadász kupa pünkösdkor, amely során - 2,5 nap alatt - 47 darab autó került elő 24 betechnikázott autó segítségével. Ezt követően júliusban a 3. Szent Kristóf napi autóvadász találkozón, ahol a vadászok 36 darab bűncselekményes, illetve lopott autót találtak meg. Novemberre is volt egy vadászat kiírva, ez a második Márton-napi lopott autók hajtóvadászata volt, újságírók részvételével. Az eredmény: 16 bűncselekményes jármű, melyből 5 volt a lopott autó.

- Ehhez nincs szükség semmilyen készülékre, gondolok itt gprs...? (dekay)
- De, gprs-re is van szükség és minden olyan eszközre, amely a hatékonyabb gépjármű-felderítést segíti.