Vágólapra másolva!
A Forma-1-es Minardi-istállónál megkedvelték ugyan Baumgartner Zsoltot, mégis egyre kevesebb az esély arra, hogy a magyar versenyző jövőre is a kiscsapatnál maradjon. Egy hely ugyanis már elkelt, a holland Christijan Albers a német túraautó-bajnokságból (DTM) Paul Stoddart együtteséhez szerződött, a másik ülésre pedig a Frank Tamás által patronált osztrák Patrick Friesacher a legesélyesebb.

Szerda délután a Minardi közleményben tudatta, csütörtök délután egykor, az amszterdami Hotel Bilderberg Gardenben sajtótájékoztatót tart, amelyen "fontos bejelentésre" kerül sor. A találgatások rögtön megkezdődtek, egyes források úgy tudták, Paul Stoddart új szponzort, mások szerint pilótát talált, estére inkább utóbbi variáció tűnt befutónak.

Olyannyira, hogy az f1racing.net holland kiadása tényként közölte, Jos Verstappen után újabb németalföldi pilóta bizonyíthat a kiscsapat színeiben. A Mercedes DTM-csapatától érkező Christijan Albers a Minardi misanói tesztelésén meggyőző teljesítményt nyújtott ugyan, de Stoddartra valószínűleg nagyobb hatást gyakorolt a holland mögött felsorakozó szponzorok sokasága. A helyi sajtó szerint a Jordannél és az IRL-ben is próbálkozó Albers (gyakorlásait az annak idején Verstappent is pénzelő Trust állta) a JVC, az ABN AMRO és az eddig leginkább az elektronikus zenék rajongói által ismert (remek rádiót is üzemeltető) ID&T kiadó támogatását élvezi, de útját egyengeti a Big Brother kitalálójaként tisztességes vagyont felhalmozott John de Mol is.

Baumgartner Zsoltnak tavaly nyolcmillió dollár körüli összeget kellett összekalapoznia, hogy bejuthasson az autósportok elitkategóriájába, nagyságrendileg ennyit fizethet a 2005-ös autókázásért Albers is. A holland sajtó szerint a német Forma-3-as sorozat 1999-es bajnoka egyéves szerződést kötött a faenzai alakulattal, leendő csapattársáról viszont egyelőre senki nem tud semmit.

A legfrissebb hírek szerint a pályázók között ott van az a Franck Montagny is, aki a Renault tesztpilótájaként már többször megrángatta a nagyok bajszát is, s akit munkaadója nagyon szeretne elhelyezni valahol. "Örülnénk neki, ha Franck 2005-ben versenyezne, nagy lökést adhatna pályafutásának egy szerződés" - nyilatkozta még hetekkel ezelőtt a Renault sportfőnöke, Patrick Faure. "Kapcsolatban állok a Minardival, de a csapatnak van egy-két anyagi jellegű követelése" - erősítette meg a francia, hogy vele is számolnia kell a "pénzes" pályázóknak.

Albers hátradőlhet

A holland sajtó jól tudta, a Minardi csütörtökön néhány perccel egy óra után bejelentette, Christijan Albers lesz egyik versenyzője a 2005-ös idényben. "Boldogan mutathatom be Christijant, mint első, 2005-re szerződtetett pilótánkat" - mondta Stoddart az amszterdami sajtótájékoztatón. "Mindig is gyors volt, de most már magáénak tudhatja a kellő tapasztalatot és érettséget is. Szerintem jó néhány társának okoz majd fejfájást jövőre, jó szereplést várunk tőle." A Minardi a sajtótájékoztatón nem kívánta felfedni, kik "fizették be" Alberst, a szponzorok január 27-én egy külön számukra szervezett partin mutatkoznak majd be. "A Minardinak nagy tervei vannak jövőre" - folytatta Stoddart. "Külön öröm számomra, hogy számos holland vállalat oda mert állni e tehetséges pilóta mögé, s meghozta ezt a végső, örömteli döntést. Ahogy Christijant ismerem, meg fogja hálálni a belé vetett bizalmat." "Mindig is arról álmodtam, hogy Forma-1-es pilóta leszek. Azt is tudom, hogy a jövőben még keményebben kell dolgoznom és figyelnem" - jegyezte meg Albers.

A legnagyobb eséllyel kétségkívül Patrick Friesacher pályázik a még üresen árválkodó Minardi-ülésre, az osztrák Albersnél is nagyobb dicséretet kapott a misanói teszt után. Stoddart szájából állítólag az is elhangzott, feltétlenül számít rá 2005-ben. "Patrick emberileg és tudásilag is érett a Forma-1-re" - mondta a csapatfőnök hétfőn a Salzburger Nachrichtennek. "Az egész csapatot sikerült meggyőznie tehetségéről, engem már korábban, Forma-3000-es pályafutása alatt megbabonázott. Ha minden csak a tudáson múlna, réges-rég megállapodtunk volna vele, csakhogy nálunk - sajnos - sok függ az anyagiaktól is. Határidő mindenesetre nincs, amíg lehet, kivárunk."

Menedzsere, az eddig Baumgartnerrel kapcsolatban emlegetett Frank Tamás az osztrák lap szerint "keményen dolgozik", hogy előteremtse a szerepléshez szükséges összeget, több potenciális támogatóval is tárgyalt az elmúlt napokban, hetekben. A Salzburger Nachrichten tényként közli, hogy Frank végleg szakított Baumgartnerrel, a menedzser az [origo]-nak ezzel kapcsolatban korábban annyit mondott, "át kell gondolnia, hogyan tovább". Frank akkor "készült ki", amikor Baumgartner Antal tudatta, a jövőben egy angol menedzseriroda (is) foglalkozik fia ügyeivel. "Az irodát vezető úriemberről sose hallottam, ismeretlen a Forma-1-ben" - jegyezte meg Frank, aki akkor azt is elárulta, "nagyon jól áll Friesacher ügye". A menedzser azóta már túl van egy tárgyaláson Bernie Ecclestone F1-guruval is. "Remélem, hogy a Minardi valóban leigazolt egy tömött pénztárcával érkező pilótát, mert akkor nekünk talán kevesebbet is elég magunkkal vinnünk" - reagált a fejleményekre Friesacher.

Mindebből következik, hogy Baumgartner helyzete jelenleg cseppet sem rózsás, a Minardinál valószínűleg véget ért pályafutása. A Jordannél akad két szabad hely, úgyhogy reménykedni még lehet, bár Eddie Jordan együttesével kapcsolatban eddig jobbára más neveket emlegettek. A Baumgartner Team szerint Albers szerződtetése nem befolyásolja az első magyar Forma-1-es pilóta minardis esélyeit.

kd