Szilveszterkor indul a 27. sivatagi show

2004.12.29. 15:32

Megint eltelt egy év, újra itt a Dakar, íme összefoglaló-beharangozó cikkünk a magyar autósokról és motorosokról, a versenyről, a háttérről, a technikáról, korábbi győztesekről, mindenről.

A 27. Dakar-rali népszerűsége jól lemérhető a gyári csapatokban nyüzsgő világsztárok mennyiségéről és a felvonultatott technikáról. A start előtt megtörténtek az utolsó próbák, felkerültek az autókra a startszámok, jöhet a visszaszámlálás. A viadalon négy autógyár és két privát csapat is az esélyesek közé tartozik.

A múltban általában egy csapat uralkodott évekig, vagy maximum két márka vívott egymással. A Mitsubishi 1983-ban startolt először, első győzelmét két év múlva, Patrick Zaniroli révén szerezte. Azóta rekordszámú, kilenc első helyet gyűjtöttek be a japánok a sivatagi show-n, a 2005-ös győzelem zsinórban az ötödik diadalt jelentené. Ezt a szép sorozatot szeretné megszakítani a konkurencia.

Az idei év szervezéssel telt a Mitsubishinél, japán ügyvezetők kerültek a motorsport-részleg élére, a BMW X-Raid csapatot is irányító Sven Quandt-tól pedig megváltak. A versenyautó a Pajero Evolution MPR11, amely - az előző Dakarhoz hasonlóan - négyliteres V6-os motorral kerül bevetésre. A 1825 kilós autó motorját már tavaly közelebb hozták a fülkéhez 30 centivel, emellett 10 centivel lejjebb "engedték", így a súlyelosztás jelentősen javult. A Mitsubishi, akárcsak a többi versenyautó, köszönőviszonyban sincs a szériaautókkal: csővázas, versenyzésre épített, kétüléses prototípus. A verseny Pajero vázát, a szélvédő és tető körüli részét is megerősítették az új kihívásra.

A friss fejlesztések jól vizsgáztak, Maszuoka megnyerte a novemberben rendezett UAE Desert Challenge ralit. Versenyzőileg is erősítettek a japánok, öt gyári autóval vágnak bele a sivatagi kalandba. A nyáron arról szóltak a hírek, hogy a spanyol Joan "Nani" Roma leckéket vett a Nissan volt gyári pilótájától, Sinozukától, és nagyon el volt ragadtatva a vezetéstől. Később egy Pajerót tesztelt Marokkóban, első versenyére a szezonvégi Qatar Baján került sor, ahol második lett.

Roma már a harmadik motorról átült pilóta a csapatban, Peterhansel és Andrea Mayer a másik kettő. Rajtuk kívül a kétszeres Dakar-győztes Maszuoka és a lesikló-világbajnok Luc Alphand kap lehetőséget. Roma szerződtetésében bizonyára sokat segített a spanyol olajtársaság megérkezése a támogatók közé. A férfiak a Pajero Evolution típust hajtják, az egyetlen hölgytag az L200-as kisteherautóval száguld. A technika fejlesztésében még mindig partner az ausztrál Kinetic, amelynek a futóműmegoldásaival a Citroën Xsara WRC is győzelmet aratott. 


Az L200-as kisteherautóval versenyzett a portugál Sousa, aki 11 év mitsubishizés után ment át a konkurenciához, s már a legeredményesebb privát csapatot, a Nissan Dessoude-t erősíti. A 2003-as gyári kisteherautókat még a belga De Mevius és a komoly mitsubishis múlttal és Dakar-győzelemmel rendelkező Sinozuka terelgeti.

A gyári Nissanok már elöl-hátul független kerékfelfüggesztéssel rendelkező, teljesen újratervezett és egész éven át tesztelt vadonatúj konstrukciók. A csapat "emberanyaga" az autóhoz méltó: Colin McRae skót ralivilágbajnok mellé a legutolsó privát ralivilágbajnokot, Ari Vatanent szerződtették. A repülő finn karrierje több érdekességgel is szolgál: az 1981-es Ford Escortos győzelmekor Dave Richards, a Forma-1-es BAR-istálló mai főnöke volt a navigátora. A Dakaron ötven szakasz- és négy összetett győzelmet tud felmutatni. A harmadik pilóta a dél-afrikai Giniel De Villiers, akinek testvére tavaly a quadok között nyert.

A 2005-ös autó nyolcvan százalékban más, mint a tavalyi versenygép, eltűnt róla az erdős szakaszokon folyamatosan letörő hátsó szárny. A négyliteres V6-os motorhoz soros kapcsolású (szekvenciális) sebességváltó csatlakozik. A paraméterek megbízhatóságot és nyomatékra hangoltságot tükröznek: 430 Nm és 270 lóerő. A Subaru ralicsapatától érkezett a technikai igazgató, aki a csúcs-raliautókhoz hasonló hajtástechnikát pakolt a kisteherautóba.

A Volkswagen gondossága a versenyző kiválasztásnál nem mindennapi. A CART, Nascar és Indy versenyek mellett a terepfutamokon is sikeres Robby Gordont szerződtette negyedikként, így az Államokban egycsapásra megoldotta a Tuareg népszerűsítését is. A Dakar-győzelmet (1988) és négy rali-világbajnoki címet begyűjtött Juha Kankkunen csapattársai az amerikai kivételével mind győztesek. Bruno Saby a jelenlegi Mitsubishi-csapatfőnökkel nyert 1993-ban, Kleinschmidt nyakába 2001-ben akasztották az aranyat. Navigátora, Fabrizia Pons sem kispályás, ő diktálta az útvonalat Michel Moutonnak, aki máig az egyetlen rali-vb futamgyőzelmeket szerzett női pilóta. A VW dízelmotoros autóval próbál nyerni, a 2,5 literes "olajkályha" 500 Nm nyomatékkal és 260 lóerővel próbálja legyűrni a benzineseket. Az egész évben tesztelt autó a motorerőt kivéve minden szempontból versenyképes volt a 2004-es szezon második felében.


A másik dízeles gárda szakaszgyőzelmet is szerzett a 2004-es Dakaron. Amíg a VW 2,5-ös motort futtat, addig a bajorok dupla turbós, 2926 köbcentis, soros hathengerest. A közölt lóerőszám 270, a nyomaték 600 Nm fölött valószínűsíthető. A szintén csővázas, az eredeti BMW X5-re csak külsőleg hasonlító gépeket új gárda vezeti, mert mindkét pilótájuk eligazolt. Az öt Dakar-indulása ellenére is ismeretlen José Luis Monteverde mellé a katari Al-Attiyak került. Kérdezhetik, hogy került a BMW a sivatagi kalandba: nos, a kék-fehérek részvétele Sven Quandtnak köszönhető, aki évekig Mitsubishiket készített fel. Nem mellesleg milliárdos család sarja.

Kevésbé tehetős Schlesser famíliája, elszántságban azonban felveszi a versenyt az öreg róka a BMW-s alakulattal. Tavaly már bejelentette visszavonulását, de idén szerencsére láthatjuk a saját tervezésű homokfutójával. Az amerikai mintára épült, könnyű és hátsókerékhajtású gép Schlesser rutinjával csodákra lehet képes. Csapattársa ismét Servia lesz, akinek unokaöccse a tengerentúlon, a CART sorozatban vitézkedik évek óta. 

BA

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK