Féltestvérek - BMW X3 2.5i és X5 3.0d

2005.01.21. 11:43
Mindkettő BMW, mindkettő állandó összkerék-hajtása elektronikus felügyeletű, s mindkét tesztautóban soros hathengeres motor dolgozik. Nagyjából ennyi a tavaly debütált X3-as és a közel öt esztendeje futó X5-ös közti egyenesági rokonság, a formák és az egyéb tulajdonságok markánsan különböznek, de a marketingesek úgyis ezt akarták...

Persze, akad még átfedés a két BMW palettáján, hiszen a 3.0i (231 LE) és a 3.0d motor is megtalálható, utóbbi azonban az X3-asban "csak" 204 lóerős, szemben az X5-ös tesztünkben is vizsgált 218 paripájával, nem is beszélve a 410 kontra 500 newtonméteres forgatónyomatéki csúcsról. Ne vesszünk el azonban a részletekben, az X3-as amúgy is kisebb és jól érzékelhetően lentebb pozicionált autó.

Az X5-ös optikai fölénye egyértelmű, bár a puszta számadatok vizsgálatánál azért meghökken az ember. Az X3-as tengelytávja például csak 2,5, szélessége pedig 1,9 centivel kisebb az X5-ös hasonló dimenzióinál, így az Amerikában gyártott nagyvas a hosszúság (+10,2 cm) és a magasság (+7,6 cm) terén érvényesíti testi fölényét. Mindez természetesen a mérlegen is megmutatkozik, hiszen a dízelmotoros X5-ös menetkész tömege közel 2,2 tonna, bár az X3-as sem panaszkodhat a maga 1,8 tonnájával.

A csomagtérnél aztán jön egy kis csavar a történetbe, az X3-as ötödik ajtaja ugyanis nagyobb rakteret tár fel, mint az X5-ösé, s a bővítés utáni űrmérete is túllépi a testesebb fivérét. Na jó, az X3-as csomagterében persze nincs pótkerék, a szükségkerék alsó rögzítéssel a padlón kapott helyet - az X5-ös putonnyában ellenben teljes méretű pótkerék lapul, ami megfelelő magyarázat lehet a csomegterek nüansznyi méretkülönbségére.

Múlt és jövő

Forrás: Autó-Motor
A differenciák sorában természetesen minden egyebet megelőz a design, kívülről ugyanis akár a járókelők is morfondírozhatnak az eltéréseken. Nem kell szakavatott pillantás ahhoz, hogy megállapítsuk: az X5-ös az előző generációs 5-ös limuzin formajegyeit vonultatja fel, s bár nemrégiben történt egy gesztus értékű ráncfelvarrás, a márka formanyelvezete már túllépett ezen a stíluson. Az X3-as ezzel szemben már a jövő BMW autóit képviseli, azaz Chris Bangle "gyermekének" tekinthető, s e designvonalhoz a márciusban debütáló új 3-as limuzin is igazodik.

Forrás: Autó-Motor
Az utastérben újabb jelét tapasztalhatjuk a korszakok találkozásának, de itt már többet mond az emóció, a vezető ugyanis egyszerűen többet nézi, több időt tölt együtt a beltér részleteivel, elemeivel. E kérdésben nálam bizony az X3-as vezet, noha a design és a funkciók harmóniája itt letisztultabb, érzelemmentesebb tálalásban ölt testet. Az X3-as műszerpultja ugyan nem ölel körbe, nem olyan pilótafülkét idéző, mint a korábbi modellekben, de még mindig egységesebb, mint az X5-ös egységesített középkonzol nélküli műszerpultja. Információs és kezelési gond persze ennél sincs, de ha máshol nem, itt igazán visszaköszönhetne az előző 5-ös limuzin...

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK