Nyerő páros - Audi A3 Sportback S-line 2.0 TFSI quattro

2005.02.21. 11:56

Nehéz fogást találni az Audi A3 Sportback és a közvetlen benzinbefecskendezésű turbómotor kombinációján - igazi nyerő párost alkotnak. Egyetlen buktatóra azért mégis fény derül! Olvassák csak!

Egy különleges, mondjuk Armani márkájú öltönynél voltaképpen lényegtelen, hogy alacsony vagy magas emberre készült, minden méretben ugyanazt a kifogástalan minőséget élvezheti a vásárló. Hasonló módon működik ez az autósvilág prémiummárkáinál, például az Audi esetében is. Akár az A8 luxuscirkálót, akár a jelen tesztben szereplő A3 Sportback modellt vizsgáljuk, a gondosan válogatott anyagok, a precíz kidolgozás és a korszerű technika egyaránt sajátjuk.

Egyenletesen erős

Utóbbira jelen esetben kiváló példaként szolgál a közvetlen benzinbefecskendezést és a turbófeltöltést sorozatgyártásban elsőként kombináló kétliteres motor, amelyik pont az A3 ötajtós változatában debütált - mellesleg az Audi R8 versenyautó ilyen technikával tavaly zsinórban negyedik győzelmét szerezte Le Mans-ban.

Forrás: Autó-MotorA műszaki megoldással és a működési elvvel korábban már foglalkoztunk (AM2004/16., 24.), tehát ezúttal koncentráljunk a lényegre! A TFSI motor maximális, 280 Nm-es forgatónyomatéka éppen akkora, mint a korábbi S3 sportmodellé volt. Azonban ez most rendkívül széles fordulatszám-tartományban, 1800-tól egészen 5000-ig rendelkezésre áll.

Ingolstadtban hozzáértő kezek "tömték be" a turbólyukat, így az Audi tulajdonképpen akármelyik fokozatból, szinte bármilyen fordulatról ragyogóan húz. Városi forgalomban már 60 km/órás tempónál bátran kapcsolhatjuk a hatodikat, mert a kocsi innen is kényelmesen, erőlködés nélkül gyorsít.

Forrás: Autó-MotorElőzési rugalmasságáról sokat elmond, hogy negyedik fokozatban mindössze 5,4 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy hatvanról 120 km/órás sebességre ugorjon - ez 1,4 szekundummal jobb az előző A3 1.8T eredményénél. Papíron a százas sprint is legalább ilyen meggyőző. Csakhogy a végtelenül egyenletes teljesítményleadásnak szépséghibája is van: nevezetesen a gyorsulás- és sebességérzet meglehetősen semleges, ráadásul a némaságra ítélt kipufogórendszer sem borzolja a kedélyeket.

Sajnos a gyakorlatban nem olyan izgalmas az autó, mint azt a számadatok alapján várnánk. Legalábbis egyenesben nem. Mert az opciós sportfutóműnek, valamint a Haldex-kuplungos quattro összkerék-hajtásnak köszönhetően az A3 Sportback szemtelenül nagy kanyarsebességekre képes. A legélesebb fordulókban is leheletfinom, jóindulatú alulkormányozottsággal fordul, s élményautózásra is kapható.

Forrás: Autó-MotorHa nedves aszfalton, netán murván kikapcsoljuk a menetstabilizáló rendszert, hirtelen gázadásra megindítja a hátulját, s látványosan keresztben csúszhatunk. A lendületes vezetésben a pontosan kapcsolható, hatfokozatú sebességváltó (azért az utolsó áttételt nyújthatták volna kicsit hosszabbra) és a precízen adagolható, hatékony fékek is megfelelő partnernek bizonyulnak, csupán a kormány adhatna valamivel több visszajelzést a kerekek és az út kapcsolatáról.

Persze a négykerék-hajtásnak nemcsak előnyei, hanem hátrányai is vannak. Ezek közé tartozik a 68 literrel szűkösebb csomagtér, illetve a jelentősen nagyobb önsúly. Ugyanakkor a TFSI motor létjogosultságát bizonyítja, hogy tesztünk alatt az Audi beérte átlagosan 9,7 liternyi üzemanyaggal - kíméletes vezetéssel ezt még lejjebb lehet szorítani. Ez pedig nem rossz egy másfél tonnás, 200 lóerős, turbós, összkerék-hajtású kocsitól!

Elegáns sportoló

Forrás: Autó-MotorAz A3 Sportback nem csupán megjelenésében különbözik háromajtós testvérétől. Az újdonság hosszabb és szélesebb is, ami az utastérben - főleg a hátsó üléssoron - valamivel tágasabb helykínálatot eredményez, s természetesen a csomagtér befogadóképessége is megnőtt.

Belül folytatódik a sportosan elegáns formaterv, a pazar látványt pedig hibátlan ergonómia, továbbá szinte hiánytalan kényelmi és biztonsági felszereltség koronázza meg. Tesztautónkat ráadásul az S/RS jelzésű sportmodellekért felelős Quattro GmbH optikai készlete díszítette.

Forrás: Autó-MotorAz 1,5 millió forint értékű S-line csomag sportosra hangolt futóművet, 17 colos könnyűfém felniket, polírozott alumínium tetősíneket, a karosszéria színére fényezett díszléceket, S-line feliratokat, belül pedig feszes tömésű, jó oldaltartású sportüléseket, alumínium küszöbborításokat, fémhatású betéteket, egyedi ajtókárpitot, illetve bőrborítású kormányt, sebességváltógombot és kézifékkart tartalmaz.

Ami sok, az sokk

Forrás: Autó-Motor

A tartalomból:
Extra: Detroiti Autószalon
2005-ös újdonságok: supermotók
Teszt: Honda Jazz 1.4i ES CVT, Audi A3 Sportback S-line 2.0 TFSI quattro, stb...
Időszerű: Parkolási helyzetkép, közlekedési balesetek

Természetes, hogy egy neves gyártó termékét busásan meg kell fizetni, legyen szó öltönyről vagy autóról. Bármilyen ütős párost is alkot azonban az Audi A3 Sportback és a kétezres TFSI egység, az érte kért 9,5 millió forint akkor is túlzottan magas, ha a márka presztízsét, a kocsi képességeit és szolgáltatásait is számításba vesszük. Nem beszélve a tesztautó 11,1 millió forintos árcédulájáról! Milyen szerencse, hogy hamarosan a Volkswagen Golf GTI-ben, majd a Skoda Octavia RS-ben, később pedig vélhetően a Seat Leon Cuprában is üdvözölhetjük a remekbe szabott motort.

Tóth Zoltán Zsolt, fotó: Hilbert Péter

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK