Lehullt a vörös lepel az új Ferrariról

2005.02.25. 12:27

A leleplezések napja volt a pénteki, két Forma-1-es autót is bemutattak a nagyközönségnek. A Jordan moszkvai ceremóniája csak afféle kötelező kör volt, hiszen az új autó Silverstone-ban már bemutatkozott, a Ferrari idei versenygépét viszont eddig senki sem láthatta. Illetve mégis, hiszen gyakorlatilag megegyezik az első futamokon bevetésre kerülő F2004M-mel.

Péntek délelőtt, pontban 11 órakor a Ferrari új, maranellói logisztikai központjában bemutatták az idei esztendőre készített versenygépet, az F2005-öt. A vörös leplet a versenyoveráll helyett öltönyben pompázó négy pilóta, Michael Schumacher, Rubens Barrichello, Luca Badoer és Marc Gené rántotta le az új autóról, amelynek "éles" bemutatkozására a Spanyol (vagy esetleg San Marinó-i) Nagydíjig kell várni.

Szinte verhetetlen elődjével összehasonlítva az F2005-ös sokat karcsúsodott, megjelenése valahogy elegánsabb lett, mégis, sok mindenben nem különbözik az átmeneti, az első futamokon bevetésre kerülő F2004M modelltől. A legfontosabb eltérés természetesen az új aerodinamika, amely megfelel az új szabályok támasztotta követelményeknek, túl nagy meglepetés azonban nem érte a megjelent újságírókat: az első szárny alá applikált kisebb segédszárnyat a "tesztautón" már kipróbálta a Ferrari, s a pilótafülke mögött elhelyezett kisebb "kitüremkedések" sem forradalmiak.


A légbeömlő szemlátomást kisebb lett, átalakították a motorháztetőt, s ahogy a konkurencia, úgy a Ferrari is rövidebbre faragta a hátsó szárnyat. Az oldaldobozok is változtak, a far palackformája viszont maradt, leszorítóerőben állítólag többet tud, mint az F2004-es. A kipufogógázt az F2005-ös nem kis "kéményeken" vezeti ki, a mérnökök az oldaldobozok alján helyeztek el két-két nyílást, emellett újdonság még hátrébb helyezett, bekarikázott rajtszám. Új, "központibb" megjelenést kapott az anyacég Fiat, valamint a főszponzor Marlboro.

A motorháztető alatt a Paolo Martinelli által konstruált új V10-es erőforrás kapott helyett, amelynek immár két versenyhétvégét kell kibírnia. Hogy lóerőben mennyit tud, egyelőre rejtély, szakértők szerint valahol 900 lóerő környékén lehet maximális teljesítménye. Niki Lauda szerint nagy rizikót vállal azzal a Ferrari, hogy nem az F2005-össel kezdi a szezont, a háromszoros világbajnok szerint az olaszok nagy hátrányba kerülhetnek a tesztek alatt meggyőző teljesítményt nyújtott riválisokkal (McLaren, Renault) szemben. "Az új autónak nagyon gyorsnak kell lennie" - nyilatkozta Lauda. "Ha esetleg nem az, a Ferrarinak nagy gondjai lesznek idén."

"Ez minden idők legjobb Ferrarija" - szavalta a minden évben elhangzó mondatot a főtervező Rory Byrne (az autóért helyettese, Aldo Costa volt felelős), majd átadta a szót Jean Todt csapatfőnöknek. "Nagyszerű formában vagyunk, meg akarjuk ismételni a tavalyi év sikereit. Nem is kívánhatok mást, mint hogy megvédjük világbajnoki címünket s gyarapítsuk futamgyőzelmeink számát."

A Jordan bemutatója sok érdekességet nem tartogatott, az egész ceremónia inkább csak amolyan kötelező kör volt az együttes számára. A Silverstone-ban már kipróbált, a tavalyitól a motort (Toyota Cosworth helyett) leszámítva szinte semmiben nem különböző autó és a pilóták a moszkvai Vörös Téren hivatalosan is bemutatkoztak a nagyközönségnek, a helyszínválasztás természetesen az új, orosz tulajdonosnak (Midland Group) köszönhető.


Kiderült, hogy a holland Robert Doornbos lesz a csapat hivatalos, a futamhétvégeken péntekenként is szerephez jutó tesztpilótája, azt még kedden hozták nyilvánosságra, hogy a szintén holland Nicky Pastorelli tesztelhet majd a futamok között. A 23 éves Doornbos a tavalyi szezon utolsó három versenyén már gyakorolhatott péntekenként, amikor a 2003-as vb 5-10. helyezett csapatai három pilótával körözhettek a két szabadedzésen. A megkötés csak az volt, s lesz idén is, hogy kizárólag olyan pilóta lehet 3. számú "próbálkozó", aki az előző két szezonban nem indult hatnál több F1-es versenyen.  
    
Doornbos 2004-ben harmadik lett összetettben a Forma-3000-es nemzetközi bajnokságban. A jövő évtől már Midland néven induló csapat gépeit az idei versenyeken a portugál Tiago Monteiro és az indiai Naraian Karthikeyan vezeti, az oroszok bejelentették, hogy támogatják Moszkva a 2012-es nyári olimpia megrendezésére irányuló terveit. Evégett az autókra a "Moszkva 2012" (reklám)logót is felfestik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK