Egy chipet lóerő - Seat Altea 2.0 16V PD TDI Stylance AdRenaline Power-Box

2005.03.01. 11:11
Forrás: Autó-Motor
Forrás: Autó-Motor
Forrás: Autó-Motor
Forrás: Autó-Motor
Katt a képgalériához!
Mi is a chiptuning? Gyárilag úgy programozzák a befecskendezést és a turbónyomást felügyelő elektronikát, hogy bőséges tartalékok maradjanak olyan esetre, ha rossz minőségű gázolajat tankol, nem cserél időben olajat, vagy brutálisan használja kocsiját a tulajdonos. Az autója képességeit maradéktalanul kiaknázni kívánó, ugyanakkor a gépnek mindent megadó ügyfél esetében viszont nyugodtan lehet növelni a teljesítményt, még így sem csökken a megbízhatóság vagy az élettartam. Ezt szolgálja az elektronika paramétereinek módosítása, közismert nevén a chiptuning. Mivel gyárilag kikísérletezett, a márkaszervizben beépített megoldásról (konkréten: egy plusz vezérlőegységről) van szó, az autóra érvényes marad a garancia, ami nagy szó! A megváltozott parancsoknak engedelmeskedő motor teljesítménye 140-ről 166 lóerőre, nyomatéka 320-ról 380 newtonméterre nőtt. A hatás mellbe-, pontosabban hátbavágó: autónk úgy gyorsít, mintha csúzliból lőtték volna ki. Minden élethelyzetben azonnal, sőt mohón ugrik, a kipörgésgátló jelzőlámpájának villogása szerint még száraz aszfalton is a végsőkig igénybe véve a széles sportgumik tapadását. Ha jól kihasználjuk a hatfokozatú váltót és a sportfutóműben rejlő lehetőségeket, jóval nagyobb motorú és presztízsű kocsikat csúfolhatunk meg egy kanyargós országúton. Ráadásul a kiváló fényszóró és ablaktörlő jóvoltából annál jobban kidomborodik az előnyünk, minél mostohábbak a viszonyok. Szélerők Hát akkor autópályán hogy megy az AdRenaline? Faképnél hagy mindenkit? Nos, az autópálya..., az más. 160-170-nél még nagyon fickós a kocsi, de aztán mintha gumifalnak ütközne. GPS-műszerrel, eléggé pontosan mértem a csúcssebességet, de rettentő hosszú nekifutással sem sikerült többet elérni 195 km/óránál. Gyakorlatilag 190 a vége. Kevesebb, mint az alapmodellé! Hogy lehet ez? Nagyon egyszerű a válasz. A spoilerek feladata abban áll, hogy stabilizáló, leszorító erőt keltsenek, többek között ezért tudunk olyan gyorsan kanyarodni. Ám mellékhatásként nő a légellenállás, s ez az, ami nagy tempónál visszafogja kocsinkat. Valamit valamiért! A képlet tehát világos. Villámgyors autópálya-utazáshoz AdRenaline Power-Box, optikai tuning nélkül. Országúti cikázáshoz ugyanez, sportfutóművel és spoilerekkel. Diszkóba járáshoz meg elegendők a látványelemek.

Praktikum

Ajánló - AM 2005/4.
Ami a gyakorlatot illeti, a háromféle készlet a márkakereskedőknél rendelhető meg, a beépítés gyakorlatilag nem, vagy csak alig késlelteti az autó átadásának időpontját. A gyári garancia, mint már említettük, érvényben marad. A kötények nagyon alacsonyak, előnyük ritkán jön ki, sérülékenységük viszont bosszantó lehet. A sportfutómű gyors autózáshoz kiváló, nagyon stabil és jó visszajelzéseket ad, de a budapesti utakon kissé idegenül érzi magát, néha "fakerekű" benyomást kelt. Most pedig jöhet a slusszpoén: a teljesítménynövelés semmit sem rontott a motor kiváló hatásfokán, ezért a hatótáv hosszú, a fogyasztás szerény marad. Ha netán mégis meghaladja egy kicsit az alapmodellét, akkor főképp azért, mert egy ilyen tuningautót rendszerint hajtósabban vezet a tulajdonos, illetve az ő feltételezett stílusát - őszinte gyönyörűséggel - átvenni igyekvő tesztelő.

Karlovitz Kristóf, fotó: Hilbert Péter

Előző
  • 1
  • 2
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK