Térdeket az aszfaltra! - motoros iskola a Hungaroringen

Vágólapra másolva!
Négy nap alatt senkiből sem lehet Valentino Rossit faragni, de legalább némi ízelítőt lehet kapni a motorversenyzés egészen elképesztő világából. Az meg már csak hab a tortán, hogy a vezetéstechnikai kurzuson szerzett tapasztalatokat a közúton is nagy sikerrel lehet kamatoztatni.
Vágólapra másolva!

A magyar motorsport fellegvárában két vezetéstechnikai iskola is működik, amelyek az utcai motorosokat trenírozzák versenykörülmények között. Nekünk az Aprilia motoros iskoláját volt szerencsénk kipróbálni, amit hivatalosan Hungaroring Motoros Oktatási Központnak hívnak, de az elvetemültebbek HUMOK-nak is becézhetik. A mogyoródi pálya egyik bokszában működő iskola Aprilia RS125-ös versenymotorokat használ az okításra, ami először kevésnek tűnhet, ám nagyon hamar kiderül, hogy még egy ekkora járgány "kimotorozása" is meghaladja a nagy átlag képességeit. Csak hogy valami konkrétum is szerepeljen: a gyakorlati oktatást végző Aszalós Ádám például 2.20-as köridőket karistol a kis Apriliával, ami egy 37 lóerős, utcai gumikat viselő masinától elképesztően jó teljesítmény.

Koltai PéterTermészetesen nem ennek a köridőnek a megdöntése vagy akár csak a megközelítése a képzés célja, a hangsúly inkább a magabiztosabb motorkezelésen van. A legtöbb motoros ugyanis autodidakta módjára, innen-onnan ellesve fejleszti a vezetéstechnikai stílusát az évek folyamán, sokszor olyan mozdulatot, testtartást is rögzítve, ami a gyakorlatban nem a leghatékonyabb. Ezt a hosszas tanulási folyamatot lehet felpörgetni a kurzusok segítségével, ahol profi versenyzők instrukcióit követve lehet eltanulni a motorversenyzés alapjait.

Koltai PéterA négynapos tanfolyam rövid elméleti oktatással indul, amelynek keretei között a motorozással és motorokkal kapcsolatos alapfogalmakat tisztázzák. Ezt követően egy felbójázott parkolóban folyik tovább a kurzus, ahol némi szlalomozás és fékezési gyakorlat vár a delikvensekre, de mindezek alatt a helyes üléspozíciót is belénk verik. A kurzus második napján - némi elmélet és bójakerülgetés után - már a pályára is felmerészkedik a csapat, hogy megtanulja a helyes kanyarvételi íveket, majd ezt követően jön egy rövid "ereszd el a hajam" rész, ahol mindenki az egyéni képességeinek megfelelően körözhet a pályán. Természetesen ez sem öncélú száguldozás, ugyanis Ádám mindenki mögé beáll néhány kanyar erejéig, hogy megnézze, mi maradt meg a korábban megmutatott ívekből.

Koltai PéterA tanfolyam harmadik és negyedik napja - bár itt is van elmélet az elején - már tömény pályamotorozás, ahol mindenki tovább csiszolhatja a technikáját és gyakorolhatja az ideális íveket. A kis 125-ösök karakteréből adódóan lendületből kell motorozni, gyorsan beesni a kanyarokban, ám ez azt is jelenti, hogy bizony fülig kell dönteni a motort. Szerencsére a pillekönnyű kis Apriliákon és Dunlop sportgumikon nem múlik semmi, a leggyengébb láncszem maga a motoros, aki minden egyes kanyar közben önmaga határait feszegeti.

Koltai Péter A negyedik nap végére ez a határ azért szépen kitolódhat, sokan életükben először itt karistolhatják össze a térdkoptatójukat, míg az ügyesebbek másodperceket tudnak lefaragni korábbi köridejükből. Egy ilyen tanfolyam persze arra is jó, hogy az ember biztonságos keretek között élje ki - a MotoGP közvetítések alatt megszerzett - versenyzői ambícióit, ráadásul az ellesett trükkök többsége még életet is menthet egy-egy közúti szituációban.

NA