Forradalmi lesz az új Mercedes S osztály

2005.04.27. 11:26
Az autógyárak fejlesztőmérnökei egyre inkább a biztonság fokozására, a baleseti kockázatok csökkentésére helyezik a hangsúlyt. Nincs ez másként a Mercedesnél sem, ahol a luxuskategória (S osztály) új modelljei már látni is képesek lesznek, segítve a vezetőt a veszélyek korai felismerésében.

Az új technika lelke a hűtőrácsban elhelyezett radar, amelynek segítségével a jármű "megtanul" látni, ütközési veszélyre figyelmeztetni és azt aktívan megelőzni. A Mercedes és más, igényesebb járművekben már szériatartozék a tempomat, amely a vezető által beállított értéken tartja a jármű menetsebességét, és a követési távolságra is figyel. A tempomat is radarral működik, 77 GHz frekvenciás hullámai azonban csak nagyobb távolság megfigyelésére alkalmasak, 30 méteren belül pontatlan.
   
Ezt a hiányt küszöböli ki a második radar, amelynek üzemi frekvenciája 24 GHz. Német autógyárak hatósági engedélyt kaptak e frekvencia használatára, amely eddig a műholdak számára volt fenntartva. E második radar segítségével könnyebben felismerhetők a potenciális veszélyek. Ha például egy teherautó készül bekanyarodni a gyorsan közeledő Mercedes sávjába, azt a radar hamarabb észleli, mint maga a vezető - írta a Der Spiegel című német lap, elfelejtve megemlíteni, hogy a Lexus GS-ben már korábban bemutatkozott a radaros rendszer.
   
Az új technika célja - vallják a stuttgarti konstruktőrök - azon a területen segíteni a vezetőt, ahol az a leginkább rászorul: a fékezésben. Felmérések és baleseti jegyzőkönyvek tanúsítják, hogy az autósok többsége még a legnagyobb veszély esetén sem lép teljes erővel a fékpedálra, értékes métereket vesztegetve el az (elkerülhető) ütközésig. E pszichikai gátlás technikai ellensúlyozása érdekében vezette be kilenc évvel ezelőtt a Mercedes a fékasszisztens szerkezetet. Ez olyan szenzoros berendezés, amely a fékpedálra ható nyomásból fölismeri a teljes erővel való fékezés szándékát, és ezt automatikusan végre is hajtja. Sok vezető azonban olyan pipogyán lép rá a fékpedálra, hogy a kifejtett erő nem képes aktivizálni a fékasszisztenst.


Ezen segít a 24 GHz-es radar. Az új S osztályos Mercedesek fékasszisztens plusz szerkezete már akkor beélesíti magát, amikor a radar érzékeli az ütközés veszélyét. Ha pedig a vezető ezután a fékpedálra lép, a szerkezet maximális erővel hozza működésbe a fékberendezést. A gyár berlini kísérleti telepén a mérnökök száz kísérleti személy bevonásával tesztelték a régi és az új fékasszisztens hatékonyságát. Az új technika meggyőzően igazolta fölényét: kritikus forgalmi helyzetekben a baleseti kvóta 44-ről 11 százalékra csökkent a plusz változatnál.

A Mercedes egyébként 2007-ig az S osztálytól a Smart fortwo-ig tervezi megújítani modellpalettáját, az új zászlóshajó 3,3 centiméterrel lesz hosszabb, mint elődje. A tengelytáv 70 milliméterrel növekszik, de a leglényegesebb változás a formavilágban keresendő.


Az új csúcs-Merci, amely tőlünk nyugatabbra már ősszel a szalonokba kerül, robusztusabb, mint az aktuális verzió, köszönhetően talán a maybachosan megemelt farrésznek. A modellváltással egy időben új generációs hat- és nyolchengeres dízelekkel is jelentkezik a Mercedes.

Az S osztály bevezetése után megújul a CL, ráncfelvarrják az E osztályt és az SL-t, valamint bemutatják az új GL-t. A sort a Smart fortwo átalakítása zárja, azaz a németek továbbra is számolnak a miniautóval: a kósza pletykákkal ellentétben a fortwo nevéhez híven kétüléses marad, de megnyúlik 14 centivel. A 2,64 méteresre nőtt minit az Egyesült Államokban is árulják majd.

[origo]/MTI

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK