Vágólapra másolva!
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hivatalosan arra kérte a fellebbviteli bizottságot, hogy zárja ki a 2005-ös Forma-1-es világbajnokságból a BAR-Honda-istállót. Döntés csütörtökön.

Szerdán kezdődött a csalással vádolt BAR-Honda meghallgatása az FIA párizsi főhadiszállásán, s a dolgok jelenlegi állása szerint az istálló csak rosszul jöhet ki az ügyből. A szövetség hivatalosan kérte a fellebbviteli bizottságot, hogy zárja ki a Jenson Buttont és Szato Takumát foglalkoztató együttest az idei világbajnokságból, valamint kötelezze egymillió eurós büntetés befizetésére.

A botrány a San Marinó-i Nagydíjat követő mérlegelésen pattant ki, amikor is Jenson Button autóját üres tankkal lemérve a minimális, 600 kiló alatti eredmény jött ki. A gépet a verseny végén benne maradt üzemanyaggal méricskélve még 600 kiló felett állapodott meg a mérleg mutatója, ám a szabályok szerint egy autó semmilyen körülmények között nem kerülhet a minimális súlyhatár alá.

Boxutcai pletykák szerint a BAR már legalább egy éve a szabályosnál könnyebb autókkal áll rajthoz, amelyet egy titkos, második tartályba történő tankolással ellensúlyoz. A BAR csapatfőnöke, Nick Fry Imola óta tagadja, hogy tiltott eszközökkel éltek volna, az FIA-nek azonban kevés volt az a magyarázat, amellyel az imolai versenybíróság beérte. (A helyzet tisztázása érdekében a szövetség saját emberei is vizsgálatot indított.)

Jo Bauer, az FIA technikai bizottságának delegáltja a meghallgatáson elárulta, hogy a szövetség a Malajziai GP óta tudott a brackleyiek második tankjáról. "Akkor volt egy vizsgálat, amelyen az összes csapat üzemanyagtartályát ellenőriztük, s megtaláltuk a BAR második tankját is." Ezt egyébként nem is tiltják a szabályok, a csapatot azért zárnák ki, mert a feltételezések szerint rendszeresen súlyhatár alatti autókkal versenyzett.

Az ügyben végső határozat csütörtökre várható, egyelőre eldöntésre vár az is, hogy Szato autója ugyanúgy szabályellenes volt-e, mint Buttoné. Ha igen, a japán pontjait is levonják, ha nem, még kellemetlenebb kérdésekre kell a BAR-nak válaszolnia (miért volt egyik autó ilyen, másik olyan?). Nem tudni még azt sem, kinek a (nyilvánvaló) feljelentése alapján indult meg a nyomozás, az tény, hogy a 2003-as szezon óta egymillió dolláros jutalom üti a használható tippek adóinak markát.

[origo]