A tollszár nélküli elektronikus kulcsot a gyújtáskapcsolóba illesztve először felvillannak a kontroll-lámpák, majd benyomva életre kel a motor. Esetünkben a jól ismert 1896 köbcentis, adagolófúvókás befecskendezésű turbódízel berreg fel. Bizony, bármilyen hatékony is a Passat zajcsillapítása, a motor dörmögését csak részben képes kirekeszteni az utastérből.

A gázolajos járáskultúrája más szempontból is kívánnivalót hagy maga után. Persze, úgy is felfoghatjuk a dolgot, hogy az átterjedt vibráció miatt eredeti feladata mellett masszírozó funkciót is ellát a kuplungpedál és a sebességváltókar. Kapóra jön, hogy éppen emelkedőn áll a kocsi, így rögtön kipróbálhatom az elektromos rögzítőféket. Akinek eddig gondja volt a kézifékes elindulással, annak megváltást jelent ez a rendszer. Ugyanis elinduláskor automatikusan kiold, amennyiben a vezető előtte bekapcsolta a biztonsági övet. Visszagurulás kizárva! Egyébiránt a fékre lépve, gombnyomással is "kiengedhetjük" a rögzítőféket. A szerkezetnek van egy kiegészítő funkciója is: a normál fékrendszer esetleges meghibásodása esetén pánikfékként szolgál. A gomb folyamatos nyomva tartása közben - mind a négy kereket fékezve - a lehető leghatékonyabb lassulást produkálja, mégpedig a blokkolásgátló és a menestabilizáló rendszer felügyelete alatt.

Forrás: Autó-MotorAz alul kissé nyomatékszegény motor csak 1800-as fordulatnál, hirtelen kap erőre. Innentől viszont kellemesen húz, kényelmesen gyorsítja az autót. Természetesen a Passat nem robbanékony alkat, inkább az ultramaratoni távoknál jeleskedik: ekkora autótól elismerésre méltó a 6,4 literes átlagfogyasztás, a közel 1100 kilométeres hatótávolság pedig igazán megnyugtató. Amúgy sincs értelme hosszan kihúzatni a 105 lóerős TDI-t, a forgalommal akkor is lépést tudunk tartani, ha gyorsan felkapcsolunk. Ezután csak elvétve kell az ötfokozatú sebességváltó karja után nyúlni. Nem mintha bármi baj lenne vele, hiszen a megvezetése precíz, katonásan jár a kulisszában, s az áttételezést is jól eltalálták. Hegymenetben vagy előzéskor csupán arra érdemes ügyelni, hogy kerüljük a turbólyukat. Egyébként nyugodt szívvel a 250 Nm-es forgatónyomaték gondjaira bízhatjuk magunkat, a kocsi rugalmassága meggyőző. Amikor a motor eléri az üzemi hőmérsékletet, szerencsére a hangja is alábbhagy valamelyest, így - részterhelés mellett - országúton és autópályán viszonylag csendben utazhatunk.

Forrás: Autó-MotorA hazai útviszonyokhoz némileg feszes hangolású a Passat futóműve. A kisebb úthibákat magabiztosan lépi át a kocsi, a nagyobbakkal azonban hadilábon áll, s mély, tompa puffanás formájában hangot is ad nemtetszésének. Kanyargós úton viszont enyhe alulkormányozottsággal fordul, még kikapcsolt menetstabilizáló esetén is nehéz kihozni a sodrából. A fékek is a helyzet magaslatán állnak, erejük jól adagolható, s határozottan lassítják az 1,4 tonnás autót.

Megfizethető újdonság

Az 1,6 literes, 102 lóerős, benzines alapmotorral kimondottan versenyképes az új Passat 5,2 millió forintos alapára. A Ford Mondeóhoz - 1,8-as motorral (110 LE) - szinte pontosan ennyiért juthatunk hozzá, de a kereken 100 lovas Opel Vectra 1.6 is alig 100 ezer forinttal olcsóbb nála. Ehhez képest az 1.9 TDI turbódízel 773 ezer forintos felára soknak tűnhet, ám a konkurensekkel összevetve hasonló képet kapunk. A Passat pedig tényleg frissebb és többet kínál ennyivel a másik kettőnél. De szélesítsük ki a mintavételt egy prémiummárkára: a kisebb és szűkösebb Volvo S40-est vizsgálva (igaz, a jobb kvalitásokkal rendelkező 1,6 literes dízelmotorral) a Volkswagen árelőnye még mindig 18 ezer forint.

Tóth Zoltán Zsolt, fotó: Hilbert Péter