Belsőégésű hibridet fejleszt a BMW

2005.05.26. 8:27

A BMW már korábban meglátta a lehetőséget a hibrid üzemű autókban, az új modellt a legfrissebb fejlesztési eredményeket átgondolva építik.

A General Motors, a DaimlerChrysler és a Ford mellett a BMW is belátja, hogy a fosszilis tüzelőanyagok fogyásával új műszaki fejlesztési irányelveket kell kialakítani az autóiparban. A nyersolaj-alapú üzemanyagok legjobb alternatívája a hidrogén, amely korlátlanul áll rendelkezésre, és mind vízből, elektrolízissel, mind pedig földgázból előállítható. Az ilyen járművek legnagyobb előnye pedig az abszolút környezetkímélő működés.

A nyersolaj megfogyatkozásával párhuzamosan először az elektromos és benzin üzemű hibrid autók fejlesztése kezdődött meg, később megjelentek a hidrogénüzemű koncepciók is, amelyek folyékony hidrogénből állítanak elő elektromos áramot, azután elektromotor segítségével nyernek mozgási energiát.

A BMW fejlesztői szerint a korábbi koncepcióval szemben sokkal hatékonyabb volna, ha újabb folyékony hidrogén-tüzelésű, belsőégésű motort állítanának elő, olyat, mint amilyen a 7-es sorozat jelenlegi hibrid koncepciójában, a 745h-ban dolgozik. A bajor gyár szerint az üzemanyagcellának inkább az autóban eredetileg is árammal üzemelő eszközökben lehet jövője, mint például a légkondicionáló, a világítás, vagy az autó hifirendszere.

Sokkal nagyobb hatékonyság és teljesítmény nyerhető azonban a belsőégésű, közvetlen befecskendezős motorokból, és Raymond Freymann, a BMW hibrid technológiáért felelős vezetője szerint, az új koncepció sokkal ésszerűbb, mint az eddigi benzin-elektromos konstrukciók.

Freymann szerint ezek az autók feleslegesen nehezek, nem képesek kellő hatékonysággal működni, és csak városi környezetben van értelmük, ahol viszont az akkumulátor kapacitásának körülbelül 5%-át képesek kihasználni. Az ilyen autók másik hátránya, hogy városon kívül a viszonylag kis lökettérfogatú erőforrásnak kell cipelnie a nagy tömegű akkumulátorokat és az elektromotort is.

A BMW a felesleges tömeg problémáját kondenzátorokkal kívánja megoldani, amelyek bár kevesebb áramot tárolnak, ám képesek leadni annak 100%-át, ráadásul tömegük jóval kevesebb, mint a hibridekhez szükséges akkumulátoroké.

A németek szerint a mai hibrideket korántsem élvezetes vezetni, ígéretük szerint azonban az új generációs hibrid BMW igazi környezetkímélő és gazdaságos üzemeltetésű, ugyanakkor teljesítményorientált autó lesz.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK