Futurisztikus Peugeot-tanulmány Frankfurtban

A Peugeot által harmadik alkalommal kiírt formatervezési pályázat nyertes darabját is megtekintheti a közönség Frankfurtban.

2005-ben harmadik alkalommal rendezték meg a Peugeot évente kiírt formatervezési pályázatát. A cél idén nem csupán egy futurisztikus jármű megalkotása volt. Olyan járművet kellett tervezniük, amely a pályázóknak a jövő ideális és környezetkímélő működési járművéről alkotott elképzelését tükrözi.

A Moovie nevű tanulmány tervezője, és egyben a pályázat nyertese, a portugál André Costa, aki egy kisméretű, de két utas számára bőséges hellyel szolgáló városi járművet alkotott. A pályázat bírái leginkább letisztult formái, és innovatív műszaki megoldásai miatt találták szimpatikusnak a Moovie-t. Ilyen megoldás például az egyetlen hatalmas, előre nyíló, pontosabban felfogatási pontja körül elforduló ajtó, amely nem csupán kis helyigényű, de kényelmes beszállást biztosít az utasoknak.

A portugál fiatalember a szokatlanul nagy hátsó kerekeket az ajtókeretekbe rejtette. Ez a megoldás amellett, hogy rengeteg helyet takarít meg, megfelel a pályázat egyik szempontjaként szereplő környezetvédő üzemeltetés kritériumának is. A nagy kerületű kerekeket ugyanis sokkal jobb hatásfokkal lehet megforgatni, mint a mai személyautókban használatos legnagyobb átmérőjű kerekeket.

A Moovie további nagy előnye, hogy a karosszéria minimális, vagyis csak a legszükségesebb mértékben akadályozza a kilátást. Az autó első szélvédője egészen mélyről, a jármű orrától indul, és egyetlen ívet alkotva ér véget az utasok feje fölött. Az autó hasonló felépítésű, mint a mai autók, igaz, sokkal futurisztikusabb eltorzítása azoknak, mint amilyet eddig bármikor láthatott a közönség. Megvan például a mai autókban hagyományosan szereplő három oszlop, amelyek azonban sokkal kisebb hangsúlyt kaptak. A rengeteg átlátszó felület pedig kedvezően befolyásolja a bennülők térérzetét.

A Moovie - koncepció lévén - természetesen nem a sorozatgyártású autókhoz használt anyagokból készült. A nagyméretű ablakok polikarbonátból, az ülések és a beltér, valamint az autó teste fémvázra épített, nagy sűrűségű poliuretán habból készültek, amelyet kiöntésük után formára kellett faragni. A Moovie külsejét azután műgyantával borították be, erre került alapozás után a fényezés.

A Peugeot pályázatára 120 országból 3800 nevezés érkezett, közöttük, pontosabban az első húsz helyezett között találató egy magyar fiatalember, a 24 éves Bakó Attila pályázata is, amelynek a Rapide nevet adta.

A Peugeot Moovie-t a Frankfurti Autószalonon kiállítja a gyár. Az első helyezettnek járó La Griffe trófea mellett a Peugeot jutalma, hogy az autót sorozatgyártásban fogják készíteni - 1:43 méretarányban.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK