Jobbnál jobb - BMW xDrive menetpróba

2005.11.05. 10:54

A hagyományos összkerékhajtási rendszerek mindenekelőtt a nehéz útfelületeken produkált vonóerő képességet hivatottak javítani. Az xDrive, illetve annak intelligens összkerékhajtásból és aktív menetdinamikai szabályzásból álló kombinációja, új irányokat jelöl a BMW számára, és új mércét állít az összkerékhajtási rendszerek között. A mindenfajta útfelületen megvalósított lehető legkedvezőbb vonóerő megvalósítása mellett az agilis menettulajdonságok, a dinamika és a menetstabilitás áll előtérben. Az xDrive ezzel az innovatív megoldással ideálisan egyesíti a BMW modellek hajtásrendszereinek jól ismert dinamikáját az összkerékhajtás vontató előnyeivel.

xDrive már az új 3-as BMW számára is

A BMW X3 és X5 SAV-modelljeit (Sports Activity Vehicle), valamint 5-ös sorozatát követően immár az új 3-as is kínálhatja az xDrive hajtás biztosította előnyöket. Ezzel első ízben jelenik meg intelligens összkerékhajtási rendszer e kedvező adottságokkal a középkategóriában is. Az xDrive a 3-as és az 5-ös sorozat számára kínált megoldásai elvi felépítésükben megegyeznek az X3 és X5 modellekben alkalmazottakkal. Hardver- és szoftveroldalról is egyaránt a limuzin és kombi modellek specifikus igényeihez igazították őket. Az optimális integráció érdekében például az osztómű lánchajtását homlok-fogaskerekes áttétellel helyettesítették.

xDrive: Gyorsabb a kipörgésnél

A korábbi BMW összkerékhajtásnak az első és a hátsó tengely között kialakított állandó nyomatékelosztásával szemben az xDrive esetében az elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló villámgyorsan, fokozatmentesen és teljes mértékben variálhatóan osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között, mégpedig mindenfajta menethelyzetben. A rendszer azonnal felismeri, ha szükségessé válik a pillanatnyi nyomatékeloszlás megváltoztatása, és rendkívül rövid időn belül reagál, rendszerint még az egyes kerekek esetleges kipörgését megelőzően.

Ennek megfelelően mindegyik keréken pontosan a lehető leghatékonyabb előrehaladáshoz szükséges vonóerő jelenhet meg. Az eredmény pedig a biztonság és a menetstabilitás, illetve a mozgékonyság és a vonóerő-átadási képesség terén elért jól érzékelhető fejlődés, különösen a kanyarokkal sűrűn tarkított útszakaszokon. A dinamikus kanyarvételek során az xDrive minden időpillanatban optimális mértékű hajtónyomatékot küld az egyes tengelyekre, így mérsékelve jelentősen az alul- és túlkormányozottságot. Normál egyenesfutás során viszont az xDrive a BMW modelljeire jellemző hátsókerék-hajtású karakter megőrzése érdekében 40:60 arányban osztja el a hajtónyomatékot az első és a hátsó tengely között.

Intelligencia: Összkerékhajtás, ha valóban szükséges

Az xDrive intelligenciájának köszönhetően a vezető mindig akkor élvezheti a négy hajtott kerék kínálta előnyöket, ha valóban szüksége van rá. A BMW összkerékhajtása szakít a hagyományos rendszerek hátrányos tulajdonságaival, így az xDrive modellek a mindennapok során hasonlóképpen agilis és dinamikus viselkedésűek, mint a hátsókerék-hajtású BMW-k. Ezzel új mércét képviselnek az összkerékhajtásúak kategóriájában.

Az xDrive műúton jól érzékelhető fejlődést képvisel a korábbi összkerékhajtási rendszerekkel szemben az agilis menettulajdonságok, a vezetés kínálta élvezet és mindemellett a biztonság terén. A DSC futómű-szabályzó rendszer ennek megfelelően csupán jóval később avatkozhat közbe. Az xDrive ugyanakkor laza talajon vagy síkos útfelületen jobb előrehaladási képességeket biztosít, mivel egy kerék kipörgése és ezzel a vonóerő megszűnésének veszélye esetén a motor nyomatéka azonnal a megfelelő tapadással rendelkező kerekeken jelenik meg.

Az xDrive szíve: Elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló

Az xDrive szíve az osztóműben működő, elektronikus szabályzású, lamellás tengelykapcsoló, amely ezredmásodpercek alatt szabályozza a nyomatékelosztást. Segítségével szélsőséges esetekben az első és a hátsó tengely teljes mértékben leválasztható egymásról vagy éppen mereven össze is köthető. Ez a merev kapcsolat funkcióját tekintve a hagyományos összkerékhajtási rendszerek 100 százalékosan zárt hosszanti differenciálművének felel meg.

A keresztirányú differenciálzár funkcióját - vagyis az egy tengely kerekei közötti kényszerűen egyenlő mértékű nyomatékelosztást - a DSC elektronikus szabályzású fékezési bevatkozásokkal valósítja meg: a vonóerő-átadására nem képes, kipörgő kereket lefékezi. Ennek következtében az adott tengely differenciálműve automatikusan nagyobb nyomatékot irányít a másik oldali kerékre.

Összeköttetésben a DSC-vel a proaktív reakciók érdekében

Az xDrive képességeinek egy részét a DSC futómű-szabályzó rendszerrel kialakított közvetlen összeköttetésnek köszönheti. Az xDrive így a korábbi összkerékhajtási rendszerekkel szemben már proaktív működésre is képes! Miközben ugyanis a hagyományos megoldások csak a kerekek kipörgésére reagálnak, az xDrive a menetadatok kiértékelésével már előre felismeri az olyan menethelyzeteket is, amelyek során az összkerékhajtás alkalmazása hasznos lehet. Az összkerékhajtás ennek megfelelően már a kipörgés létrejötte előtt rendelkezésre állhat.

Jól érzékelhetően agilisabb

Az xDrive a DSC információit is felhasználja. A perdületérzékelő szenzor segítségével a BMW megpördülési mozgásait, míg a bekormányzási szög érzékelője révén a kormányelfordítás szögét is felismeri. Ezeket a kerékszenzorok sebesség-információival, az oldalgyorsulás értékeivel, illetve a motoradatokkal kiegészítve az xDrive idejében értelmezi a menetkörülményeket. A hajtónyomatékot ennek megfelelően osztja el az első és a hátsó tengely között. Mint minden BMW modell esetében, a DSC az összkerékhajtású változatokon is kikapcsolható. A kifejezetten sportos karakterű vezetők így a célzott túlkormányozottság révén, ellenőrzött "drift" (erőcsúsztatás) közepette élvezhetik BMW-jük menetdinamikai adottságait. Maga az xDrive összkerékhajtás nem kapcsolható ki.

Folyamatos előnyök a vezető számára

A vezető folyamatosan élvezheti az xDrive rendszer kínálta előnyöket, mivel az erőfolyam mindenkor a pillanatnyi menethelyzethez igazodik. Mindez az alábbi példákon jól érzékelhető:

- Normál körülmények közötti elinduláskor a lamellás tengelykapcsoló mintegy 20 kilométer/óra sebességig zárva tart, ami maximális vonóerő-átadást biztosít. A rendszer ezt követően az útfelület minősége és állapota szerint, változóan osztja el a hajtónyomatékot a hátsó és az első tengely között.

- Kanyarmenetben az erőfolyam elosztásának villámgyors megváltoztatása mérsékli az alul- és túlkormányozottság mértékét: ha a kanyarban az autó hátulja kifelé sodródik (túlkormányozottság), az xDrive erősebben zárja a lamellás tengelykapcsolót, s nagyobb hajtónyomatékot küld az első tengelyre. A hátsó kerekek így ismét nagyobb oldalirányú erőt vehetnek fel, és a jármű stabilizálódik. A DSC-vel kialakított együttműködés révén a rendszer már igen korán felismeri a túlkormányozottság tendenciáját, s még azelőtt beavatkozik, hogy a vezető a megváltozott menethelyzetről egyáltalán tudomást szerezne: az xDrive rendszerrel szerelt BMW úgy veszi a kanyart, mintha valóban a szólás szerinti síneken futna.

- A megfelelő működés érvényes az erős alulkormányozottságra is: ha a jármű az első tengely irányában sodródik kifelé a kanyarból, a rendszer a DSC információiból felismeri az alulkormányozottság tendenciáját, és mérsékli az első tengelyre jutó nyomaték nagyságát - szélsőséges esetben akár 100 százalékos hátsókerék-hajtásig! Vezetője így még szerpentines szakaszokon is a hátsókerék-hajtásúakéhoz hasonló agilitással dirigálhatja xDrive hajtású BMW-jét. A DSC csupán abban az esetben stabilizálja fékezési beavatkozásokkal a járművet, ha a túl- vagy alulkormányozottság veszélye a változó nyomatékelosztás segítségével már nem kompenzálható.

- Az xDrive a hirtelen gázpedálállás-változások hatásait is problémamentesen egyenlíti ki: míg a gázpedálra gyakorolt nyomás és a motornyomaték felépülése között legalább 200 ezredmásodperc telik el, a lamellás tengelykapcsoló már 100 ezredmásodperc alatt teljes mértékben nyitni tud.

- Parkoláskor a lamellás tengelykapcsoló teljes mértékben nyit, és az erőátvitel tiszta hátsókerék-hajtássá alakul. Így sem a hajtáslánc kellemetlen feszültségei, sem pedig a kormányzásra kifejtett nemkívánatos behatások nem jöhetnek létre.

- Az olyan síkos emelkedőkön, mint például a jeges vagy havas útfelület, az első és a hátsó tengely közötti záróhatás akadályozza meg az egyes kerekek kipörgését. Ennek következtében a DSC rendszerének csak jóval nehezebb útviszonyok közepette kell a motornyomatékot csökkentenie vagy a kerekeket lefékeznie. Továbbhaladáskor pedig ez a záróhatás jelentősen növeli az egyes kerekek által felvehető hossz- és oldalirányú erők nagyságát, ami jóval biztosabb és mozgékonyabb menettulajdonságokat közvetít a vezető felé.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK