Teljes átalakulás - Lexus IS próba

2005.11.29. 14:48

Volt egyszer egy Lexus IS. Van Lexus IS. Nincs itt félreértés, bemutatkozott a felsőközép-kategóriás limuzin új generációja, amely teljesen más, mint elődje. És már dízelmotorral is kapható.

Hát ez nem valami elmismásolt ráncfelvarrás néhány arrébb tolt vonallal meg kicserélt lámpával, a Lexus teljesen átszabta az IS-t. A régi nagyon belevaló autó volt kiváló váltóval, vezetési élménnyel, mindennel, a hétfői magyar premieren gyorsan bele is verték az újságírói fejekbe, hogy mindent, csak összehasonlítást ne. Mert nemcsak az IS új, hanem a koncepció is, ami alapján készült, vagyis nem afféle utód, inkább egy vadiúj modell.

Ránézésre egyébként tényleg. Hosszúságilag 17,5, szélességileg 7,5 centi a plusz, az egész forma kigömbölyödött, mint az edzetlen has. A végeredményt szemlélve tízből legalább hét autóbuzinak a GS jut eszébe, az IS olyan, mintha a nagytesót csinálták volna meg kicsiben, sportosítva imitt-amott, ahol kell. A párhuzam egyébként nem véletlen, a két modell ugyanarra a padlóra épül, s néhány egyéb alkatrész is közös.

Az új IS szemből a legmegnyerőbb, valami bestiális nézése van. Ez köszönhető egyrészt az élesen húzott első fényszóróknak, de legalább ugyanennyire annak, hogy a dizájnerek geometria-tankönyből rajzoltak. Igazából biztos eszük ágában sem volt ilyet tenni, én viszont utoljára az általános iskolás, körzős-vonalzós matekórákon láttam olyan szabályosan ismétlődő, majdhogynem egybevágó (akármit is jelentsen ez) alakzatokat, mint az IS-en. A fényszórókhoz igazodik a ködlámpák kialakítása, a krómozott hűtőrácsot másolja a talán túlontúl is mélyre húzott első kötény középső légbeömlője, nagyon tetszik úgy, ahogy van.



Galéria


Oldalról a régi talán jobban bejön (vajon a hatalmas visszapillantók teszik?), valahogy sportosabbnak hatott, a hátulnézet viszont döntetlen. Új a LED-es hátsó lámpa, de szép ez is, ráadásul a japánok még egy mini spoilert is dizájnoltak bele, hogy "ne koszolódjon" túlzottan. Értik? Zseniális, vagy agybeteg? Én nem tudom eldönteni. A benzines modellek végiből két gyönyörűen krómozott kipufogóvég áll ki, a dízeleket szimpla csővel szerelik.

És akkor el is érkeztünk egy mérföldkőhöz a Lexus történetében, hiszen a márka még soha egyetlen modelljébe nem pakolt gázolajos motort. Az új IS az első, amely a piaci térhódítás jegyében gazdaságos erőforrással is készül, mindjárt egy nagyon finom darabbal, a Toyotától adaptált 2,2-es, 177 lóerős blokkal. Nyomaték 400 Nm, korom kifele szinte semmi, próbáltuk, szerettük, nagyon nem kell bemutatni. Néhány szóban annyit mégis, hogy a Lexus saját szabványaihoz igazítandó ezt-azt megváltoztatott rajta, többek között nem keresztbe, hanem hosszába építette be, dehát hátsókerékhajtás, ugye.



Galéria


A másik lehetőség a 2,5 literes, V6-os benzines, benne 208 ló és 252 Nm-es csúcsnyomaték lapul. Róla bővebben a marketing beszél egy oldallal arrébb. Otto-motoros IS-ből automata és manuális is akad a palettán, előbbivel gazdaságosabban alakul a fogyasztás, a végsebesség viszont öttel kevesebb. A hatsebességes kézi váltó is tök új, a dízelhez ráadásul készítettek rövidebb végáttételű Sport verziót is.

A bemutató helyszíne a Hungaroring vezetéstechnikai központja volt, menetpróbálni így csak a rántópadon lehetett (volna). Azért az így is kiderült, hogy a kétféle, sötét és világos beltér közül egyértelműen utóbbi áll jobban az IS-nek, a feketétől olyan komor, visszahúzódó, ilyesmi. A világos az igen, ráadásul a bőrt "letekert" sebességű gépekkel varrják, hogy a végeredmény tartósabb legyen. Ez se semmi.



Galéria


Van hely hátul, de azért elöl az igazi, az Optitron műszervilágításra például öröm ránézni. Engine start, és a mutatók felszaladnak ütközésig, ez überapróság, nekem mégis minden autóban tetszik. A kézi váltó határozott mozdulatokat kíván, mégis lágy és finom tud maradni, az automatáról viszont inkább semmit, hiszen hatvannál gyorsabban nem tudtam menni. Az biztos, hogy azt hihetnők, nem jól működik, hiszen megállásnál a kijelző nem egyes, hanem négyes, ötös, akárhányadik fokozatot mutat, de a felvilágosultak tudják, ez csak azt jelenti, hogy hányadikig vált(hat) fel a szerkezet. Különben azt is be lehet állítani, hogy fordulatszámilag milyen felső határnál kezdjen veszettül visítani a rendszer.

Opcióként rendelhető az IS-be a Mark Levinson-féle mindentudó hifi, DVD-lejátszóval, navigációval, meg 14 hangszóróval. Valami gyönyörűen szól, tisztán, erőteljesen, ha ennyisok pénzem lenne valaha is, biztosan azonnal megrendelném. A DVD egyébként visz eredetit és írtat is (ejnye, Mark Levinson!), mozizni viszont csak álló helyzetben lehet. Demonstráció gyanánt a Kardhal című alkotásból néztünk meg egy részletet, egy robbanásnál azt hittem, kireped a dobhártyám. Szuper.

Többet, bővebbet majd a teszt után, addig is ajánljuk újra a marketingszöveget, meg néhány alapadatot az utolsó oldalon.

Koncz Dávid

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK