A sarki zöldségesek, munkavezetők ideális autója. Sokan beleférnek, raktere is van jókora, ráadásul alig fogyaszt. Az 1.9-es dízellel persze nehézkesen is mocorog a Volkswagen Transporter Mixto, de ez az, ami abszolút elnézhető neki.

Sanyibá' a sarkon dolgozik. Nem, semmi köze az ősi mesterséghez, ő csupán egy mezei zöldséges, kialakult vevőkörrel, éjjel-nappal nyitva tartó üzlettel. Sose beszélgettem el vele igazán, csak vélelmezem, hogy otthon család várja. Azt se tudom, Sanyibá' a lelke mélyén milyen autóra vágyik, de én a helyében biztos olyat szeretnék, amivel 1. a nagybaniról gond nélkül a boltba szállítmányozhatnék egynapi árumennyiséget, 2. amibe a pereputtyot is simán be tudnám hajtogatni.

Sanyibáként az egyetlen racionális választás tehát egy teherautónak minősülő dobozos áruszállító. Igen ám, csakhogy az adóhatóság 2003. január 1-től áfakötelessé minősítette a két sor üléssel rendelkező, zárt áruszállítókat, alaposan, negyven százalékkal visszavetve a szegmens eladásait. Pedig az előző Transporter-generációból, a T4-ből a vegyes felhasználású Mixtót és Transvant vitték itthon a legjobban, hatvan százalék ebből a két modellből ment el.

Egészen addig, míg fentről meg nem érkezett az ukáz. A Sanyibák bosszankodtak, de a biznisznek mennie kellett tovább, így vásároltak rendes teherautókat, amelyekkel magányosan rótták a várost/országutakat. Rájuk is gondolva a Porsche Hungaria az év elején jelentkezett a hírrel, hogy ismét kapható a Mixto, nulla forintos regisztrációs adóval és visszaigényelhető áfával.

Minthogy a szabályozás nem változott, a végeredmény nagyüzemi trükközés következménye. Az előző generációnál úgy volt, hogy válaszfalat építettek az ülések és a raktér közé, az új Mixto esetében azonban teljesen más a koncepció. Az alapot az új T5-ös duplakabinos, alvázas felépítménye jelenti, erre kerül rá az eredeti Transporterről másolt, Tatabányán fröccsöntött műanyagdoboz. Ilyen konstrukciót a világon sehol máshol nem forgalmaznak, hungarikum a javából, bújjunk hát Sanyibá' bőrébe, s nézzük, mit tud.


Profitorientált kisvállalkozó előbb jól megnézegeti, mit vesz, a Mixtón elsőre, messziről nem is láthat semmilyen turpisságot. Közelebbről azért sántít a kép, a kabin és a doboz illesztését vizsgálgatva rögtön barkácsmunkára gyanakodhat még az avatatlan szem is, a tömítőanyag elszíneződve, nem szép, inkább randa. Ilyesmit egyébként a doboz belsejében is látni, persze Sanyibá' csak legyint, melóra lesz, kit érdekel egy kis esztétikai hiba.

Egyéb érdekes következményei is vannak még a dobozolásnak, ilyen mindjárt a raktér mérete. Az alvázas alapra való építkezés miatt a padló jóval feljebb van, mint a sima, önhordó karosszériás Transporterben, egy fél ládányi hely simán pocsékba ment az ügyeskedéssel. A puttony térfogata négy köbméter, dobozokkal, kisebb tárgyakkal jól meg lehet pakolni, hosszú tárgyak fuvarozására viszont kevésbé alkalmas. Mondjuk kis bűvészkedéssel simán elhelyeztem benne vadonatúj, két méter széles szőnyegünket, íme a bizonyíték.


További furcsaság, hogy a kabin hátsó ablakán fűtőszálak virítanak, értelme semmi, hiszen mögöttünk ott az irdatlan doboz, kilátás zéró. Ugyanígy tök felesleges a belső visszapillantó tükör is, Sanyibá' maximum azt ellenőrizheti benne, hogy a kölykök nem szabdalják-e szét a hátsó ülést. Persze ezek a sima dublakabinos T5 tartozékai, ezért vannak ott, ahol.