Hogy kell elindulni, fékezni hóban-fagyban? Mire jó, kell-e a téli gumi?

Nyerjen vezetéstechnikai tréninget! > Tanuljunk vezetni!

Elindulás

Enyhe gázadással és finom kuplungpedál-felengedéssel induljunk, hogy elkerülhessük a kerekek túlpörgését. A kerekek megcsúszása esetén, például ha a frissen hullott hó alatt jégréteg van, vagy enyhe emelkedőn szeretnénk elindulni, akkor próbáljunk magasabb, az első helyett a második sebességfokozatból indulni! Kipörgésgátló, illetve az öszkerékhajtás növeli a sikeres elindulás esélyét, de a fizika törvényszerűségeit nem lehet átlépni.

Forrás: [origo]

Autósmozi: Tanuljunk vezetni!

Fékezés

Lassításkor inkább a gázelvételkor fellépő motorfékre támaszkodjunk! Ha a lábféket kell használnunk, akkor ezt próbáljuk időben elkezdeni, elkerülendő a hirtelen, agresszív fékezést. Blokkolásgátlóval (ABS) felszerelt autónál folyamatos, ennek hiányában inkább szakaszos, pumpáló fékezést válasszunk. Viszont jó, ha tudjuk, hogy ennek a kivitelezése erősen helyigényes. A folyamatos fékezésnél igyekezzünk puhán fékezni, hogy elkerülhessük a kerekek blokkolását és ezáltal a megcsúszást! Kanyarodás előtt időben csökkentsük a sebességet, törekedve arra, hogy a fékezés folyamata inkább a kanyar előtti egyenes szakaszra essen.

Téli gumi

Életünk a gumiköpeny és az út kapcsolatán múlik, különösen igaz ez a téli hónapokban. Az abroncs és az út közötti tapadás nélkül az autó úgy viselkedne, mint egy hokikorong: arra menne, amerre meglökik, irányíthatatlanul. Közkeletű kérdés, hogy a télinek nevezett gumiabroncsok csupán havas úton szükségesek-e. Hazánkban az ilyen napok száma alacsony, ezért talán felesleges a téligumi használata...

Forrás: [origo]

Körülbelül 7 fok alatt drámaian csökkeni kezd a nyárigumik tapadása. A gumi tapadóképessége a hőfok csökkenésével arányosan romlik! A tapadás elsősorban a gumikeverék összetételétől, a mintázat kialakításától és a profilmélységtől függ. Ez utóbbi a víz és a latyak elvezetésében segít. A téli mintázat mélysége minimálisan 4 mm. Általános emberi tulajdonság, hogy minél olcsóbban szeretnénk megúszni a gumivásárlást, viszont gyorsításkor, gázadáskor, fékezéskor nem ismerünk kompromisszumot!

Ne felejtsük el, hogy elindulni mindig sokkal egyszerűbb, mint megállni!

Pesoldt Ferenc
vezető instruktor
Allianz Hungária Vezetéstechnikai Centrum