Gömbölyű ragadozó - Alfa Romeo 159 SW menetpróba

Vágólapra másolva!
Olaszországban, közelebbről Genovában próbálgattuk az Alfa Romeo legújabb modelljét, a 159-esből kigömbölyített kombit, az SW magasra tette a lécet: gyönyörű és nagyon fekszi az utat.
Vágólapra másolva!

Visszakanyarodva a bevezetőhöz: az Alfa a konkurensek előtt tette magasra azt a bizonyos lécet. De ami azt illeti, ugyanezt tette magával is, pontosan akkor, amikor annak idején bemutatta a 156 SW-t. A kijelentés szubjektív, persze, de kombi műfajban annál az autónál máig nem készítettek szebbet, nem szívesen lettem volna a tervezők helyében, akiknek valami még ütősebbet kellett összehozniuk helyette.

Bezony, helyette, hiszen ahogy a 159-es a 156-os utódja lett, ugyanúgy a puttonyos modellek esetében is előd-utód viszonyról beszélhetünk. A 159 SW-ről az Alfa már napokkal a premier előtt közzétette az első képeket és legfontosabb információkat, a genovai Hercegi Palotában meglepetésről így szó sem lehetett, bár ami azt illeti, az autó élőben sokkal-sokkal meggyőzőbb, mint képe(ke)n.

Mindenki tudja, milyenek az olaszok. Nem baj, ha van egy-két hiba, logikátlanság imitt-amott, a legfontosabb, hogy a csomagolás szép, meggyőző és időtálló legyen. Az Alfa nem is bízott semmit a véletlenre, a munkával Giorgetto Giugiarót és stúdióját bízta meg, a projektbe meg természetesen az Alfa Romeo Style Centre is besegített. A végeredmény a limuzin, azaz a Saloon kivitel szigorú nézését öröklő, méretileg azzal teljesen megegyező sportkombi, amelynek lágyan felfelé ívelő öv-, és kecsesen lejtő tetővonalára öröm ránézni. Tényleg.

Volt olyan kolléga, aki a lepel(le)rántást és fejtágítást követően megjegyezte, hogy nála a limuzinnal szemben feltétlen a kombi a nyerő. Akkor ellentmondtam, makogtam valamit a négyajtós védelmében (általában a lépcsős hátú konstrukciókat kedvelem, úgy amúgy), de mostanra teljesen elbizonytalanodtam: lehet, hogy én is inkább kombira fizetnék be, ha a 159-es mellett tenném le a garast. Hiszen az orr, amelynek nézése, mint a prédára leső ragadozóé ugyanaz, szintén a beltér, amelyben elöl-hátul a hely is ugyanannyi (az üléspozíció példás, s a lejtő tető ellenére a fejek sem koppannak hátul a plafonhoz), a csomagoknak viszont hátul több hely jut, s közben a forma is jobban megragadja a figyelmet. Tetősínnel meg pláne.

Forrás: [origo]Ezzel együtt letagadhatatlan, hogy a 159 SW nem az az igásló, mint mondjuk - sértődés ne essék - az Octavia Combi, vagy a Passat Variant. Csomagtere nem sokkal, mindössze 40 literrel nagyobb a limuzinénál, sokkal több cucc nem fér bele (a hátsó ülések nem dönthetők padlóig, s a perem is elég magasan van), de még ezzel is pontosan 85-öt ver a 156 SW-re. Aminek pontosan az az egyik legnagyobb baja, hogy hiába kombi, pakolni alig lehet bele, s hátsó ülésére is kicsit nehézkes bekászálódni. Na de szót se többet erről.

Az Alfa maga sem tagadja, hogy a 159 SW fejlesztésénél elsősorban nem azokra a vállalkozókra, kereskedőkre, stb. gondolt, akik portékájukat kínálva, dobozokkal rendesen felpakolva havonta több alkalommal körbekocsikáznák - itthon maradva - Budapestet. Rajtuk kívül viszont gyakorlatilag bárki befér a célcsoportba, akinek fontos az esztétikum, a sportosság és a praktikum (más értelemben: variálhatóság), a prezentáción külön kihangsúlyozták, hogy aki ezt az autót választja, nem mond és nem marad le semmiről. Mármint, ami a menetteljesítményeket illeti.

Forrás: [origo]A limuzinról a menetpróba után azt írtam, hogy futóműve rendkívül jól sikerült, s nagyon fekszi az utat. Nos, a kombiba hátra ugyanazt a kiváló Multilink felfüggesztést építették be, beállításait persze az autó paramétereihez igazítva, a bemutatón erről éppen az a hölgy beszélt, aki a munkát felügyelte. Mutatott egy kisfilmet is, ami a rugózás fenségességéről szólt, ebben a gyári tesztpilóta ugratókat is bevállalt az autóval. Szó mi szó, látványos volt, de az alacsonyra húzott első lökhárító miatt inkább senki se csinálja utána...

Új Alfa Romeo 159 SW és Spider Genfben/auto/ujdonsag/20060131azuj.html