Csütörtöktől rendelhető a hazai márkakereskedésekben az Alfa Romeo új sportkupéja, a grandiózus olasz összefogással készülő Brera, a 2+2 üléses autó induló ára 9 millió forint.

Az örökbecsű mondás szerint két dudás nem fér meg egy csárdában. Szabályt erősítő kivételek persze akadnak, ilyen például a kedden, Gödöllőn bemutatott új Alfa Romeo Brera is: a világ legszebb autójának választott, s számtalan egyéb formatervezési díjjal kitüntetett, tényleg dögös sportkupé azt a nem mindennapi dolgot mondhatja el magáról, hogy az olasz formatervező-ipar két óriásának összefogása eredményeként született meg. Giugiaro tervezte, Pininfarina gyártja. Nem semmi.

Minthogy a Brera a 159-es család oszlopos tagja, eleje (a domborított, szélvédő-oszlopok felé futó élekkel) megegyezik a limuzinéval, csak kupé formában az egész sokkal jobban néz ki. De a csúcs mégis a far, a maga négy kidörrenőjével, művészi hátsó lámpáival és azzal a bizonyos "tégy magadévá!"-érzéssel, nagyon el lett találva, lehetetlen belekötni. A magam részéről odavagyok érte.

Az Alfa szerint a Brera a 25-45 éves korosztályban lesz igazán nyerő, 70 százalékban férfi vásárlókra számítanak. Olyanokra, akik élvezik, hogy felvághatnak, nyilván mert megtehetik és így jó nekik. Ezt amúgy nem én találtam ki, a prezentáció anyagában olvastam, ugyanúgy, ahogy az autóval kapcsolatos fontos-nem fontos csoportosítást is.

Fontos tehát a dizájn, a teljesítmény és a presztizs, nem kifejezetten hangsúlyos viszont a komfort, az otthonosság és a csomagtér. Utóbbival kapcsolatban elhangzott, alapból 300 literes, de döntögetéssel a duplájára növelhető, s említették azt is, hogy ez nem olyan picike lyuk, amibe egy golftáska sem fér be. Ez olyan, hogy hármat is be lehet rakni. Gyorsan kiszaladtam, ellenőriztem, nem is tudom, nekem felemás érzéseim vannak: lehet, hogy a táskák beférnek, de hogy az ütőket akkor máshova kell tenni, az holtbiztos.

Na de nem kötekedni akarok, ha a puttony mérete nem is tök mellékes szempont, szerintem sem a legfontosabb, a lényeg a vezetési élményen van. Előre magas kettős keresztlengőkaros, hátulra Multilink felfüggesztés került, ami az ismét nagyon merev karosszériával (160 000 daNm/rad, ami biztos szuper, de még mindig nem tudom pontosan, mit jelent) párosítva nagy-nagy vigyorfaktort jelent. Közvetlen a kormány is, ütközéstől ütközésig kettőt és negyedet fordul, ami ugyan ígéretesen hangzik, de a rövidke menetpróbán kiderült, a sejtettnél valamivel többet kell fordítani rajta, hogy az autó elkanyarodjon valamerre. További részletekről túloldalt.


Előtte annyit, hogy a Brera két benzines és egy dízelmotorral rendelhető, előbbiek a 2.2 JTS és a csak összkerékhajtással létező 3.2 JTS, utóbbi pedig a 200 LE-s, 2.4 JTDm. A V6-os benzineshez dukáló, Torsen differenciálműves rendszerről annyit érdemes tudni, hogy alapértelmezésben a nyomaték 57 százalékát küldi hátra, de helyzettől függően képes 22:78-as, illetve 72:28-as elosztásra is. Sokat bizonyított, nagyon jó rendszer, nincs rászorulva a fényezésre.


A Brera biztonságból jeles, van benne nagy csomó hárombetűs elektronika (ABS, VDC, ASR, MSR), vészfékasszisztens, dombsegéd, alap a hét légzsák (vezetőoldali térdlufival), de felárért rendelhető nyolc is, ha aggódunk az anyósülésen helyet foglaló utas térdéért is. Holmi leoldó pedálokról és öv-előfeszítőkről már nem is érdemes szólni, ezek nélkül mostanság semmit sem lehet eladni a piacon.