Egy új, üzemanyagcégek és autógyárak közötti összefogás keretében a szintetikus üzemanyag létrehozását kutatják.

Sokféle, üzemanyagként hasznosítható anyagról szólt már olyan hír, hogy megoldhatja a szűkülő nyersolajkészletek és a környezetszennyezés problémáját, ráadásul egyszerre.

Rendszeresen érkeznek hírek az egyre fejlődő hibrid technológiáról, léteznek benzin-elektromos modellek, sőt már készülnek a dízel-elektromos hibridek. Működik már hidrogén meghajtású autó is, és a kutatók közül sokan az üzemanyagcella mellett teszik le a garast, ha a jövő üzemanyagáról esik szó.

A biodízel, illetve a növényi részekből előállított alkohol gázolajjal, illetve benzinnel való keverése már korántsem számít szenzációnak. Biodízelt például már a huszadik század közepén is használtak, igaz, akkor még csak traktorokban és egyéb mezőgazdasági gépekben, teherautókban.

Üzemanyagként egyre extrémebb anyagokat használnak, nemrégiben például egy amerikai kutató fémporral kezdett kísérletezni, nem is eredménytelenül.

A legújabb kutatások szerint például lehetőség van szintetikus üzemanyag előállítására, amelyet természetes anyagok keveréséből és különböző adalékok hozzáadásával nyernének. Egy újonnan alakult konzorcium a szintetikus üzemanyagok előállításával oldaná meg a küszöbön álló olajhiány és a környezetszennyezés problémáját.

Az autógyárak részéről a DaimlerChrysler, a Renault és a Volkswagen, az olajcégek részéről pedig a Royal Dutch/Shell, illetve a Sasol Chevron alakított konzorciumot. A szövetség célja, hogy biomasszából, szénből és természetes gázból olyan üzemanyagokat állítsanak elő, amelyek egyenértékűek a hagyományos hajtóanyagokkal.

Cél ugyanakkor az üvegházhatásért és a légszennyezésért felelős gázok és részecskék, a szénmonoxid, a nitrogénoxidok, a korom és a kén száműzése a levegőbe kerülő anyagok közül. A szintetikus üzemanyagoknak ugyanakkor az az előnyük, hogy használatukkal rövid időn belül érezhetően tisztább lehet a levegő.