Kicsit másképp - Fiat Moretti

Vágólapra másolva!
Késésben vagyok, ezért, tekintettel az üres utakra, a megengedett sebességet túllépve igyekszem az előre megbeszélt találkozóhely felé. Hirtelen megjelenik mögöttem egy sárga autó, hogy a következő pillanatban meg is előzzön, és eltűnjék a szemem elől egy kanyarban. Mire ráeszmélek, hogy egy ritka Fiattal találkoztam, már nyomát sem látom. Egy nem csak hazánkban ritka Fiatot mutat be Valker Dávid. Fotó: Papp Zoltán.
Vágólapra másolva!

Forrás: Veterán Autó és MotorA Moretti céget Giovanni Moretti alapította 1925-ben, motorkerékpár-gyártás céljából. 1928-ban építették első törpeautójukat, majd miután a II. világháborúban elektromos kisteherautókat és targoncákat készítettek, 1946-ban végleg áttértek a személyautók előállítására. Ezen a kategórián belül szinte mindent kínáltak, a limuzinon és kombin túl kupét, kabriót, furgont, sőt még együléses versenyautót is.

A következő nagy változás az ötvenes évek végén történt a cégnél, amikor is abbahagyták a teljesen saját építésű kocsik gyártását, mivel a Fiattal sem árban, sem mennyiségben nem tudtak versenyezni. Moretti, felhasználva Agnellivel való igen jó barátságát, elintézte, hogy Fiat-alapokon folytathassák tovább az autógyártást.

Kisszériás kocsijaikkal végigkövették a Fiat modellválasztékának alakulását, kezdve az 500-assal, majd jött a 600-as, 1100-as, 1300-as, 1800-as, 2100-as, 2300-as, 850-es, 126-os, 127-es és végül a 128-as alapjainak fölhasználása. Így jutunk el tesztünk tárgyához, amely illusztrálja, amit a Moretti gyár próbált véghezvinni: egy stílusosabb, egyedibb, jobb autót építeni, mint a Fiat, amelynek mégis olcsónak kellett lennie.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Főszereplőnk 1985 óta van Magyarországon, tulajdonosa, Sebők András maga újította fel. A vidéki rokonlátogatások során évente többször is elhaladt a kereskedés előtt, ahol a Moretti állt, és egy idő után észrevette: önkéntelenül is mindig lelassít azon a környéken. 1999-ben végül meg is állt, hogy jobban szemügyre vegye a kocsit, amely ekkorra már a kereskedés leghátsó részében, derékig érő gazban állt, mert senki sem látott benne fantáziát.

Szerencsére Sebők András látott, és megvette az ekkor még eredeti kék színében pompázó, kissé korrodált, hiányos állapotban levő modellt, amely jó kiindulási alapnak bizonyult a restauráláshoz. A munka viszonylag könnyen és gyorsan ment, nemcsak az autó állapota miatt, hanem mert az újdonsült tulajdonos igen nagy tapasztalattal rendelkezik az öreg autók felújítása terén: több Fiatot is talpra állított már, a lapunk 2004/10. számában bemutatott Toyota Celica újjászületése is az ő érdeme. A Moretti a lakatosmunka után a fényezőműhelybe került, s a festés volt az egyetlen munkafolyamat, amelyet nem Sebők András végzett, hanem kollégája, Kóka Zsolt.

Forrás: Veterán Autó és Motor

Az eredeti kék helyett sárga lett az autó, ez szintén gyári szín, a Moretti-hirdetésben is ilyen látható, és jól passzol a barna belsőhöz. A restaurálás körülbelül egy évet vett igénybe, egyes alkatrészek, mint például a karosszéria oldalán található Moretti-emblémák felkutatása három évbe telt. Ezen a téren is jól jött a korábbi Fiatos tapasztalat: András tudta, hol érdemes a különböző apróságokat, gumialkatrészeket beszerezni vagy legyártatni, és az imolai börzén tett látogatás is meghozta gyümölcsét.