Ha terepjáró, ha luxusbatár, ha dzsip, ha hagyomány, ha stílus, ha életérzés, ha USA, hát Cherokee. Például. Grand Cherokee. Csirke. És/vagy Wrangler. Mindkettőt (hármat) remekül ismerjük, szeretjük, tiszteljük. A Jeep viszont most piacra dobta a Cherokee pluszt, azaz a Commandert, és ezzel kvázi már hummeri magasságokban járunk. És akinek ez sem elég, nemsoká, ősszel jön a Compass, amely egy kompaktféle szabadidőautó, sőt jövőre támad a Patriot is.
Utóbbi erőforrása okán meg még jól át is tudunk kötni a Caliberre, hisz' ne feledjük, júniustól ismét lehet Magyarországon Dodge-ot kapni, várjuk. A DaimlerChrysler tehát rendesen belelendült - gondoljunk a 300C sikereire, a PT Cruiserre, a Voyagerre, satöbbire. Erről, a helyzetről ennyit, már tényleg itt is van Amerika. Lássuk a nagybácsit, cikkünk főhősét, a Commandert, amelynek hazai bemutatója a minap a hungaroringi Adventure Parkban volt.
Amit először is tudni kell: a Commander az első Jeep, amely a legújabb divatirányzatnak megfelelően hétszemélyes. "Színházi elrendezésű stadion üléssorokkal" - ahogy a sajtóanyag fogalmaz, és ezeknek a szavaknak az értelmét most hadd ne kérdőjelezzem meg. A Commander ismertetőjegye még a panoráma-napfénytető (opciós), gyártója kategóriaelső terepjáró képességét, precíz és dinamikus kezelhetőségét emeli még ki.
Alapból háromliteres, V6-os dízelmotorral kapható a Jeep-SUV, de, ahogy a Cherokee-nál is, kétféle V8-as benzines, 4.7-es és 5.7-es, brutál HEMI is rendelhető. A Limited felszereltségű Commander 3.0 CRD alapára 13,5 millió forint. Összehasonlítva házon belül: a "kicsi és mezei" Cherokee 2.8 CRD-ként 9,3 millió, a Grand már a háromliteres gázolajossal 11,8 millió. Ha pedig Limited neki a szintje, akkor 13,25 millió. Szóval nem sokkal drágább a Commander.
Félig kifelé az van, hogy a Mercedes-Benz ML 280 CDI 13,6 millióról indul. Egy BMW X5-ért (3.0d) pedig minimum 13,3 millió forintot kell leszurkolni. Az Audi Q7 legkevesebb 14,2 (igen, 3.0 TDI). A Cadillac SRX csak benzinmotorokkal kapható 14,5 milliótól. A Land Rover Discovery 2.7-es dízellel alapból 11,8 millió (a Range meg 14,1). A Lexus RX benzinesként 13,7, hibridként 16,3. A Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D mocival 10,7. Porsche Cayenne még jó, hogy nincs dízellel, amúgy 17,5-ről indul. Saab 9-7X-szel sem kormolhatunk, egyébként 15,4 millió. Egy Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 10,8 millió, egy VW Touareg 2.5 TDI 10, egy Volvo XC90 2.4 D5 12,4 millió forint.
Huh, fújjunk egyet, és még így is tuti, hogy valakit kihagytunk, na mindegy. Látjuk, hogy egyrészt iszonyat, mekkora a választék, másrészt meg jelentős különbségek vannak felszereltségben, miegymásban (a többség még nem is lehet hétszemélyes). Vonjuk le a következtetést, ami Jeep-szemszögből a legfontosabb: a Commander árában van, no.