Van, aki használthoz, van aki új autóhoz ragaszkodik. De nézzük a tényeket, gondolkodjunk számszerűen. Vajon melyik mennyibe kerül három év alatt? Kiszámolták már?
Használt autók 1,8 - 2,2 millió között
Ha nem, most segítünk. Egy új és két használt autót vettünk górcső alá. Három alanyunk mindegyike majd 2 millió forintba kerül, és benzines. Mint minden autóvásárláskor, itt is fizetéssel kezdünk. A használtakat átvizsgáltatjuk, átíratjuk, az újat szintén a nevünkre vesszük. Három év használatot veszünk figyelembe, értékcsökkenéssel, évi 20 ezer km-es futásteljesítménnyel (összesen 60 ezer km), 100 ezer forintos casco-önrésszel, természetesen kötelezővel, gyári átlagfogyasztással, egy garnitúra gumi cseréjével, rendszeres szervizzel.
Tulajdonosuk mondjuk legyen 30 éves, A0-s és C0-s bónusszal, budapesti lakos. Kikötésünk még, hogy a használt autókat nem visszük márkaszervizbe, mert Magyarországon sajnos nem szokás. A fogyasztás alapjául a gyári katalógusok által megadott értékeket vesszük figyelembe. Biztosításnál, guminál és szerviznél pedig referenciával rendelkező, internetes portálokon is megtalálható helyeken kerestük meg a legjobb ajánlatokat. A harmadik év végén természetesen virtuálisan el is adjuk őket.
Vadiúj autónk legyen például egy Fiat Punto 1.2 8v (2006. évi), közepes használtunk egy Toyota Avensis 1.6 (2000-es évjárat), majd az abszolút luxus egy BMW 730i (1995-ös). Hát lássuk, számszerűen, majd érzésre.
Fiat Punto '06 | Toyota Avensis '00 | BMW 730i '95 | |
beszerzési ár | 2 000 000 | 1 950 000 | 1 890 000 |
garázsba állítás | 85 000 | 62 240 | 97 920 |
kötelező 3 évre | 127 950 | 206 910 | 273 000 |
casco 3 évre | 327 888 | 506 952 | 96 000* |
benzin 60 ezer km-re | 957 500 | 1 176 000 | 1 797 000 |
karbantartás** | 170 000 | 73 600 | 82 885 |
új gumi (4) | 36 800 | 48 000 | 90 000 |
valószínű meghibásodás | 0 | 100 000 | 300 000 |
eladási ár*** | 1 300 000 | 1 600 000 | 1 450 000 |
összesen**** | 2 405 138 | 2 523 702 | 3 176 805 |
* Mivel ilyen idős autóra nem kötnek cascót, és általában a felhívott, hasonló korú BMW-tulajdonosoknak sem volt, ezért helyette rakattunk bele váltózárat, gravíroztattuk és UV-vel megjelöltettük minden porcikáját, plusz kapott egy rablásgátlós riasztót is
** A Toyotánál és a BMW-nél az alkatrészek árait és 5000 forintos rezsi órabért vettünk figyelembe, egy alkalomra 1 órát, a négyre összesen 20 ezer forintot
*** Internetes portálokon tíz, hasonló autó eladási árának átlagát figyelembe véve
**** Összesen ennyit költöttünk az autóra 3 év alatt, levonva az eladásból származó összeget