Az idén kilencven éves BMW többszörös jubileumot ünnepel: 40 éve kezdték meg a legendássá vált 02-es sorozat gyártását, 30 éve mutatkozott be a 6-os Coupé, és két évtizede annak, hogy a gyár új, sportos modellt tervezett a 3-as sorozathoz, az M3-ast.

Negyven éves a BMW legendás sorozata, a 02-es, amely hivatalosan 1966. május 7-én, a BMW ötvenedik születésnapján debütált a Bajor Állami Operaházban. Az új 1600-as modellnél a 2-es számot eredetileg belső megkülönböztetésre használta a BMW, amelynek csak papíron volt jelentősége, hiszen szemmel látható volt az eltérés a korábbi négyajtós 1600-as és az új kétajtós modell között, amelynek dizájnja jelentős mértékben különbözött a BMW-család arculatától is.

Az új típus kisebb és fürgébb volt, mint a többi 1600-as, az autó 27 centiméterrel rövidebb, 4,23 méter hosszú lett, miközben a szokásos 2,5 méteres tengelytávolságot csupán 5 centiméterrel rövidítették meg. A dinamikusabb, sportosabb külsőt tovább erősítette a 4 centiméterrel alacsonyabb tető, a lapos első szélvédő, a kerek fényszórók és hátsó lámpák.

Az 1600-2 13 másodperc alatt gyorsult fel 100 km/h-ra, végsebessége pedig elérte a 166 km/h-t. A kereskedők kétkedve fogadták a BMW új fejlesztését, azonban az eladások a gyártót igazolták: az első évben több mint 13.000 autó gurult le a gyártószalagról, a következő évben pedig mintegy 38.500 darabot értékesítettek a kétajtós modellből, majdnem annyit, mint a négyajtósból.

1967-ben mutatkozott be az ikerkarburátoros 1600 TI, a 2-est felváltotta a TI jelzés, a "Turismo Internazionale" rövidítése. Miközben a fiatalok világszerte forradalmakat szerveztek, a viharos 1968-as évben az autórajongók egy új, "kicsi" BMW megjelenését várták. A kétliteres motorral felszerelt 2002-es a sportos limuzin megtestesítője lett, 10,7 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t. Követője a 120 lóerős 2002 ti lett, amelynek maximális sebessége elérte a 185 km/h-t. 1971 volt a széria legsikeresebb éve, amikor négy új modellt dobtak piacra, köztük az injektoros 2002 tii-t.

Az azóta kultikussá vált sorozat a negyvenéves jubileumot egyfajta újjászületéssel ünnepli. A BMW mérnökei, Arthur Herrmann és Klaus Kutscher egy 2002 tii modellbe leheltek új életet, amelyet a BMW Múzeum területén található műhelyben, hónapokig tartó aprólékos munkával szereltek össze egy eredeti vázból és mintegy négyezer pótalkatrészből.

Az autó formavilága és narancs színe a '60-as, '70-es évek flower-power hangulatát idézi. Csakúgy, mint az 1973-as modellben, az autó szíve egy kétliteres, négyhengeres, 130 lóerős motor, amely az 1030 kg-s gépkocsit 9,4 másodperc alatt gyorsítja fel 100 km/órás sebességre.